Ida-Viru turismipere ootab uusi ägedaid liikmeid

Põhjarannik
Copy
Ida-Viru turismiklaster on üks silmapaistvamaid maakonna elu eestvedajaid.
Ida-Viru turismiklaster on üks silmapaistvamaid maakonna elu eestvedajaid. Foto: Peeter Lilleväli / Põhjarannik

​Üheks Ida-Viru turismiklastri suureks võiduks on, et Ida-Virumaasse ei suhtuta enam umbusu, vaid uudishimuga.

2009. aastal moodustasid Ida-Viru turismiettevõtjad ja omavalitsused ühisrinde, et palgata maakonna turismispetsialist, teha ühist turundustööd ja murda visalt kaduvaid müüte.

"Algatus tuli altpoolt ja võib-olla seetõttu ta läkski nii hästi käima ning on siiamaani kestnud," arvab turismiklastri sünni juures olnud Terje Rattur, kes juhib Eesti esimest täiskasvanute hotelli Mäetaguse Von Rosen SPA ja on Karukella puhkemaja perenaine.

Tookord oli Terje Rattur Saka Cliff hotelli eesotsas ja põrkus, nagu teisedki turismiettevõtted, kokku murega, et inimesed pelgasid siia kanti tulla ja suhtusid Ida-Virumaasse suure eelarvamusega.

Ida-Virumaa maines on vahepeal toimunud tohutu murrang: võõristus on kadunud ja inimesed suhtuvad maakonda pigem uudishimuga. "Oleme nüüd üks popimaid puhkuse sihtkohti. Inimesed näevad, et meil toimub kogu aeg midagi põnevat. Sellist nähtavust ei saavuta ühe, kolme ega ka viie aastaga − see on pikaajaline töö. Ükski ettevõte ise ei suuda sellist turundust teha, nagu me ühiselt suudame," kinnitab Terje Rattur.

Ida-Virumaa turismi ühisaju moodustavad praeguseks poolsada turismiettevõtet ja -asutust koos kõigi maakonna omavalitsustega. Klaster pälvis Ida-Virumaa 2021. aasta tegija tunnustuse. Varasemast on taskus turismi-Oscar − Eesti turismi- ja reisifirmade liidult saadud riigi parima turismiedendaja tiitel.

Ühistegemine viib edasi

Terje Ratturi sõnul on oluline pidev enesearendamine ja õlg-õla-tunne. Klaster pakub mõlemat.

"Saame koolitusi ja jagame oma kogemusi. Ka oma ebaõnnestumisi, et teised oleksid ettevaatlikumad samale rajale astudes. Kogemusi jagades ja kaasa mõeldes kujundame mõnusa keskkonna, oleme targemad mitmekesi koos. Aja jooksul on kinnistunud teadmine, et ühistegemine on vajalik ja viibki edasi," ütleb Terje Rattur.

Ühistegevusest võidavad rohkem need, kes on ise aktiivsed. "Kui osaled kampaaniates, siis saad püünele: uudiskirjadesse, sotsiaalmeediasse. Kui oled nähtavam, on ka müük suurem," ütleb Terje Rattur.

Toila SPA-hotelli müügijuht Kärt Purga, kes panustab ühistegevusse Soome turu eksperdina, jagab hea meelega oma kogemusi, sest vastastikune infojagamine viib kõiki edasi. "Väga oluline on olla kursis sellega, mida keegi teeb. Me ei ole kadedad oma ideid jagama, keegi ju üks ühele ei kopeeri. Ja üheskoos võib tekkida väga ägedaid ideid, mida üksinda kindlasti ei tekiks."

Ühine turundamine pole aga suur väärtus mitte ainult väikestele ettevõtetele, vaid ka turismihiidudele.

"Isegi nii suur ettevõte nagu Toila SPA-hotell ei jõuaks ise kõikidesse kanalitesse. Ühiselt saad olla palju rohkem pildil kui üksinda. Saame üheskoos näidata, kui palju huvitavaid asju piirkonnas toimub, et inimesed teevad hea meelega koostööd ja tegijatest endist õhkub piirkonna patriotismi. Meid on kokku toonud entusiasm ja see paistab välja."

Soov ise panustada

Missioonitunde toob esile ka Kauksi puhkemaja perenaine Piret Talistu. "Mulle ei ole meie maakonna turismi käekäik ükskõik. Ma ikkagi tahaks ise panustada, mitte loota, et keegi teine minu eest töö ära teeb. Samas ei suuda meiesugune suhteliselt väike ettevõte iseseisvalt eluski sellist turundust teha ja niimoodi pildil olla. Mõistliku hinna eest selline tulemus saada on minu arvates suur boonus."

Turismiklastri kampaaniapaketis osalemine on ärgitanud ka uusi teenuseid arendama ja välja pakkuma. Tänu järjepidevale tootearendusele on Ida-Virumaale lisandunud sadakond uut elamusteenust.

"Kui keegi torgib tagant, siis mõte hakkab tööle, sest ei taha ju teistest viletsam olla. Näiteks liha küpsetamine maa sees − see teenus tekkis varem, aga muutus väga populaarseks, kui sai parima uue seikluse kampaanias lisaturundust. Muidu oleks ta võib-olla vaikselt kodulehel tiksunud. Ja viharetk, mida oleme suitsusauna lisateenusena pakkunud, saab nüüd sauna-aastal lisaturundust. Veebruaris läheme "Tourestile" ja oleme jälle kaardil," räägib Piret Talistu.

Ida-Viru turismikoordinaator Kadri Jalonen kutsub klastriga ühinema uusi liikmeid. "Ootame, et kõik ägedad ettevõtted tulevad punti. Kui kohe liituda, saab veel 9. veebruaril algavale "Tourestile", Eesti suurimale turismipeole."

Messilkäigud on üks osa süsteemsest turundusest. Pidevalt pääsevad Ida-Virumaa pakkumised pildile sotsiaalmeedia kanalites ja uudiskirjas. Eelmisel aastal ilmus Facebookis ja Instagramis 2500 postitust eesti, soome ja vene keeles. Iga postitus jõuab keskmiselt 2000-3000 potentsiaalse Ida-Virumaa külastajani. Postituste kogu levikut saab mõõta rohkem kui 6 miljoniga.

Uudiskirja andmebaasi on mitmesugustel üritustel ja messidel kogutud ligi 17 000 kontakti. Eestikeelse uudiskirja tellijateni jõuavad kord nädalas värsked pakkumised, mis inspireerivad Ida-Virumaal puhkust veetma. Veebileht idaviru.ee on aga üks põhilisi abimehi puhkuseplaanide tegemisel. Sealsamas saab tutvuda ka eri pakettidega, mida klaster oma liikmetele pakub: https://idaviru.ee/klastri-paketid/.

Turismiklastri tegevuse eesmärk on viia Ida-Virumaa 2035. aastaks nr 1 sihtkohaks Tallinna järel. Aastatel 2022 ja 2023 ulatub aastaeelarve 500 000 euroni.

Foto: Helje Miller
Tagasi üles