Jõhvilased võivad ilma jääda ühistranspordisoodustustest

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Võttes doteerimise aluseks reisijate arvu, siis kui Jõhvi valla elanikud moodustavad 25% reisijatest, peaks vald maksma üle 10 000 euro kuus.
Võttes doteerimise aluseks reisijate arvu, siis kui Jõhvi valla elanikud moodustavad 25% reisijatest, peaks vald maksma üle 10 000 euro kuus. Foto: Peeter Lilleväli

Kohtla-Järve linn kavatseb 1. juulist kehtestada uue ühistranspordi kaasrahastamise korra Jõhvi, Sillamäe ja Kohtla valla jaoks, mille elanikud kasutavad busse ja sõidusoodustusi. Arve esitatakse iga kuu vastavalt kuludele ja reisijate hulgale.

Kohtla-Järve linn esitas naaberomavalitsustele lepingu, mis puudutab bussiliikluse edaspidist ühist doteerimist. Leping näeb ette, et iga omavalitsus võtab ühistranspordi rahastamisest enda kanda 10% iga kuu üldkuludest.

Arvud on täpsed

Kohtla-Järve on juba ammu tõstatanud küsimuse naaberomavalitsuste osaluse kohta transpordikulude doteerimises lähtuvalt linnaliini bussireisijate arvust. Siiani ei õnnestunud linnal küsimust lahendada, kuna puudusid täpsed andmed tegeliku reisijate arvu kohta.

Seepärast doteerivad naabrid ühistransporti seniajani kindlaksmääratud summa ulatuses. Sillamäega on leping sõlmitud aastaks ja selle omavalitsuse panus on tänavu 5752 eurot. Kohtla ja Jõhvi vallaga on kokku lepitud pooleks aastaks ja nende summad esimese poolaasta eest on vastavalt 3200 ja 10 000 eurot.

Samal ajal kulub Kohtla-Järve linnavalitsuse andmetel iga kuu ühistranspordi doteerimisele keskmiselt 55 000 eurot. Riigilt saab linn nende kulude katteks 160 000 eurot aastas ja kui see summa kuude peale jagada, kujuneb ühe kuu dotatsiooni suuruseks pisut üle 13 000 euro. Ülejäänud 42 000 peab maksma omavalitsus.

1. märtsil kehtestatud elektroonilisest piletisüsteemist on näha, kui suur arv reisijaid soodustusi kasutavad ja millise omavalitsuse elanikud nad on. Nende andmete kohaselt on 75% reisijaist kohtlajärvelased, 25% on Jõhvi valla elanikud, 2% on Sillamäelt ja samuti 2% Kohtla vallast. Reisijate arvu põhjal peaks proportsionaalse doteerimise korral Jõhvi valla osa tema 21% reisijatega olema 54 000 eurot poolaastas.

Kulupõhised arved

"Praegu tahame naaberomavalitsustega kokku leppida uues ühise doteerimise korras, mis ei näe ette konkreetseid summasid pooleks aastaks või aastaks, vaid hakkame arveldama eelmise kuu faktiliste kulude alusel," ütleb Kohtla-Järve abilinnapea Deniss Veršinin. "Meie saame vedajalt kuu aja eest arve, näiteks 50 000 eurot. Elektrooniline süsteem aga näitab, et selles kuus oli reisijatest 25% Jõhvi valla elanikke. Sel juhul peab vald maksma 25% sellest summast ehk üle 12 000 euro. Kui järgmisel kuul on reisijaid vähem, on ka dotatsioonisumma väiksem."

Reisijatevoo mahu ja kulude proportsionaalset dotatsiooni hakkab linn rakendama iga kuu. Sillamäe puhul võib aastane summa muutuda märksa suuremaks kui linna praegune osalus. Kohtla valla summa peaaegu ei muutu, aga Jõhvi vallal tuleb hakata oma ühistransporti, mida iga kuu kasutavad sajad elanikud, toetama senisest mitu korda suurema summaga.

Sellist raha eelarves ei ole

"Praegu seda raha eelarves ei ole," ütleb vallavanema kohusetäitja Vello Juhkov. "Küsimust, kuidas edasi, hakkab arutama vallavolikogu. Ka mina, kes ma pole selle küsimusega varem tegelnud, tahan nüüd selgitada, kust tulevad sellised arvud. Kui me ei suuda maksta nii palju, nagu Kohtla-Järve linn meilt nõuab, peame mõtlema eraldi soodustuse peale vähekindlustatud vallaelanike jaoks."

Jõhvi vallavolikogu esimehe Niina Neglasoni sõnul otsustas juhatus, et juuni lõpus peavad kokku saama Kohtla-Järve, Jõhvi ja maavalitsuse esindajad ning otsustama koos, mida edasi teha.

Keeldumine jätab soodustustest ilma

"Kui omavalitsused keelduvad meie esitatud lepingule alla kirjutamast, jäävad nende elanikud sõidusoodustustest ilma, teiste seas ka pensionärid tasuta sõidu õigusest," nendib Deniss Veršinin. "Neile jäävad ainult võimalused soetada bussijuhilt 1.10-eurone ühekordne pilet, osta 30 päeva kaart või laadida raha bussikaardile arvestusega, et üks sõit maksab ühe euro."

Praegu kasutavad Jõhvi ja Kohtla valla ning Sillamäe elanikud kõiki samu sõidusoodustusi, mis kehtivad Kohtla-Järve elanikele. Elektroonilise kaardi ostnud ja personifitseeritud reisijatele kehtivad järgmised hinnad:

1 korra pilet õpilasele ja tudengile maksab 0,5 eurot; 1 korra pilet 65aastasele ja vanemale isikule maksab 0,7 eurot; 1 korra pilet kõigile teistele reisijatele 1 eurot; 10 korra pileti hind on 9 eurot; 30 päeva sooduspileti hind 20 eurot; 30 päeva sooduspileti hind õpilasele ja tudengile on 10 eurot; 30 päeva sooduspileti hind 65aastasele ja vanemale isikule 11 eurot. Lisaks on 65aastastel ja vanematel isikutel tasuta sõidu õigus ajavahemikul 9.00-16.30.

Märksõnad

Tagasi üles