AS Hanza Mechanics pärjati tänavu Ida-Virumaa aasta äriteo tiitliga, sest ettevõte avas Narvas Kadastiku tööstuspargis uue tootmise, kus valmistatakse Mitsubishi ja Caterpillari laotõstukeid, aga suund on võetud tootmise laienemisele. Narva tootmisüksuse juht Juhan Terasmaa rääkis Põhjarannikule, milles on nende edu võti olukorras, kus majandus on olnud pikalt languses ning ettevõtted pigem tõmbavad tootmist kokku.
IDA-VIRU HOMME ⟩ Narvas tegutseva masinatehase edu võti on mitte teha lihtsat tööd
Mida teie ettevõte erinevat toodab?
Hanza Mechanicsi ärimudel seisneb põhimõttes "All you need is one" (ingl k "Kõik, mida vajad, on ühes" − toim.). See tähendab, et kui klient küsib näiteks kahveltõstukit, siis Hanza saab oma võimekuse poolest pakkuda täislahendust. Kui kliendil on eelnevalt olnud näiteks 25 erinevat allhankijat − kes teeb metallosad, kes elektroonika −, siis nüüd saab ta otse meilt tellida ühe valmistoote. Meie oma erinevate üksustega toodame selle kahveltõstuki. Metalliosa teeb meil Kulgu peatehas Narvas, kontrolleri osa ja kaabelduse teeb meie Tartu tehas, mingid vidinad ostame juurde, paneme kokku ja saadame valmistoote kliendile.
Nii et toodategi peamiselt masinaid?
Me teeme väga erinevaid asju. Näiteks Narva teeb ekskavaatoriraame, tugijalgu, rasketööstuse tehnikat, kallureid, logistikasektorile kahveltõstukeid, raskekaalutõstukite raame, energeetikasektoris mootorite jahutuselemente... Neid tooteid on veel ja veel.
Hanza Mechanics Narvas
Rootsi juurtega rahvusvahelisse kontserni HANZA Operations AB kuuluv tütarettevõte on tänapäevane ja kõrgtehnoloogiline metallitöötlusettevõte, mis laiendab järjekindalt oma tootmistegevust Narvas. Ettevõte teeb väga erinevaid tooteid eri valdkondade ettevõtetele alates logistikasektorist ja lõpetades energeetikavaldkonnaga ning müüb suurema osa oma toodangust välisturgudel.
Nii erinevate toodete valmistamiseks on ju tarvis oskuslikku tööjõudu. Kuidas sellega on?
Meil on Narva tehases veidi alla 300 töötaja ning uuel aastal kasvab töötajate arv veelgi, sest meile on tulnud palju uusi kliente, kuna oleme juurutanud palju uusi tooteid. Just selle äriteoga ehk Kadastiku tehase avamisega oleme tõestanud end paljudele teistele klientidele, kes on hakanud Hanzat usaldama, et oma tootmine meile üle tuua.
Miks olete laienemas just Ida-Virumaal Narvas?
Kui Hanza tundis, et tahab rasketehnika tootmise alal laieneda, sest paljud kliendid olid selle järele küsinud, siis ettevõte ostis kunagi ära Metalliseti-nimelise tootmise, kes oli end siia sisse seadnud. Hanza nägi selles suurt potentsiaali ja viimase viie aastaga oleme oma käivet Narva üksuses kahekordistanud. Aga näeme siin kasvuks veelgi suuremaid võimalusi.
Kuidas see on võimalik olukorras, kus majandus langeb ja igal pool tõmmatakse pigem kokku?
Võtmesõnaks on teadmised ja see, mida me pakume. Enamik allhankijaid metallitootmises pakub laserlõikust ja painutust. Meie ei taha seda pakkuda, vaid soovime anda kliendile rohkema lisandväärtusega tooteid. Me ütleme: me ei taha teile teha pooltooteid, vaid soovime pakkuda lõpptoodangut. Me ei taha lihtsat tööd. Sellega lahendame ära väga suure hulga klientide muresid. Nemad saavad pühenduda müügile ja disainile, meie toodame nende tooteid.
Tegelikult olete globaalse ulatusega ettevõte, mis tegutseb üle maailma?
Meil on tehased Hiinas, Saksamaal, Poolas, Tšehhis, Rootsis, Soomes. Aga Narva tehas on eriline, sest see on ainus meie raskemehaanikatehas.