Uued seiklused annavad põhjuse ikka ja jälle Ida-Virumaale tagasi tulla

Põhjarannik
Copy
Imre Poom pakub Aidus elamuslikku kaatrisafarit.
Imre Poom pakub Aidus elamuslikku kaatrisafarit. Foto: Matti Kämärä (Põhjarannik)

Aidus toimetab Eesti vanemaid seiklusfirmasid Adrenaator Grupp, kes korraldab seal närvikõditavat safarit ja veesõite. Seiklusmeister Imre Poom räägib, kuidas uued seiklused sünnivad.

"Ühe hea idee sain, kui käisime klastriga mõned aastad tagasi Rootsi õppereisil ja läksime kahe kaatriga pringlivaatlusele. Pringleid me ei näinud, aga mulle väga meeldis, kuidas kaks kaatrijuhti kokkumängu tegid: vahetasid kohti, läksid lahku, pritsisid teineteist... Seda, mida mina tegin safaril autodega, tegid nemad vee peal."

Sealt sai Imre Poom inspiratsiooni teine kaater juurde osta ja veel võimsamat veesõidu elamust pakkuda.

"Üks asi on see, kui näed ümberringi ainult vett. Hoopis teise elamuse pakub inimestele, kui näed oma paadist teist paati ja sõitjate emotsioone. Nagu ennast peegelpildis. Aidus on sileda vee peal ülioluline, et saame teineteisele veidi lainet teha. Oleme saanud gruppidelt, kes võtsid suvel nii safari kui kaatrisõidu, hämmastavalt head tagasisidet."

Adrenaator Grupp teeb tihedat koostööd mitme klastri partneriga, näiteks Eesti kaevandusmuuseumi ja Karukella puhkemajaga. "Usaldus tekib koos käies ja koostöö laabub siis palju paremini," ütleb Imre Poom.

Hea näide eduka koostöö kohta on Karukella puhkemaja ja Adrenaator Grupi ühine seikluslik peatuulutamise pakett adrenaliinirohke kaatrisõiduga Aidu kanalis ja sellele järgneva puhkusega Karukella puhkemajas, mis võitis eelmise aasta parima uue seikluse konkursil rahva lemmiku tiitli.

Viimase konkursi üks hindajatest, EASi ja KredExi ühendasutuse turismiekspert Ave Pill tõstis esile, et Ida-Viru turismiklaster on juba seitse aastat teadlikult tegelnud piirkonna turismiteenuste arendamisega. Selle aja jooksul on loodud üle kuuekümne uue elamustoote või seikluse, et nii sise- kui välisturistidel oleks põhjust ikka ja jälle siia tagasi tulla.

"Olles sage külaline New Yorgis USAs, tooksin välja selge sarnasuse: just Ida-Viru piirkond on meie oma New York ning Narva selle tuiksoon Manhattan. Just siin, Ida-Virus asub Eesti rahvaste segunemispott ja selle piirkonna potentsiaal turismisihtkohana on hoomamatult suur. Usume Visit Estonia turismiarenduse tiimis, et Ida-Viru on praegu kõige säravam täht Eesti turismimaastikul," ütles Ave Pill.

Turismipere ühendab sädeinimesi

Toila SPA hotelli müügiosakonna juhataja Anneli Põdra ja müügijuht Kärt Purga tõdevad, et mida rohkem on Ida-Viru turismiklastris ettevõtteid, seda rohkem ja suuremaid asju saab teha.

Kui hästi on turismiklastris tasakaalus oma panus ja saadav kasu?

Anneli: Ma arvan, et see on väga hästi paigas.

Kärt: Ole ainult ise aktiivne! Sest kui sa ise aktiivne ei ole, siis keegi sind vägisi kampaaniatesse ei pane. Meie võtame kõikidest kampaaniatest maksimumi: osaleme alati neli korda aastas toimuvates turunduskampaaniates, maitseseiklusel, parima uue seikluse konkursil. Selgitame töötajatele, et ka siis, kui on kiire, on oluline midagi uut välja mõelda − kampaaniatega oleme pildil ja saame üleriigilist reklaami.

Näiteks novembris müüsime 138 maitseseiklust ja külastajad jäid väga rahule.

Anneli: Maitseseikluse kampaania on omal kohal, sest toob Ida-Virumaa toidukohad kaardile ning näitab, et meil on ägedaid ja väga erinevaid söögikohti alates kiirtoidukohtadest kuni a la carte-restoranideni välja.

Kui palju te ise klastri tegemistes kaasa räägite?

Kärt: Anneli on juhtgrupis ja mina turunduses. Hea on koosolekutel kohal käia, et teaksid, mis toimub. Need on kord kuus.

Anneli: Koosolekul osalemine on ka endale hea: saad häid ideid, tead, mida ja kuidas teised siin piirkonnas teevad. Sealt hakkab vahel mõni koostöö arenema. Seda ei tasu üldse peljata, et koosolekutel osalemine on tüütu kohustus. Pigem vastupidi, see on äge ja mõnus kokkusaamise koht, kus saab vahetut infot.

Kärt: Klastris on koos sädeinimesed, kes inspireerivad ja kellega koos olles tuleb töötahe peale. Tegelikult me peaksime panustama oma turundusse nii või teisiti, ka siis, kui me omaette toimetaksime. Samas klastris tehakse nii palju tööd sinu eest ära! Kui on mingi kampaania, siis profid kujundavad ja sina ainult näita näpuga, milline variant sulle meeldib.

Toila SPA hotelli müügijuht Kärt Purga ja müügiosakonna juhataja Anneli Põdra.
Toila SPA hotelli müügijuht Kärt Purga ja müügiosakonna juhataja Anneli Põdra. Foto: Matti Kämärä (Põhjarannik)

Ütlesite, et vahel hakkab koostöö arenema.

Anneli: Kui näiteks ravipaketiga tulija küsib, mida piirkonnas veel teha võiks, siis me oskame oma klientidele soovitada kohti, kuhu minna, mida ümbruskonnas teha ja näha. Suvel näiteks jagasime oma klientidele infot meresõitudest Tütarsaare Ainoga ja see toimis. Või virtuaaltuuri kohta Oru pargis. BlueRay, kes pargis toimetab, teab omakorda, mida meie gruppidele pakume. Vastastikune info liikumine on hästi oluline.

Kärt: Päris palju teenuseid oleme ka ise järele proovinud. Väga hästi töötab suur ekraan söögisaalis, seal jookseb söögiaegadel turismiklastri video Ida-Virumaast. Paljud, kes on esimest korda meile või üldse Ida-Virumaale sattunud, ütlevad, et ei saa ekraanilt pilku ära. Nii mõnigi mõtleb, et peaks järgmisel korral pikemaks ajaks tulema.

Millised on ühise koostöö kõige suuremad viljad?

Anneli: Klaster alustas 2009. aastal. See ei ole olnud sprint, vaid maraton. Algne idee oli hakata Ida-Virumaa kuvandit parandama. Kui vaatame, kuhu me praegu jõudnud oleme, siis on ikka väga suur töö tehtud.

Kärt: Kas või see, et kes tahes kohalikest teles midagi räägib, kannab ta stuudios Ida-Viru pusa. Mis saaks olla veel parem, kui inimesed panevad selle vabatahtlikult endale selga?

Anneli: Inimesed ütlevad nüüd uhkusega, et on Ida-Virust.

Kärt: Meil pole küll ühelgi aastal kahtlust tekkinud, kas jätkata klastris või mitte. Oleme iga aastaga aina rohkem veendunud, et saame sealt kasu.

Anneli: See on ühise asja ajamine ja kaudselt laieneb kasu kõikidele. Samas on väga suur osa ka ettevõtete omaosalusel: mida rohkem on klastris ettevõtteid, seda rohkem ja suuremaid asju me saame teha.

Kärt: Ka kampaaniad näevad välja suurejoonelisemad, kui meid on rohkem.

"Kasu on suurem kui panus"

Narva menuka kohviku Valge Kõrvits perenaine Natalja Vovdenko ütleb, et äsja lõppenud maitseseiklus on ehe näide turismiklastri ühtsusest, mis toob kasu kogu Ida-Virumaale.

"Suhtun maitseseikluse kampaaniasse väga soojalt, sest see näitab Ida-Virumaa ühtsust: me töötame küll eri kohtades ja oleme üksteisele kaudselt konkurendid, aga ka väga lähedased partnerid. Oskame koos algatada projekte, mis toovad kasu meile kõigile ja ka kogu Ida-Virumaale."

