Narva bussiliine hakkab teenindama AS Atko Bussiliinid

Ilja Smirnov
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Narva linnavalitsuse liikluskorralduse vanemspetsialist Veera Mihhailova: "Praegu ei ole võimalik teenindada üle 40 000 liinikilomeetri nendel marsruutidel, mille maavalitsus meile üle andis. See tähendab, et alates 1. maist vähendatakse suvist graafikut möödunud aastatega võrreldes."
Narva linnavalitsuse liikluskorralduse vanemspetsialist Veera Mihhailova: "Praegu ei ole võimalik teenindada üle 40 000 liinikilomeetri nendel marsruutidel, mille maavalitsus meile üle andis. See tähendab, et alates 1. maist vähendatakse suvist graafikut möödunud aastatega võrreldes." Foto: Ilja Smirnov

Uue vedaja ilmumine Narva bussiliinidele toob kaasa validaatorite paigaldamise bussidesse ja muutused sõiduplaanides, muu hulgas reiside arvu vähendamise. Probleeme tekitab vajadus võtta üle osa linnalähedasi maakonnaliine, mida praegu veel teenindab peagi likvideeritav munitsipaalettevõte AS Narva Bussiveod.

Alates 1. veebruarist hakkab Narva bussiliine teenindama АS Atko Bussiliinid, kes võitis 2015. aastal esimese avaliku konkursi vedaja leidmiseks lähemaks kuueks aastaks, st 2022. aasta jaanuarini. Munitsipaalne AS Narva Bussiveod ei läbinud möödunud aastate auditite negatiivsete tulemuste tõttu isegi kvalifikatsiooni ning vastu võeti otsus see ettevõte likvideerida.

Narva ajaloos esimene riigihankekonkurss linniliinide teenindaja leidmiseks korraldati selleks, et teha kindlaks selle teenuse tegelik turuhind, kuna praeguse munitsipaalse vedaja doteerimine linnaeelarvest on liiga kulukas. AS Atko Bussiliinid pakkus liinikilomeetri hinnaks 1,43 eurot, АS Narva Bussiveod küsis tunduvalt kõrgemat hinda − 2,57 eurot.

ASi Atko Bussiliinid juhatuse liige Margo Tomingas ütles, et pärast lepingu allkirjastamist 2015. aasta oktoobris uuendati ettevõtte bussijuhtide koosseisu. "Siin on nii Narva Bussivedudest kui ka meie ettevõttest pärit bussijuhte, aga ka uusi inimesi," sõnas Tomingas.

Uus vedaja tuleb piirilinna täiesti uute MANi bussidega ning peale selle saab ta endiselt operaatorilt viis gaaskütusel töötavat bussi, mille riik 2012. aastal Narva linnale üle andis.

Linnalähedased liinid jaotati ümber

ASi Narva Bussiveod turult lahkumisega jäävad alates veebruarist operaatorita ka üheksa maakonnaliini, mida kasutavad peamiselt Narva aednikud ja Narva-Jõesuus puhkajad.

Maavalitsusega saavutatud kokkuleppe kohaselt võtavad Narva linn ja Atko Bussiliinid maakonnalt üle viis aiandusühistutega seotud liini: nr 36, 37, 38, 39 ja 41.

Ülejäänud Narva Bussivedude linnalähedased liinid jäävad ka edaspidi maavalitsuse kompetentsi: liini nr 31 (Narvast Narva-Jõesuuni) hakkab alates veebruarist teenindama АS Sebe, liin nr 34 liidetakse liiniga nr 904 (Narva-Tallinn, AS Lux Express Estonia), reise Narva kalmistule, mida varem tegi buss nr 40, hakkab tegema kommertsliin nr 903 (Narva − Kohtla-Järve, AS Sebe). Busside sõiduplaanid muutuvad ning uued plaanid pannakse üles nii internetilehele www.peatus.ee kui ka peatustesse ja bussidesse.

Vähese sõitjate arvuga liini nr 35 edasist saatust arutatakse praegu maavalitsuse ja Vaivara vallaga.

