17. jaanuar 2013, 22:34
Narva revideerib probleemset bussiettevõtet
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Narva linnavalitsus otsustas põhjalikult kontrollida munitsipaalbussiettevõtte Narva Bussiveod tegevust. Ettevõte saab linna eelarvest peaaegu miljon eurot aastas ja on võlgade järgi otsustades ikka ebarentaabel.
Narva linnavalitsuse 14. jaanuari korralduse kohaselt kuulub kontrollimisele ASi Narva Bussiveod tegevus aastail 2010-2012. Selleks moodustatud komisjoni esimees aselinnapea Natalja Šibalova selgitas Põhjarannikule, et jutt ei ole plaanilisest, vaid pigem erakorralisest kontrollist.
Kontrollimist ei kardeta
"Esimene ülesanne on selgitada välja, kuidas jaotub ettevõttes tegevus kommerts-, linna- ja maakonnaliinide vahel. Teine - selgitada linna raha kasutamise otstarbekust," selgitas Šibalova.
Aselinnapea sõnul seisab Narva rahandusameti revisjonikomisjonil ees suur töö, seepärast võib tulemusi oodata alles kahe kuu pärast.
AS Narva Bussiveod on kolme mainitud aasta jooksul saanud linnalt avaliku transporditeenuse osutamiseks ühistranspordiseaduse alusel ümmarguselt 2,57 miljonit eurot. Kõige rohkem ehk 1,08 miljonit eurot eraldati eelmisel aastal.
Ometi oli ettevõttes eelmisel aastal probleeme palga maksmisega töötajatele. Maksuvõlad moodustavad praeguse seisuga ligi 76 000 eurot.
Narva Bussivedude tegevdirektor Eduard East võttis revisjoniteate vastu rahulikult. Ta rõhutab, et eri kontrolle on käinud varemgi, praegu kontrollib ettevõtet maksuamet.
"Aga kui omanik peab seda vajalikuks, esitame loomulikult meeleldi kõik dokumendid, mida näha tahetakse," ütles East, kes ei arva, et linnale selgub midagi uut hädade põhjuste kohta. "Oleme alati kõigest ette kandnud nõukogule ja otsesele omanikule, osa võtnud mitmesugustest komisjonidest ja vastanud kõigile järelepärimistele."
Bussid ei suuda taksodega konkureerida
ASi Narva Bussiveod nõukogu esimees, linnavolikogu liige Sergei Nikitin juhtis probleemidele tähelepanu juba eelmise aasta esimesel poolel: "Raske olukord on kujunenud linnaliinide teenindamise alafinantseerimise tõttu," kirjutas ta tookord. Nikitin märkis ka seda, et kütuse hind on 2009. aastaga võrreldes tõusnud vähemalt 50%, linna bussivedude doteerimine aga on aastail 2008-2011 kahanenud umbes 30%.
Nikitin tõdes: "Praegu on kujunenud olukord, kus paljudel liinidel ulatub busside intervall 30-40 minutini, seega pole edasine sageduse vähendamine võimalik. Narva bussiliinid ei täida ühistranspordiseaduse §3 - ei soodusta busside eelistamist sõiduautodele, mille eesmärk oleks vähendada negatiivset mõju keskkonnale ja elanike tervisele ning vähendada liiklusõnnetuste arvu ja tänavaliikluse tihedust."
Teatavasti on Narvas tänu odavale Venemaa bensiinile Eesti madalaimad taksohinnad - sõit maksab 2 eurot igasse linna otsa.
Kuluaarides on linnavõimud juba arutanud probleemse ettevõtte aktsiate võimalikku müüki, kuid Šibalova sõnul selles plusse ei leitud.
Maakonnaliinidel probleeme ei ole
Märksa paremad on Narva bussiettevõtte suhted Ida-Viru maavalitsusega. Maakonnas on AS Narva Bussiveod üks seitsmest regionaalsest ühistranspordi operaatorist.
Maavalitsuses bussivedudega tegeleva Valentina Lunina sõnul ei ole AS Narva Bussiveod eelmise aasta aprillist, mil sõlmiti uus leping, riiklikku dotatsiooni saanud. Ettevõttel on suur piletitulu, mis ületab riigihankel tehtud pakkumist.
Lunina peab Ida-Viru maakonnaliinide kõrge tulukuse põhjuseks asjaolu, et siin nõutakse vedajatelt kaht sõiduplaani - suvist ja talvist. "Firmade ja maavalitsuse jaoks on see suur töö, aga me teeme seda." Narva Bussivedude puhul pakub Narva linn oma elanikele maakonnaliinidel ka soodustusi ehk doteerib ettevõtet.
Neist tingimustes ei saa riik Lunina sõnul millegagi aidata hädasolevat bussifirmat, kes täidab iseenese hankepakkumist ja kuulub Narva linnale.