Narva bussifirmale anti raha aasta lõpuni

Ilja Smirnov
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Munitsipaalaktsiaseltsil Narva Bussiveod on maksuvõlad ja palgamaksmine õnnestub vaevu. Edukamate maakondlike ja kommertsbussiliinide tulud ei kata linnaliinide kahjusid. Ettevõtte omanik Narva linn peab paratamatult leidma vedude finantseerimisele uue lähenemise.
Munitsipaalaktsiaseltsil Narva Bussiveod on maksuvõlad ja palgamaksmine õnnestub vaevu. Edukamate maakondlike ja kommertsbussiliinide tulud ei kata linnaliinide kahjusid. Ettevõtte omanik Narva linn peab paratamatult leidma vedude finantseerimisele uue lähenemise. Foto: Ilja Smirnov

Narva linnal tuleb juba järgmisel aastal nuputada, kuidas finantseerida bussiettevõtet, et viimane ei peaks samamoodi kerjama nagu sel aastal. Ideede hulgas on kõlanud ettepanek kehtestada tasuta linnatransport, sest reisijate pärast tuleb võidelda odava Vene kütusega sõitvate taksodega.

Selleks, et juhtidele palkagi maksta, nõudis sajaprotsendiliselt linnale kuuluv ettevõte Narva Bussiveod linnaeelarve reservfondist raha juurde. Tulemuseks oli erakorralise 17 600 euro eraldamine oktoobri alguses. Möödunud neljapäeval aga eraldas Narva linnavolikogu bussiettevõttele eelarvest 326 215 eurot.

"Ega see mulle ei meeldi, aga olen sunnitud nõustuma," selliste sõnadega viseeris Narva linnapea Tarmo Tammiste ASi Narva Bussiveod rahataotluse.

"Mõistame linna keerulist eelarvelist olukorda, kuid taotleme rahalisi vahendeid miinimumi vajaduste piirides," kirjutas taotluses bussifirma juhatuse liige Stanislav Sorokin. Ta märkis, et minimaalne vajadus oktoobris on 45 000 eurot bussijuhtide ja personali palkadeks ning 25 000 eurot linnaliinibusside kütuse jaoks

Kas omanik ei peagi maksma?

ASi Narva Bussiveod nõukogu esimees, linnavolikogu liige Sergei Nikitin ütles Põhjarannikule antud kommentaaris, et linn kui tellija ei maksa omaenda ettevõttele teenuste eest tasu. Nikitin leiab, et tulevikus oleks parem korraldada linnaliinide teenindamiseks avalikke riigihankeid. See muudaks pooltevahelised tingimused karmimaks ja näitaks tellijatele õigeid turuhindu.

"Kui linnal ei ole vedudeks raha, mida me põhjendatult nõuame - aga vähema raha eest me töötada ei saa -, siis on lihtsam läbi viia riigihange. Siis on linnal võitja summa pealt kohustus maksta ja mitte kaubelda," selgitas vestluskaaslane.

Eelmisel nädalal toimunud äriettevõttele raha eraldamine põhjustas linnas palju pahameelt. Ent Nikitini sõnul ei ole viimasel ajal ükski kontroll, sealhulgas ka maksukontroll, tuvastanud aruandluse puudujääke: "Kellelgi ei ole meie raamatupidamisele etteheiteid olnud."

"Statistikat vaadates on näha, et aastail 2005-2006 eraldati meile palju suuremaid summasid, samas olid palgad väiksemad jne. Toona tundusid summad normaalsetena ja kellelgi ei tekkinud küsimusi. Nüüd aga eraldatakse näpuotsaga ja katsu sellega toime tulla," imestab Nikitin.

Linn peab suhtumist muutma

Linna bussiliinide negatiivne eelarve fikseeriti juba 2012. aasta tööplaanidesse umbes 395 000 euro suuruse defitsiidina. Just seda raha ollakse nüüd sunnitud küsima. Omal algatusel bussiliinide lühendamist keelab ettevõttel seadus.

"Nii ongi olukord selline, et vead nagu oskad, aga linn on miinusega nõus," ütleb Sergei Nikitin. "Linn võib ju ametnike näol nõus olla, ainult et meie tarnijad ja töötajad ei ole nõus - me ei saa ju neile miinustes maksta. Samas kui teistel liinidel - olgu maakondlikel või kommertsliinidel - nii suurt vahet tasa teha pole füüsiliselt võimalik."

Järgmise aasta linnaliinivedude planeerimisel pole sõiduhinna tõusu arutatud.

"Narvas on raske sõidupileti hinnatõusust rääkida ajal, mil takso veab inimesi kahe euro eest - bussipileti hind on sellest veerand. Lisaks on meil üsna kompaktse asetusega linn ja nii saab sõitude pealt kokku hoida."

Nikitini arvates võiks omanikule välja pakkuda Narva Bussivedude jagamise kolmeks firmaks, millest üks tegeleks linnaliinidega ja sel ei oleks kulutusi maakondlikele ja kommertsliinidele.

"Variante on veel. Üks võimalik ettepanek on arutada Narva ühistranspordi muutmist täiesti tasuta teenuseks. Tänase päeva seisuga on meie piletitulu umbkaudu 20 protsenti linnaliinide kogutulust."

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles