24. aprill 2013, 22:32
Narva võimud ei taha kahjumis olevat ettevõtet sulgeda
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Narva võimud on otsustanud, et kahjumis olev munitsipaalbussiettevõte, mis tegeleb linnas avalike vedudega, jätkab oma tegevust. Linnapea tunnistas, et olukord Narvas on selline, et vaevalt mõni teine firma tahab tulla siia linlasi vedama.
ASi Narva Bussiveod kahjum on alates 2007. aastast stabiilselt kasvanud, ütles Narva abilinnapea Natalja Šibalova, võttes kokku ettevõtte 2010.-2012. aasta majandustegevuse kontrollimise akti. Selle tulemustest ja esialgsetest järeldustest kirjutas Põhjarannik pikemalt eelmisel nädalal. Nüüd kutsusid linnavõimud aga kokku pressikonverentsi, et olukorda kommenteerida.
Linnapea Tarmo Tammiste tunnistas muu hulgas, et ei tea, kui palju tuleb bussiettevõttele 2013. aasta jooksul raha eraldada. See selgub siis, kui töötatakse välja plaan olukorrast väljatulekuks, milles on ka olemasolevate võlgnevuste tasumise graafik.
"Selge, et selle aastaga ei muutu lõplikult midagi. On vaja mitmeaastast graafikut, mis on reaalne ja linnale jõukohane," tunnistas ta olukorra tõsidust.
Narva turg peletab
Tammiste teatel on Narva Bussivedude edasist saatust koos Narva linnavolikogu liikmetega juba arutatud. "Ollakse seisukohal, et pankrot tuleb ära hoida, firmal tuleb aidata sellest olukorrast välja tulla. Mina arvan, et see on normaalne lähenemine: tuleb leida väljapääs ning jõuda mingi aja pärast nulljoonele, kus pole enam kogunenud võlgu ning firma võib oma tegevust normaalselt jätkata," ütles linnapea.
Kahjumliku bussiettevõtte sulgemise variandi kõrvalejätmist kommenteerides ütles Tammiste, et sel juhul oleks nagunii pidanud võlad ära maksma.
"Tänavalt leiab end umbes 70 inimest, kes seal töötavad, me oleme kohustatud ka sellele mõtlema," ei poolda Tammiste musta stsenaariumi. "Ausalt öelda, kui vaadata linnas valitsevat olukorda, siis ega neid, kes selles sektoris Narva tööle tulla sooviksid, eriti palju ole. Siinne olukord on vedudega tegelevatele firmadele teada; ollakse kursis nii piletite hinna kui nende müügist saadava tuluga," oletas Tammiste.
Peale selle on ta kindel, et andes linna avalikud veod mujalt tulevatele firmadele, läheb see ikkagi rohkem maksma kui kanda hoolt oma bussiettevõtte eest. Ta tõi näiteks Tartu, kellel oma ettevõtet ei ole ning kes kulutab ühistransporditeenuse ostmiseks tunduvalt suuremaid summasid kui Narva. "Seejuures on Tartus bussipilet kallim ning bussiga sõidetakse rohkem."
Tammiste arvates mõjuvad linna bussivedudele kõige halvemini kohalikud superodavad Vene kütusel sõitvad taksod, mille teenus Narvas maksab 2 eurot ots. "Mul pole taksojuhtidele mingeid pretensioone - pole selleks õigust: kui nad saavad nii töötada, siis ei või ma neile öelda, milline peab olema miinimumhind. Kuid niikaua kui taksoga saab sõita odavamalt või sama raha eest kui bussiga, on taksoteenus jätkuvalt populaarne. Narva Bussivedudele on see loomulikult suur hoop," ütles linnapea.
Plaan aastani 2015
Esimesed sammud ettevõtte olukorra stabiliseerimiseks on teadaolevalt paigas ning abilinnapea Šibalova hinnangul on need piisavalt põhjendatud: "Ettevõtte majandustegevuse plaan lähiaastaiks on koostatud, nõukogu on selle kinnitanud ning Narva linnavalitsusega kooskõlastanud."
ASi Narva Bussiveod juhatuse liige Eduard East ütles, et aasta lõpuni kavatseb ettevõte kokku hoida kuni 100 000 eurot. "See on ettevõttele piisavalt suur summa, kuid seda on vaja selleks, et ettevõte saaks oma tegevust jätkata."
"Oleme kahe kuu jooksul neli korda kohtunud, kõik rahalised ja majanduslikud arvutused on tehtud, nendega on tutvunud ka linnavalitsus. Heaks kiideti tegevusplaan, mis puudutab eeskätt 2013. aastat - need on kõige kiireloomulisemad tegevused, strateegiliselt kestab see aga vähemalt 2015. aastani," ütles East.
Viletsad nõuandjad
Narva linnavolikogu revisjonikomisjoni esimees Aleksandr Brokk tutvus samuti kahjumis oleva munitsipaalaktsiaseltsi kontrolli tulemustega. Ta märkis, et linna määratud ettevõtte nõukogu peab paremini kontrollima ja juhtimisele kaasa aitama.
"Ma vaatasin, kes nõukogus on, need inimesed ei pruugi bussivedude küsimustes kodus olla. Ma arvan, et Anna Kovalenko on naiste asjus tubli spetsialist [arst - I.S.], Jelizaveta Tšjertova jagab tõenäoliselt väga hästi haridust [koolidirektor], ent kui olukord halveneb, siis tuleb nõukogu tugevdada ja panna sinna spetsialiste."
Olukorra parandamiseks välja pakutud kava aga Brokile meeldis: "Kui järgida seda kava, siis vist näitajad paranevad."
"Ma ei ütle, et Narva Bussiveod hakkab kasumit tootma. Ärimehena ütlen, et see on kindlalt kahjumlik ettevõte: kuni meil on bussisõit pensionäridele ja koolilastele tasuta, ei hakata kasumit teenima."