13. detsember 2013, 22:51
Narvalastele lubatakse rattateed Narva-Jõesuuni
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Narva ja Narva-Jõesuu vaheline rattatee, millest kohalikud elanikud on aastaid rääkinud ja unistanud, saab juba viie aasta pärast teoks. Sellest anti teada kolmapäevasel konverentsil "Liikumisharrastus - sport kõigile".
Narva ja Narva-Jõesuu vahelise, Vaivara valla idakülge läbiva tervisespordiraja valmimist viie aasta pärast lubas konverentsil Narva endine linnapea ja praegune linnavolikogu esimees Tarmo Tammiste. Enamgi veel - ettekanne sellel, kohalikele elanikele aktuaalsel teemal oli ka spordikonverentsi kavas, ent paraku selleni ei jõutudki - enne sai üritus läbi.
Konverentsil osalenud Narva linnaarengu- ja majandusameti projektiosakonna juhataja Anne Veevo, kes pidi Narva ja Narva-Jõesuu vahelise rattatee teemal ettekande tegema, kinnitas hiljem, et kohalikud elanikud ja turistid saavad tingimata uue ühendustee. "Ma olen 99,9 protsenti kindel, et see tuleb," ütles ta.
Pikkus pole veel teada
Narva ja Narva-Jõesuu vaheline tee on üks prioriteetsemaid projekte, millest ametlikult teatatud. Selle projekti lobitööd on pealinna tasandil mitu aastat tehtud.
Rattatee pikkuseks võib kujuneda 13-18 kilomeetrit, ligikaudne maksumus koos projekteerimisega on 3-4,3 miljonit eurot, olenevalt raja pikkusest.
"Selles, et see ehitatakse, ma ei kahtle. Küsimus on, kas see ehitatakse Narva-Jõesuu piirini, Meresuuni või läbi kogu Narva-Jõesuu. Aga alguse saab see Narvast - Äkkeküla juurest," rääkis Anne Veevo.
Ta arvab, et tee ehitust rahastatakse perioodi 2014-2020 Euroopa Liidu rahast siseministeeriumi haldusalas oleva linnapiirkondade meetme kaudu. Ida-Virumaal on välja valitud kaks prioriteeti: üks on rattateede ning keskkonnasäästliku ühistranspordi arendamine, teine aga mahajäänud linnapiirkondade arendamine. Sedalaadi projektide jaoks võivad Ida-Virumaa kaks suuremat ja rahvarohkemat linna Kohtla-Järve ja Narva saada ühtekokku kuni 29 miljonit eurot.
Mainitud aktiivse puhkuse ja spordi piirkond Äkkeküla saab nn teesõlmeks, kus ühinevad Narva-Jõesuust ja piki Tallinna-Narva maanteed kulgevad rattateed. "Selle meetme raames võib korda teha ka Narva linna rattateed, näiteks teha ümber kõnniteed," loodab Veevo.
Väiksemad naabrid vajavad toetust
Anne Veevo sõnul on seoses teega praegu selgusetu vaid see, milline on Vaivara valla ja Narva-Jõesuu linna kaasarahastuse suurus. Nende rahvaarv on suure Narva kõrval tühine. "Vaivara ja Narva-Jõesuu ütlesid, et tahaksid minimaalset kaasrahastust ning kaasata maksimaalselt maanteeameti kaudu riigi raha."
"Narva on valimis arengusse investeerima, kuid asi on selles, et seadusega on keelatud investeerida munitsipaalraha kinnisvarasse, mis sellele omavalitsusele ei kuulu. Meil Narvas saab olema selle tee kõige lühem lõik - umbes 4 kilomeetrit, samas on linn sellest teest ehk kõige rohkem huvitatud. Seetõttu tõstatub veel teeninduskulude küsimus, kui see tee kord valmis ehitatakse…"
Teoreetiliselt on võimalik, et maanteeamet võib kogu selle tee ehitada eranditult oma rahaga. Narvas ja Vaivara vallas näiteks juhtus nii mõne aasta eest - rajati 4 kilomeetrit valgustatud asfaltteed Tallinna-Narva maantee suunal.
"Maanteeamet on selliseid teid juba igal pool ehitanud - ühest lehmalaudast teiseni, selleks raha leitakse, kuigi neid kasutavad vähesed," arutleb Veevo. "Narvani aga jõuab raha kahjuks alati viimases järjekorras. Me loodame väga, et maanteeamet kaasrahastab projekti kas või Vaivara ja Narva-Jõesuu osas."
Plaanide kohaselt algab kevadel Narva piirkonna arendamise baasstrateegia koostamine, mis on aluseks ka tulevase rattatee projektile. Osalevad nii kolm naaberomavalitsust kui ka riigiasutused ja ministeeriumid.