Leping paisutatakse maksimumini

Narva Bussivedude lahkumine maakonna linnalähedastelt liinidelt ning selle tõttu tekkinud Narva linna vajadus võtta osa nendest liinidest endale tekitab mõningaid probleeme.

Narva linnavalitsuse liikluskorralduse vanemspetsialist Veera Mihhailova ütles, et viis eelnimetatud maakonnaliini tuleb lisada ASiga Atko Bussiliinid sõlmitud linnaliinide teenindamise lepingusse. Need viis liini moodustavad kokku 185 000 liinikilomeetrit aastas, samas kui Narva linnal on õigus suurendada lepingut Atkoga vaid maksimaalselt 141 000 liinikilomeetri võrra (20 protsenti). "Peale selle on nende vedude tarvis vaja lisaeelarvet," lisas Mihhailova.

"Selle tõttu ei ole praegu [alates veebruarist  I.S.] võimalik teenindada üle 40 000 liinikilomeetri nendel marsruutidel, mille maavalitsus meile üle andis. See tähendab, et alates 1. maist vähendatakse suvist graafikut möödunud aastatega võrreldes," teatas Mihhailova.

Läbiviidud hanke tingimuste ja sõlmitud lepingu kohaselt võib Narva tellimuse maksimaalne maht − pärast selle 20protsendilist kasvatamist − moodustada 847 000 liinikilomeetrit aastas.

Atko Bussiliinide uus piirkondlik juht Andrus Tamm ütles, et statistika värsketele andmetele tuginedes analüüsitakse kõiki linna- ja linnalähedasi liine, et Narvaga sõlmitud lepingu raames liinikilomeetrite vähendamine ja ümberjaotamine sõitjatele võimalikult valutult mööduks.

Bussidesse paigaldatakse validaatorid

Praeguseks on Narva linn ja AS Atko Bussiliinid avaldanud osaliselt muudetud sõiduplaani ajavahemikuks veebruarist aprillini (k.a). Nagu juba öeldud, tehakse suvine busside graafik maikuus tunduvalt ümber, et aiandusühistutega seotud liinide vähendamine sõitjatele võimalikult valutu oleks.

Juba veebruaris paigaldatakse bussidesse validaatorid. Kui sõitjad on kord validaatoritega ära harjunud, muudavad need sõidu eest maksmise varasemast lihtsamaks, peamine aga on see, et sõidu registreerimine võimaldab senisest paremini analüüsida sõitjate voogusid.

Firma Ridango Narvas juurutatav elektroonilise maksmise süsteem on juba kasutusel Kohtla-Järvel, Jõhvis ja Sillamäel, samuti Eesti suuremates linnades Tallinnas ja Tartus, Harju maakonnas ning GoBusi maaliinibussides. Süsteemi kasutuselevõtuks valmistub ka Rakvere linn. Kõikjal nimetatud kohtades saab sõidu eest maksta ühe plastkaardiga, olenemata sellest, kust see ostetud on.

Plastkaart hakkab maksma 2 eurot. Raha saab kaardile laadida teeninduspunktides, näiteks R-kioskis, Selveris või Maximas, samuti saab seda teha internetis või mobiiltelefoniga. Konkreetsele inimesele vajaliku sõidusoodustuse saamiseks võib kaart olla isikustatud, see tähendab seotud isikukoodiga. "See vähendab ka linnaametnike tööd, kuna süsteem on ühenduses mitmete riiklike andmebaasidega ning saab ühe või teise pileti müümiseks ise kõike kontrollida," ütles ASi Ridango juhatuse liige Ado Are.

Ta lisas, et Narvas jäävad alles ka traditsioonilised piletid, mida saab endiselt bussijuhilt sularaha eest osta.

"Esialgu jääb pileti hind bussijuhilt ostes endiseks [50 senti  I.S.], kuid meie eesmärk on teha tulevikus nii, et sõidu eest oleks soodsam maksta elektrooniliselt," lisas Margo Tomingas.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles