Inglise turu vallutamine tõi glamuursed kliendid

Sirle Sommer-Kalda
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
EASi ekspordinõunik Heiki Pant aitab Eesti ettevõtjatel leida Suurbritannias partnereid.
EASi ekspordinõunik Heiki Pant aitab Eesti ettevõtjatel leida Suurbritannias partnereid. Foto: Matti Kämärä

"Ma poleks elu sees osanud unistada, et saame aastaga sellised kliendid," ütles kullassepafirma Roman Tavast juht Eivor Maiväli, kes on Briti turul tegutsedes ehtinud nii kuningaid kui filmitähti. Narvas toimunud seminaril julgustas ta ka Ida-Viru ettevõtjaid õnne katsuma.

Eesti vanim, 1923. aastal asutatud kullassepafirma Roman Tavast on pärast nõukaaega taas Eesti riiklike teenetemärkide valmistaja ja hiljuti tulid Tallinnas asuvast töökojast välja näiteks Jõhvi gümnaasiumi lõpusõrmused, ent rahvusvahelise kaliibriga kliendid tõi sisenemine Suurbritannia turule.

Ettevõte tegutseb saareriigis aktiivselt alates eelmise aasta algusest. Müük ja turundus on Londonis, tootmine Eestis. Kuna kullassepafirma keskendub korporatiivehetele − rinnamärkidele ja lipsunõeltele −, oli Inglismaa unistuste turg, tunnistas ettevõtte tegevjuht ja juhatuse esimees Eivor Maiväli Põhjarannikule.

"Meil on läinud paremini, kui eales oleks osanud oodata. Oleme üks vähestest Eesti ettevõtetest, kes on Inglismaa turul omaenda kaubamärgi all, ja müüme otse lõppklientidele, kelleks on kas suured ettevõtted või organisatsioonid."

Saareriiki minekule eelnes kullassepafirma töö oma kuvandiga, et see näeks välja võimalikult rahvusvaheline ja tekitaks usaldust. "Kuna meie tooted on kalli hinnatasemega, siis peaks see õhkuma ka meie brändi kuvandist. Ja loomulikult tegime turu-uuringu, mis andis meile palju julgust juurde," rääkis Maiväli.

Erilised tellimused

Eneseusku tõstis ka esimene klient, kelleks oli rahvusvaheline purjespordi föderatsioon. "Föderatsioon tellis oma juhtkonnaliikmetele ja aupresidentidele reväärimärgid. Aupresidentide hulgas on Norra kuningas Harald V ja kuuldavasti sai ühe kuldmärgi ka prints Harry."

Roman Tavasti juhi sõnul on tekkinud põnevad kliendid ka filmimaailmast. Näiteks sel kevadel täideti tellimus uue BBC telesarja "The Night Manager" jaoks. "Tegime luksushotelli rinnamärgid, sest tegevus toimub luksushotellis. Sarja peaosas on Hugh Laurie, kes mängis dr House`i," pajatas Maiväli.

Ka praegu on töökojas käsil glamuurne tellimus: rinnamärgid kõrgetele külalistele, teiste seas riigipeadele, kes jälgivad Wimbledoni tenniseturniiri kuningakoja liimetele eraldatud tribüünialalt. "Eriliseks teeb tellimuse see, et esimest korda meie ettevõtte ajaloos on märgi tagaküljele löödud Roman Tavasti nimemärgis ja Inglismaa proovimärgis."

Maiväli kinnitas, et Suurbritannia turule minek on end kuhjaga ära tasunud. "Julgustan ka kõiki teisi proovima."

Eesti kapitalile kuuluva 1Office Grupi tegevjuht Ivar Veskioja kõneles Suurbritanniat kui sihtturgu tutvustaval seminaril saareriigi eripäradest. Peamiselt raamatupidamisteenust ja juriidilisi konsultatsioone pakkuva ettevõtte kontorid teenindavad kliente Londonis, Tallinnas, Stockholmis ja Helsingis.

Turul pole piire

"Meie kogemus on, et alustavatel ja väikestel ettevõtetel on lihtsam tegutseda Soomes ning Rootsis, aga suurem potentsiaal on kindlasti saareriigis. On valida, kas siseneda viiele kuni kümnele väikesele turule, hajutada oma ressurssi ja veeta palju aega lennukis või minna ühele suurele turule. Meie kogemus on, et kui Suurbritannias hakkab kliente tulema, siis sellel turul piire ei ole."

Veskioja sõnul saab sealt väga lihtsalt ka teistele turgudele edasi liikuda. "Kui sa teed midagi hästi, siis see on globaalne turg ja sa ei oska isegi mõelda, kust järgmine klient võiks tulla, kas Ameerikast või Hongkongist."

Potentsiaalsete koostööpartneritega kohtudes peab arvestama, et "ei" inglastelt naljalt ei kuule − see tuleb ridade vahelt välja lugeda. "Kõik on alati väga viisakad ja taktitundelised. Inimesed on ka täpsed ja efektiivsed, aega ei raisata, minnakse otse äri juurde," jagas Veskioja elulisi näpunäiteid.

Seevastu sporti tasub tema kinnitusel jutuks võtta. "Kui suudate leida ühise keele spordi teemal, võite partneri südamele palju lähemale jõuda."

Ettevõtluse arendamise sihtasutuse (EAS) ekspordinõunik Suurbritannia turul Heiki Pant rõhutas, et 64 miljoni elanikuga Suurbritannia on aina kasvav turg. "Brittide majandus on suuruselt viies maailmas, mööda läinud Prantsusmaast ja jäädes Euroopa Liidus alla ainult Saksamaale. Nael on viimasel ajal läbi teinud tõusu, mis loob soodsa pinnase Eesti eksportijatele."

Pant on aidanud Eesti ettevõtetel partnereid otsida peamiselt puitmajade, IT ja masinaehituse valdkonnas. "Üks valdkond, mis võib ka Ida-Viru ettevõtetele huvi pakkuda, on just puitmajad. See valdkond Šotimaal kasvab ja atraktiivseks teeb selle energiatõhusus, mida on võimalik puitmajas saavutada."

Kohalikele ettevõtjatele suunatud seminari korraldasid Eesti kaubandus- ja tööstuskoja Jõhvi esindus ning Suurbritannia suursaatkond. Üritus toimus Suurbritannia Ida-Virumaa nädala raames.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles