Maakonna automüük sai uue liidri

Peeter Lilleväli
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Aastal 2018 võis sõna "müüdud" kuulda 1086 korral.
Aastal 2018 võis sõna "müüdud" kuulda 1086 korral. Foto: Peeter Lilleväli / Põhjarannik

Uute sõiduautode müük on üks indikaatoreid, millega mõõdetakse elanike jõukust ja nende usku helgesse tulevikku. Ida-Virumaa 5protsendiline müügikasv ületas Eesti keskmist, mis oli vaid 3,6 protsenti, nii et väga kurta vist ei tasu. Pigem on tegu korraliku kasvuga siin piirkonnas. 

Kui aastaid käisime müüdumate markide poolest oma teed, sest Eesti esiautot Toyotat siin ei müüdud, siis kaks aastat tagasi muutus kõik. Esimesel tegevusaastal Toyota kohalikul esinumbril Škodal selga veel prügiseks ei teinud, kuid seekord küll: müüdi 206 Toyota firmamärki kandvat autot Škoda 177 vastu. Kolmas oli nagu aasta tagasigi Peugeot. 

"Möödunud aastal võis märgata uute autode turu suurimat kasvu just Narva piirkonnas," ütles Möller Auto Viru juhataja Ilmar Aun, kelle eestvõttel on Virumaa automüügi statistikat aastaid peetud. Just need margid, millel on esindus Narvas, nautisid suurimat kasvu ja nii mõnigi Eesti suuruselt kolmandas linnas esindamata mark andis natuke tagasi. Otse loomulikult kasvas kõige rohkem linnamaasturite müük − nagu ka mujal Eestis ja Euroopas. 

"Alustame sellest, et eelmine aasta oli esimene, kus töötasime terve aasta. Eks ka see kasvatas müüki," ütles Toyota esindaja ELKE Narva juhatuse esimees Valdik Uski. Põhiliselt on kasvu taga siiski õnnestunud ja töökindlad mudelid ning panustamine järelteeninduse kvaliteeti. "Meie populaarsemad mudelid on RAV4 ja Avensis ning ega palju ei anna alla ka Auris ja Corolla," lisas Uski. Toyota on loobunud eestlaste seas nii populaarsetest diiselmootoritest ning pakub bensiini- ja hübriidsõidukeid − just viimased muutuvad järjest populaarsemaks. RAV4 müügist moodustavad need praegu poole. "Anname inimestele proovida mõlemat varianti ning tänu hübriidi elektrimootorile, millel on pöördemomenti igas olukorras, on sõiduk särtsakam ja tekitab roolis olijal positiivseid emotsioone," kirjeldas Uski, kuidas sünnivad klientide otsused. 

Uus kütusekulu mõõtmise standard tekitas tarneraskusi 

"Paras segaduste aasta oli, mis puudutab meie esindatavat Volkswagenit ja Škodat. Aasta esimestel kuudel müüsime iga kuu rekordarvu sõidukeid, kuid sügise poole vajusime ära," ütles Ilmar Aun. Kliente oleks jätkunud, aga kütusekulu mõõtmise uute euronormide tõttu jäi tootja sertifitseerimistega natuke hätta ning kuna vana metoodikaga autode müük oli piiratud, polnud vahepeal sobivat sõidukit pakkuda. "Tarneraskused puudutasid just bensiinimootoriga sõidukeid ning valusalt andis mõnel mudelil tunda ka baasmootoriga sõidukite puudumine," rääkis Aun. Nii polnud Škodal ja Volkswagenil võimalik pakkuda hinnatundlikule kliendile sama suurt valikut kui varem. "Õnneks on idavirukas seni ikka diisliusku ja selliseid sõidukeid puudutasid tarneprobleemid vähem," tõdes Aun.

Vaadates terve Eesti uute sõiduautode müügi andmeid kuude lõikes, kus kõva tõusuga alanud aasta sügiseks ära vajus ning kasv oli kokkuvõttes olematu, tundub, et sama uue kütusekulu mõõtmise standardi WLTP juurutamine ja varasema standardiga autode müügi käsu korras lõpetamine tekitas probleeme ka teistele automarkidele. See vähendas ajutiselt valikut ja mõjus müügile aasta lõpu poole negatiivselt. 

Surugaasiautode müüki pärsib seaduseauk 

Alates sügisest saab surumaagaasi ehk erialakeeles CNGd, mille hind on eelmisel aastal rallinud naftahindade valguses odav ja stabiilne, tankida lisaks Narvale ka Jõhvis. Samas probleemid gaasiseadmete  kontrollimisega peatasid vahepeal Volkswagen-Audi Grupis selliste autode müügi, mis olid just populaarsust kogumas. "Kõik me teame, et vanemate autode omanikud otsivad odavamaid hooldus- ja remondikohti kui firmaesindus ning nii muutub gaasiseadmete kontrollimine probleemiks. Ülevaatuspunktid ei ole selleks tööks valmis ning riik peab leidma lahenduse. Kahjuks käib see töö aeglaselt," rääkis Ilmar Aun.  

Uuel aastal oodatakse vähemalt tulemuste kordamist

"Oleme uueks aastaks hästi valmistunud. Kohe on kohal menumudeli RAV4 uus põlvkond. Peatselt järgneb Corolla uus põlvkond päris mitme keretüübiga ja seejärel on oodata vahepeal valikus puudunud suurt sedaani Camryt. Kuigi Avensise müük lõpeb, peaks teiste menumudelite uuenemine aasta alguses tegema Toyota jätkuvalt ostjate silmis atraktiivseks," ütles Valdik Uski. Uued mudelid tulevad välja just esimesel poolaastal ning need mõjutavad müüki alati positiivselt. "Ütleme, et 2018. aasta tulemuse kordamine on vähim eesmärk ja südamepõhjas ootame ikkagi kasvu," märkis Uski. Samas on ka vanemate mudelite laovaru olemas ning neid pakutakse soliidse allahindlusega, mis peaks hinnatundlikku klienti rõõmustama. 

Škoda ja Volkswageni puhul kipuvad uued mudelid Eestisse jõudma aasta lõpu poole ja hakkavad müüki rohkem mõjutama alles aastal 2020. "Õnneks on palju suhteliselt uusi mudeleid, mille müügipotentsiaal pole veel ammendunud," ütles Ilmar Aun. Samuti on lahenemas eelmise aasta sertifitseerimisprobleemid ning laoautode valik laienemas. "Nii saame pakkuda lühemat ooteaega ja paljudele mudelitele ka soodushindu ning loodetavasti suudame aastal 2019 hoida müügi stabiilse ja eelmise aasta tasemel."

Soov uut autot osta on inimestel olemas, aga selle realiseerimine sõltub paljus usust, et sissetulekud lähiaastatel ei vähene ning laenuprotsendid jäävad mõistlikuks. 

Foto: Ida-Virumaa autoesindused
Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles