26. märts 2014, 11:16
Kaevuri kommid võeti tootmisest maha
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
2002. aastal kommivabriku Kalev ja Eesti Põlevkivi koostöö viljana turule tulnud Kaevuri kommide müügilt kadumine kurvastab nii põlevkiviettevõtet kui Kohtla kaevandusmuuseumi.
Esimesed pralineetäidisega Kaevuri kommid jõudsid Ida-Virumaale 2002. aasta detsembris, mil Eesti Põlevkivi korraldas esimest korda laste jõulupeo.
Kunagine Eesti Põlevkivi kommunikatsioonijuht Raivo Lott meenutas, et Kaevuri kommid sündisid põlevkiviettevõtte initsiatiivil.
"Mati Jostov (Eesti Põlevkivi tollane juht - toim.) rääkis Oliver Kruudaga (kunagine Kalevi omanik - toim.), et võiks hakata Kaevuri komme tegema. Panime paika värvid, nii et kui komm pooleks murda, meenutas selle helepruun värv põlevkivi. Ütlesime oma sõna sekka ka paberi disainimisel. Tegime Kaleviga tihedat koostööd, aga ettevõte raha sinna sisse ei pannud."
Lott lisas, et algusaastatel oli Kaevuri-nimeline maius väga populaarne. "Meile räägiti, et see on minev kaup, mida ostetakse eriti Ida-Virumaal. Ise kostitasime Kaevuri kommidega külalisi. Muidugi on kahju, et neid enam ei toodeta - olid ilusad ajad, mil sai igasuguseid asju tehtud, et kaevuri elukutset populariseerida. Sellesse aega jääb ka kaevurite päeva taaselustamine."
Uhke tunne
Kaevuri kommide müügilt kadumist Lott ei märganud. "Omal ajal sai neist ilmselt isu täis söödud," muheles ta, lisades, et Ida-Virumaal on kindlasti palju inimesi, kes Kaevuri kommist puudust tunnevad ja kellele ei ole nende tootmisest mahavõtmine hea märk. "Samal ajal on väga hea meel uudise üle, et kaks ettevõtet - VKG ja Eesti Energia Kaevandused - teevad sellest suvest koostööd kaevurite päeva korraldamisel."
Eesti Energia Kaevanduste järelkasvu projektijuht Riine Urbala kahetses, et ettevõtte külalistele pole enam võimalik Kaevuri komme pakkuda. "Otsisime neid vahepeal tikutulega taga, sest me ei teadnud, et need turult kaovad. Sellest on kahju, sest oli hea ja uhke tunne oma ametivendade komme lauale panna."
Kalevi otsuse üle kurvastas ka Kohtla kaevandusmuuseumi tegevjuht Sigrid Karon. Ainuüksi eelmisel aastal kingiti piletiga külastajatele ning jagati seminaridel veerand tonni Kaevuri komme. "Varustaja aitas meil ladudest kõik jäägid kokku otsida, aga aasta lõpus said need ka otsa. See on meile suur kaotus."
Sortimenti muudetakse
Kaevandusmuuseumile sobilik maius on veel põlevkivišokolaad Pruun Kuld - 2012. aasta Ida-Virumaa suveniirikonkursi võitja. "Seda kingime oma külalistele, aga me ei suuda panna šokolaadi piletihinna sisse, et seda külastajatele jagada. Võimalus on ka ise kommipaberid tellida, aga see läheb liiga kalliks, sest sel juhul tuleb tellimus suurtes kogustes välja osta," rääkis Karon.
ASi Kalev kommunikatsioonijuht Ruth Roht ütles, et Kaevuri kommide tootmine lõppes möödunud aasta sügisel väikeste müügikoguste tõttu. "Mõistame täielikult, et Ida-Virumaa inimesed tundsid selle kommisordi vastu erilist sümpaatiat - sündisid ju Kaevuri kommid kunagi spetsiaalselt sealseid kaevureid ja nende peresid silmas pidades. Alles hiljem jõudsid Kaevuri kommid müügile üle Eesti."
Tema sõnul on Kalevi tootevalik väga lai - ligemale 200 nimetust - ning selle sisu vaadatakse pidevalt üle. "Väga väikeste müügikogustega tooted tuleb paratamatult mingil hetkel sortimendist välja arvata, et teha ruumi uutele, mida magusasõbrad meilt ootavad. Lõputult suureks ei ole tootevalikut paraku võimalik ajada. Teisest küljest ei ole ka kauplused huvitatud väga väikese müügikäibega toodete hoidmisest oma riiulitel," selgitas Roht.