5. detsember 2012, 00:43
Jõhvi bussijaama uut haldajat pole veel leitud
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Jewe keskuse omanik kinnitab, et bussijaam jääb avatuks ka uuel aastal ning võimalike operaatoritega peetakse läbirääkimisi, ent täit selgust, kelle asi tegelikult on maakonnakeskuse bussijaama toimimas hoida, pole tänini.
Uue bussijaama ehitamisest saati seda opereerinud Jõhvi vallavalitsuse rendileping saab selle aastaga otsa ning uut lepingut vald sõlmida ei kavatse. Vallajuhtide hinnangul on bussijaama edasine haldamine Jewe keskuse omaniku ülesanne, sest keskuse ehitamiseks nende kasuks seatud hoonestusõiguse järgi peab bussijaam selles kohas edasi tegutsema.
Pool aastat kestnud vaidluste käigus on Jõhvi vallavalitsus korduvalt kinnitanud, et kuna Jõhvis vallasisest ühistransporti ei ole, pole vallal ka kohustust ühistranspordiga seonduvat, sealhulgas bussijaama haldamist, korraldada. Selsamal põhjusel vastati eitavalt Jewe keskuse omaniku taotlusele sõlmida bussijaama opereerimiseks haldusleping.
"Esiteks on bussijaam Jewe keskuse omand, teiseks pole Jõhvi vallal haldusülesannet ühistranspordi korraldamiseks, seega ei saa me seda ka halduslepinguga kellelegi üle anda," põhjendas vallavanem Tauno Võhmar.
Keegi ei taha kohustust võtta
"Kogu bussijaamade opereerimist ja korraldamist puudutav temaatika on seadusandluses reguleeritud kergesti erisugust tõlgendamist võimaldaval viisil," tõdes Jewe keskuse omaniku East Capital Eesti juhatuse liige Martin Otsa. "Meie arvates on halduslepingu sõlmimine selguse mõttes mõistlik, aga kui vald ei pea seda põhjendatuks, siis loomulikult ei saa me selleks sundida."
Ida-Viru maavalitsuse arengu- ja planeeringuosakonna peaspetsialist Valentina Lunina on seisukohal, et maakonnakeskuse bussijaama toimimise tagamine peab olema siiski Jõhvi valla korraldada - see, et vallasisest ühistransporti ei ole, polevat selles kontekstis üldse oluline.
"Kui vald ise enam ei opereeri, siis tuleb tal koos hoone omanikuga leida uus operaator," ei pea ta õigeks, et vallavalitsus end edasi toimuvast distantseerib.
Ühistranspordi seaduse järgi peab maakonna ühistransporti korraldama maavalitsus koos omavalitsuste ja omavalitsusliiduga. Lunina sõnul saab maavalitsus riigilt sihtotstarbelist toetust üksnes maakonnaliinide doteerimiseks ja pisut on igal aastal toetatud ka bussijaama infostendide uuendamist. Ühegi bussijaama ülalpidamist riik ei toeta ja maavalitsusel endal selleks raha ei ole.
Kevadel, kui bussijaama tulevikku suuremas ringis arutati, tõdes omavalitsusliidu esimees Veikko Luhalaid, et Jõhvi vald on planeeringuga kuluka asja püsti pannud, kusjuures planeerimisprotsessis teisi omavalitsusi ei kaasatud. "Nüüd, kui häda käes, tahetakse, et teised juurde tuleksid. Kas see ei ole natuke ebaaus?"
Bussid peatuvad ikka
Mis saab siis, kui bussijaama uksed 1. jaanuaril ikkagi suletuks peaksid jääma?
"Tõenäoliselt on siis pool nädalat segadust, kuni me mingi lahenduse leiame," ütles Tauno Võhmar.
"Bussid käivad ju ikka, lihtsalt inimesed peavad õues katusealuses ootama," ütles Valentina Lunina, et sel juhul sekkub juba ka maavalitsus. "Cargobus, piletimüük ja muud bussijaama hoones tegutsejad kolivad sel juhul näiteks kõrvalmajja üle, see oleks tõenäoliselt paari päeva küsimus."
Martin Otsa välistab sellise võimaluse täielikult: "Pole mingit alust arvata, et me läbirääkimistega kusagile välja ei jõua - huvilisi, kes opereerida sooviksid, on rohkem kui üks ja me liigume selles suunas, et aasta lõpuks on ühega neist leping sõlmitud."
Valentina Lunina lubas detsembri keskel kokku kutsuda kõik bussijaamaga seotud osapooled, et seni veel vastuseta küsimused selgeks rääkida.