27. veebruar 2015, 19:17
Piletita sõitjatega võideldakse teiste sõitjate mugavuse arvelt
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Kohtla-Järve linnaliine kasutavad sõitjad on pahased, et juhid ei ava enam kõiki uksi, vaid lasevad inimesi bussi ja bussist maha ainult eesuksest. Selle tõttu tekib bussis tõuklemine, sõitjate pealevõtmisele ja
Sõitjate pärimise peale, miks avatakse ainult eesuks, vastavad bussijuhid, et sellise otsuse on teinud linnavalitsus. "Jah, see on nii, kuna linnavalitsus loobus varem sõlmitud kokkuleppest," ütles firma ATKO Liinid esindaja Aleks Avikainen.
Linnavalitsusest aga öeldi, et sõitjate teenindamine ainult eesukse kaudu on vedaja enda otsus. "Nad tahtsid selliseks teenindamiseks nõusolekut saada, kuid linnavalitsus seda ei andnud," selgitas Kohtla-Järve linnavalitsuse transpordispetsialist Andrei Poludetkin. "Vedaja peab sellised otsused tegema ise, kuid seejuures tuleb arvesse võtta lepingu tingimusi, muu hulgas nõuet osutada kvaliteetset teenust."
Bussides on palju piletita sõitjaid
Kohtla-Järve bussisõitjatel on varemgi tulnud kokku puutuda sellega, et neile avatakse bussis ainult eesuks: nii oli ka 2013. aastal, kui ATKO Liinid alles alustas linnaliinide teenindamist.
Andrei Poludetkin ütles, et toona oli palju piletita sõitjaid. Ning kuna linna makstav ühistransporditoetus sõltub otseselt piletimüügist saadavast tulust, siis juhiti sellele probleemile vedaja tähelepanu. Linnavalitsus kaalus ka vedaja karistamist leppetrahviga.
Seetõttu otsustas vedaja hakata sõitjaid teenindama ainult bussi eesukse kaudu. Pahased linnaelanikud hakkasid massiliselt pöörduma linnavalitsusse nõudmisega selline tegevus lõpetada. Seepeale otsustati piirata vedaja vastutust piletita sõitjate, muu hulgas tipptunnil avastatud jänesena sõitjate eest.
Tühistasid kokkuleppe
"Me hakkasime bussides kõiki uksi avama ning sõitjatele oli see mugav," rääkis Aleks Avikainen. "Ent 10. veebruaril teatas linnavalitsus, et tühistab selle kokkuleppe."
"Linn oli sunnitud selle kokkuleppe tühistama, kuna vedaja lõpetas igasuguse kontrolli piletimüügi üle. Sellest andsid tunnistust nii statistika, mis näitas piletimüügitulu langust, kontrolöride raportid, mille kohaselt avastati bussidest kümneid piletita sõitjaid, kui ka sõitjatelt saadud teated," selgitas Andrei Poludetkin. "Tekkinud olukord viis selleni, et linn oli sunnitud eraldama lisaraha transpordikulude katteks."
Lihtsam on uksi mitte avada
"Nüüd hakatakse iga piletita sõitja eest meie suhtes trahvisanktsioone rakendama ning seepärast oleme me taas hakanud ainult eesust avama, et bussijuht saaks jälgida, et inimesed sõidu eest maksavad," ütles Aleks Avikainen.
Linnavalitsusest öeldi, et selle asemel et otsida probleemile parimat lahendust, näiteks panna liinile oma kontrolörid, on vedaja leidnud endale kõige lihtsama lahenduse, arvestamata seejuures sõitjatega, kes on sunnitud busside uste juures trügima.
Aleks Avikainen arvab, et lahendusi tuleks otsida üheskoos, ent dialoog linnavalitsusega ei taha kuidagi õnnestuda. "Meil on iga päev liinil 20 bussi ning ei ole reaalne panna igasse bussi kontrolöri, nagu vanasti olid konduktorid − milleks me siis validaatorite süsteemile üldse üle läksime?" ütles ta. "Ning meie kontrolörid ei võikski piletita sõitjaid trahvida, linnavalitsuse töötaja aga võib. Ning trahvimine on minu arvates kõige tõhusam viis piletita sõitjatega võitlemiseks."