Skip to footer
Saada vihje

Kohtla-Järve paneb linnaliinide bussid säästugraafiku järgi sõitma

Bussidest pääseb nüüd taas välja ka keskmisest uksest.

Kohtla-Järve kärbib alates 25. juunist kuni augusti lõpuni linnaliinide busside sõidugraafikuid hõredamaks, et säästa raha suvisel ajal, mil sõitjaid on vähem.

Linnavalitsuse transpordi peaspetsialist Vitalia Bassarada selgitas, et kuna suvel väheneb oluliselt sõitjate arv, vähendatakse osal liinidel ka sõitude arvu. "28. liinil eemaldati viis väljumist, 29. liinil neli väljumist vanalinnast ja kaks Ahtmest," märkis ta, lisades, et neid liine on kasutanud paljud kooliõpilased, kes aga suvekuudel kooli sõitma ei pea.

Samuti on suvises sõidugraafikus muudetud mitmete liinide lõpp-peatusest väljumise kellaaegu. Bassarada sõnul muudeti osaliselt väljumisaegu ka Pargi keskuse töötajate ja eakate inimeste soovil, kuna selgus, et isegi viieminutiline ajavahe on nende jaoks oluline, eriti siis, kui on vaja ühelt liinilt teisele ümber istuda.

"Need väikesed muudatused, mida sõitjad suures plaanis ei märkagi, aitavad säästa linna raha," tõdes Bassarada, lubades, et septembrist taastuvad tavapärased sõidugraafikud.

Bussidest pääseb taas välja ka keskmisest uksest

Alates 1. aprillist toimus Kohtla-Järve linnaliinibussides peale- ja mahaminek ainult esiuksest. Kuigi tipptundidel avati ka teised uksed, tekitas selline eksperiment palju rahulolematust. Alates 1. juunist avavad bussijuhid teised uksed taas kõigile, kuid ainult väljumiseks. Siseneda võivad neist vaid lapsevankriga või liikumispuudega sõitjad.

"Kahe kuuga harjusid linlased bussidesse sisenema esiuksest ja valideeritavate ühiskaartide arv kasvas märkimisväärselt," märkis Bassarada. "Kaebused lakkasid. Nüüd kehtib sama kord nagu teistes linnades ja maakonnaliinidel − väljuda saab keskmise ukse kaudu. See aitas vähendada ummikuid bussi eesosas − kõik ei tahtnud minna bussis tahapoole, kui teadsid, et peavad niikuinii esiuksest väljuma."

Bassarada lisas, et selle muudatusega saavutati peamine eesmärk − piletitulu suures. Aprillis ja mais kasvas see eelmise aastaga võrreldes 9%, mis on üle 4000 euro kuus. 10. juuni seisuga oli kasv juba 12 protsenti. Kui see trend jätkub, võib aasta lõpuks linnaeelarvesse jääda 50 000 eurot rohkem − seda saab kasutada näiteks liinide arendamiseks või piletihinna tõusu ärahoidmiseks.

Soodustusega sõitjal peab olema ühiskaart

Alates 1. juulist ei piisa enam ühistranspordisõidu soodustuse saajatel lihtsalt sotsiaalkaardi näitamisest bussijuhile − neil tuleb osta ühiskaart R-kioskist, postkontorist või poest, see isikustada ja sisenemisel alati valideerida. Saatjad peavad bussijuhilt võtma nullpileti.

Bassarada rõhutas, et kontrollimiseks ei pea ta isiklikult kogu aeg bussides sõitma − ühissõidukites on kaamerad ning salvestisi saab vajaduse korral vaadata. Kuid tehakse ka füüsilisi kontrolle.

Analüüs näitas ka seda, et umbes 30% sõitjatest maksab endiselt sularahas. "Seda hoolimata asjaolust, et isikustatud ühiskaardi kasutamine võimaldab säästa, eriti neil, kes sõidavad tihti: iga sõit on 10 senti odavam. Kohtlajärvelased ja Toila valla elanikud saavad osta kümne sõidu pileti, mille puhul maksab üksikreis vaid 90 senti," selgitas ta, märkides, et sularahaga arveldamine tekitab bussijuhtidele lisatööd ja pikendab peatusaega.

Bassarada sõnul nuputab linnavalitsus, kuidas mõjutada rohkem sõitjaid kasutama ühiskaarti.

Kommentaarid
Tagasi üles