Aasta tagasi uksed avanud Valge Kõrvits ootas maitseseiklust nautima tervete seltskondadega. "Meil olid suured paketid − neljale ja kaheksale inimesele − ja see oli suur risk, kuna erines teistest pakkumistest. Aga kohalikud leidsid selle üles ja meil käis külastajaid ka väljastpoolt Narvat. See näitab, et kampaania jõuab iga aastaga üha rohkem inimeste südamesse."

Valge Kõrvitsa perenaine Natalja Vovdenko.
Valge Kõrvitsa perenaine Natalja Vovdenko. Foto: Ilja Smirnov

Natalja Vovdenko oli 2009. aastal turismiklastri loomise juures ja on seal esindanud eri organisatsioone, näiteks Meresuu SPA hotelli ja Narva muuseumi. "Arenguetapis oli vaja rohkem panustada, siis me alles õppisime, kuidas koos töötada," toob ta võrdluseks. "Nüüd on koostöö paika loksunud. Niipea kui sündis usaldus, kadus hirm, et kui ma ei saa mõnel koosolekul osaleda, siis jään pirukatükist ilma."

Natalja Vovdenko kinnitab, et kasu, mida ettevõtjad klastrist saavad, on suurem kui panus, mida peab ise andma.

"Pean ennast kursis hoidma klastri tegevusega, osalema tähtsamatel koosolekutel ja otsuste tegemise juures, kus on vaja minu kogemusi ja teadmisi. Muud protsessid − nii juhtimine kui ka turundus − töötavad juba kenasti iseseisvalt. Pean kursis olema ka sellega, millega tegelevad meie partnerid ja kuidas neil läheb − loen kõiki kirju ja uudiskirju. Oma uudiste jagamine pole panus, vaid võimalus, mida saab kasutada või mitte."

Maakonna suure patrioodina on Natalja Vovdenkole tähtis olla osa turismivõrgustikust. "Need inimesed, kes tegutsevad turismis, on mulle väga väärtuslikud. Tänu klastrisse kuulumisele tunnen, et olen osa Ida-Virumaast, mitte nagu kõrvalseisja üksikul saarel."

Ettevõtjatele, kes alles kaaluvad turismiklastriga liitumist, ütleb Natalja Vovdenko, et sisseelamine võtab natuke aega. "Aga ühel hetkel hakkab partnerlus sinu kasuks tööle ning annab sulle valdkonna nišiinfot ja -teadmisi, mida guugeldades ei leia. Keerulises olukorras, kus meil on hästi lühike aktiivne turismiperiood, saame koos mõelda, kuidas madalhooaega üle elada."

IDA-VIRU TURISMIPERE ON AVATUD UUTELE LIIKMETELE

Ida-Virumaa turismi ühisaju moodustavad praeguseks rohkem kui poolsada turismiettevõtet ja -asutust koos kõigi maakonna omavalitsustega.

"Oleme üheskoos pikalt Eesti turgu investeerinud ja tulemus on käes. 2009. aastal alustasime inetu pardipojana − piirkonnana −, mis sai meedias halbu kajastusi. Koos oleme Ida-Virust 14 aastat häid uudiseid jaganud ning nüüdseks oleme eestlaste lemmikute esikolmikus Harjumaa ja Pärnumaa järel. Ida-Viru ööbimised on kasvanud 2005.-2019. aastal 154% (Eestis kokku 45%)," rõõmustab Ida-Viru turismikoordinaator Kadri Jalonen.

Detsembri alguses käis turismiklaster kaks päeva soomlaste jälgedes Pärnus ning vaatas, kuidas hotellid, spaad, restoranid, turismitalud ja muuseumid Soome klientide südameid võidavad.
Detsembri alguses käis turismiklaster kaks päeva soomlaste jälgedes Pärnus ning vaatas, kuidas hotellid, spaad, restoranid, turismitalud ja muuseumid Soome klientide südameid võidavad. Foto: Anna Markova

Turismiklaster on avatud uutele liikmetele. "Mida rohkem meid on, seda tugevamini saame maakonda pildis hoida. Koos suudame avada ka uued turud − Soome ja Läti − ning Vene turu kadumist kompenseerida," lisab Kadri Jalonen.

Veebilehel idaviru.ee saab tutvuda pakettidega, mida klaster oma liikmetele pakub: https://idaviru.ee/klastri-paketid/

Foto: Reklaam
Kommentaarid
Copy
Tagasi üles