Bussijuhtide palgatõus võib kergitada pileti hinda

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Maakonnaliine kasutavaid sõitjaid võivad ees oodata mõningad muutused piletite hindades.
Maakonnaliine kasutavaid sõitjaid võivad ees oodata mõningad muutused piletite hindades. Foto: Peeter Lilleväli

Autoettevõtete liit ja transpordi ametiühing allkirjastasid värske üldkokkuleppe, mille kohaselt tõuseb Eesti bussijuhtide miinimumpalk 14,3 protsenti, mis nõuab bussifirmadelt sisemiste reservide otsimist.

Allkirjastatud kokkulepe kehtib kõigile Eesti bussi-, trammi- ja trollijuhtidele ning selles sisalduvad töö- ja puhkeaja ning töö tasustamise tingimused on täitmiseks kohustuslikud kõikidele sõitjate bussiveo teenust pakkuvatele tööandjatele.

Värske kokkuleppe järgi hakkavad uued palganumbrid kehtima 1. aprillist, mil tuleb bussijuhtidele maksta tunnitasu mitte vähem kui 3,20 eurot. Kuu töötasu koos lisatasudega ei tohi jääda alla 800 euro.

Sõitjaid huvitab, ega bussijuhtide palgatõus endaga piletihinna kasvu kaasa too. Ida-Virumaa linna- ja maakonnaliinidel sõitjaid teenindavates transpordiettevõtetes öeldi, et piletite hinda see ei mõjuta, kuna hinnad määrab kindlaks vedude tellija, see tähendab maa- või linnavalitsus.

Tõstsid palka 1. jaanuarist

Transpordiettevõtted kinnitasid, et nende töötajate palgad vastavad autoettevõtete liidu ja transpordi ametiühingu uuele kokkuleppele, see tähendab, et nende bussijuhtide palk on juba praegu vähemalt 800 eurot.

"Pidasime oma ametiühinguga möödunud aasta lõpus läbirääkimisi ning sõlmisime lepingu, mille kohaselt bussijuhtide tunnitasu alammäär on alates selle aasta 1. jaanuarist 3,30 eurot, see tähendab rohkem, kui eelnimetatud kokkulepe ette näeb," ütles Narva Bussivedude juht Silver Peepmaa. "Bussijuhi töö on väga vastutusrikas ning me peame oma töötajaid hindama. Palka saime tõsta tänu sisemistele reservidele."

Möödunud aastal sõlmiti kollektiivlepingud ka ATKO Grupis ning firma bussijuhid, teiste hulgas need, kes töötavad ATKO Liinides ja teenindavad Kohtla-Järve bussiliine, saavad samuti alates 1. jaanuarist palka vähemalt 800 eurot.

"Enamik meie bussijuhte saab praegu 900 eurot ja rohkem, nii et uus lepe meid eriti ei puuduta. Vaid väga vähesed meie juhid saavad sellest vähem ning muidugi me tõstame nende palka," ütles Sebe juhatuse esimees Kuldar Väärsi.

Liinitaksodes hinnad ei tõuse

Mis puudutab Kohtla-Järve kommertsliine teenindavaid firmasid, siis neist ühe juht Oleg Zguro ütles, et muidugi peavad ka nemad sõlmitud kokkuleppest kinni pidama ning neil tuleb nüüd mõelda, kust selleks vajalikud vahendid leida. Üks variant on liinide optimeerimine.

"Piletite hinna tõstmist püüame vähemalt esialgu vältida," ütles Zguro. "See on lihtsalt ebareaalne, kui võtta arvesse meie elanike maksevõimet."

Muutusi siiski tuleb

Maakonnaliine kasutavaid sõitjaid võivad mõningad hinnamuutused siiski ees oodata. Ent see ei ole otseselt seotud bussijuhtide palkade tõstmisega.

Ida-Viru maavalitsuse arenguosakonna peaspetsialist Valentina Lunina ütles, et maanteeamet on juba ammu rääkinud vajadusest vaadata üle piletite hinnad meie maakonnaliinidel, et neid teiste maakondadega enam-vähem ühtlustada.

"Meil on piletihind keskmiselt 45 senti, teistes maakondades aga 65 senti ja rohkem," märkis Lunina. "Me ei saa piletite hindu teiste maakondadega ühele tasemele tõsta, arvestades meie regiooni keerulist majanduslikku olukorda ja töötuse kõrget taset ning seda, et meil on niigi Eesti suuremaid piletitulusid. See on selgitatav sellega, et meil kasutavad paljud inimesed ühissõidukeid, kuna need on neile taskukohased."

Lunina ütles, et kui hinnatõus ka toimub, siis vaid väike, et ühistransport jääks endiselt kättesaadavaks kõikidele sõitjatele, ka neile, kelle sissetulek on madal.

Ta märkis, et hindu muudetakse mõningatel liinidel ka sõitjate ja bussijuhtide mugavuse huvides. Praegu on müügil piletid hinnaga 62, 75 ja 85 senti, see aga on ebamugav, kuna bussijuhil kulub sõitjatega arveldamisele palju aega, seetõttu vaadatakse hinnad üle ja ümardatakse.

Tagasi üles