Omavalitsused ei täida autosid hankides seadust

Külli Kriis
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Alati polnud soetatud auto puhul selge, kas võrdlevaid pakkumusi oli üldse võetud ja mille alusel oli välja valitud edukas pakkuja.
Alati polnud soetatud auto puhul selge, kas võrdlevaid pakkumusi oli üldse võetud ja mille alusel oli välja valitud edukas pakkuja. Foto: Peeter Lilleväli
Kümnes omavalitsuses ja nendega seotud asutuses autode soetamist auditeerinud riigikontroll ei leidnud puudusi üksnes ASis Narva Vesi.

Riigikontroll auditeeris autode soetamist kümnes kohalikus omavalitsuses, nende ametiasutuses või neile kuuluvas ühingus, sealhulgas Mäetaguse ja Vaivara vallavalitsuses, OÜs Järve Biopuhastus ja ASis Narva Vesi. Valimi aluseks oli aastatel 2008-2010 soetatud autode hulk ja nende hankimise kajastamine riigihangete registris.

Järve Biopuhastus soetas sel ajavahemikul kaheksa, Narva Vesi neli ning kumbki vallavalitsus kolm autot. Neist neljast oli vaid Narva Vesi olulises osas järginud riigihangete seadust; Järve Biopuhastuse, Vaivara ja Mäetaguse vallavalitsuse alla piirmäära riigihanked ei olnud tagantjärele kontrollitavad ning riigihangete registrile ei olnud riigihangete aruandeid esitatud.

Segadus aruandlusega

"Väiksemas summas autode soetamisel tuleb riigihange korraldada, järgides riigihangete seaduse üldpõhimõtteid, millest olulisemateks võib pidada valikukriteeriumide läbipaistvust ja riigihanke korraldamise tagantjärele kontrollitavust. Ostude puhul üle 10 000 euro tuleb ostu kohta esitada riigihangete registrile riigihanke aruanne," selgitas riigikontrolli kommunikatsiooniteenistuse konsultant Helerin Kõrvemaa.

Tema sõnul tuvastati olulisi probleeme ka lihtmenetluse teel soetatud autode hankedokumentide tagantjärele esitamisega riigikontrollile ning eduka pakkuja valiku kriteeriumide tuvastamise ja põhjendamisega. Tihti ei selgunud omavalitsuse esitatud dokumentidest, kas võrdlevaid pakkumusi oli üldse võetud ja mille alusel oli välja valitud edukas pakkuja. Kui valitud ei olnud kõige odavamat pakkumust, ei osatud selgitada, millest lähtuvalt edukas pakkumine välja valiti.

Seadust tõlgendatakse erisuguselt

Auditis toodi esile, et Järve Biopuhastus ei ole eristanud otseselt võrgustiku teenindamiseks tehtavaid ja sellega otseselt mitte seotud oste ning on hankeid korraldades lähtunud alati võrgustikuga seotud hangete piirmääradest, mis on oluliselt kõrgemad kui tavahangetel.

Järve Biopuhastus väitis oma vastuses, et riigihangete seaduses ei ole autode kasutamise sihtotstarbest tulenevaid erisusi sätestatud, pealegi kasutab ka ettevõtte juhtkond autosid seoses ettevõtte majandustegevusega.

"Vee-ettevõttes ei tohi olla ühtegi sõidukit, mis ei ole seotud ettevõtte põhitegevusega ehk võrgustiku ühel või teisel moel teenindamisega," väitis Järve Biopuhastuse juhatuse liige Vladislav Petuhhov. "Mis puudutab soetatud sõidukite kohta riigihangete registrile aruannete esitamist, siis selles osas tõlgendame seadust hanke piirmäära suhtes erisuguselt - ja meie tõlgenduse kohaselt me seadust rikkunud ei ole."

Petuhhovi sõnul pole Järve Biopuhastusel midagi varjata, aga igasuguste lepingute sõlmimisel ja ostude tegemisel tuleb teha ka administratiivseid kulutusi ning kogu küsimus taandub nende kulutuste mõistlikkusele.

"Kuna riigikontrolli seisukoht on valitsev seisukoht, siis viime oma tegevuse nende soovitustega vastavusse: kehtestasime juba korra, et iga hanke kohta, mille eeldatav maksumus ületab 10 000 eurot, esitame aruande."

Reeglid kokku leppimata

Riigikontroll uuris ka auditeeritute juhtide kasutuses olevate autode soetamist ning leidis, et enamasti puudusid seda reguleerivad üldised põhimõtted ning autode kasutamist on reguleeritud pigem kütuse või läbisõidu limiitide kaudu. Vältimaks erahuvide eelistamist avalikele huvidele, soovitati Mäetaguse ja Vaivara vallavalitsusel sätestada konkreetsed põhimõtted.

Mäetaguse lubas oma vastuses esitada sellekohase eelnõu volikogule juba oktoobris, Vaivara andis teada kavatsusest selline kord välja töötada.

Riigikontroll võttis teema käsitleda, sest maksumaksja on huvitatud, et avalikke ülesandeid täitev ametiisik kasutaks maksumaksja raha eest oma ülesannete täitmiseks sõidukit, mille hind ja võimalused on kooskõlas tööülesannetega, ning et põhjendamatud kulutused sõidukitele oleks välistatud.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles