Narva bussiettevõte vajab kiiresti kriisivastaseid meetmeid

Ilja Smirnov
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
NBV tähis konteineril - seegi on Narva Bussiveod. Bussiettevõtte üks viimaste aastate eksperimente oli katse teenida raha olmejäätmete veoga. Nüüd võib Narva munitsipaalfirma  ise "prügimäele" sattuda.
NBV tähis konteineril - seegi on Narva Bussiveod. Bussiettevõtte üks viimaste aastate eksperimente oli katse teenida raha olmejäätmete veoga. Nüüd võib Narva munitsipaalfirma ise "prügimäele" sattuda. Foto: Ilja Smirnov

AS Narva Bussiveod, mis teenindab ka maakonnaliine, on nii raskes majanduslikus olukorras, et kiiremas korras on vaja midagi ette võtta. Linna rahalise toetuseta on ettevõte hukule määratud.

АSi Narva Bussiveod 2010.-2012. aasta majandustegevuse kontrolli tulemusi arutas sel nädalal Narva linnavalitsus, kuna kogu ettevõtte aktsiapakk kuulub linnale. Trööstitud andmed võeti teadmiseks, Narva Bussivedude nõukogu peab aga kärmesti koostama ja linnale esitama ettevõtte maksevõimelisuse taastamise ja finantsolukorra stabiliseerimise kava ning töötama välja arengustrateegia, et vältida kriise tulevikus.

"Programm peab sisaldama konkreetseid meetmeid ja nende täitmise tähtaegu, kirjas peavad olema ka abinõude rakendamise eest vastutavad isikud. Tingimata peab kavast selguma, mida võetakse ette kehtivate avalike ja kommertsvedude lepingute kahjumlikkuse likvideerimiseks, kulutuste vähendamiseks, tulude suurendamiseks, mittekasutatava vara võõrandamiseks jne," nõuab linnavalitsus.

Olukord on niru

Põhjarannik on juba korduvalt kirjutanud, et virelev bussiettevõte on juba läinud aastast palkasid kinni pidanud ning suurtes maksevõlgades. Linnavalitsuse algatusel tehti ettevõttes audiitorkontroll. Kolmapäevasel linnavalitsuse istungil tehti teatavaks selle tulemused.

Selgus, et aktsiaseltsi juhatus ja nõukogu pole oma ülesannetega toime tulnud ning on teinud juhtimisvigu - sõlminud majanduslikult kahjulikke, valdavalt pikaajalisi lepinguid. Ettevõte pole käibevahendite puudumise tõttu kogu kontrollitava perioodi vältel suutnud õigeaegselt kohustusi täita. Täheldati suurt sõltuvust laenuandjatest ja muudest doteerijatest, käibevahendite mahu on pidevat vähenenemist ja kohustuste kasvamist.

ASi Narva Bussiveod nõukogu liikmed kirjutasid oma selgituskirjas, et asjaga tegelenud Audest Audiitorteenuste OÜ vannutatud audiitor Tatjana Minzatova rõhutas: "ASi Narva Bussiveod käibekapital oli 2012. aasta lõpu seisuga negatiivne. 31. detsembriks oli õigeks ajaks maksmata rahalisi kohustusi 538 075 eurot, mis on 40 protsenti ehk peaaegu pool kogu lühiajaliste kohustuste summast." Narva linnavolikogu liikmetest koosnev nõukogu järeldab sellest, et need väited annavad märku ettevõtte ebakindlast tulevikust ning tekitavad suurt kahtlust, kas tegevust on võimalik jätkata.

Abinõud kriisist väljumiseks

Ettevõtte juhtkond pakub juba esimesi päästemeetmeid. Tõsi küll, nõukogu liikmed juhtisid linnajuhtide tähelepanu sellele, et suures osas sõltub kõik ettevõtte omanike lisarahastusest, st linnaeelarvest. Põhjarannik on varem kirjutanud, et AS Narva Bussiveod on kolme viimase aasta jooksul saanud Narvalt avaliku transporditeenuse osutamiseks ühistranspordiseaduse alusel ümmarguselt 2,57 miljonit eurot. Kõige rohkem ehk 1,08 miljonit eurot eraldati 2012. aastal.

Narva Bussivedude 2012. aasta majandusaruandes teeb juhatuse liige Eduard East ettepaneku kõigepealt koostada ja esitada nõukogule kinnitamiseks rahastamiskava 2013. aastast ning seda rangelt järgida.

Teiseks püüab ettevõte saavutada 14protsendise kokkuhoiu (umbes 103 000 eurot), vähendades kaudseid kulusid ning 1protsendise kokkuhoiu (rohkem kui 16 000 eurot), vähendades otseseid kulusid. Raha saab kokku hoida, kui teha vaid hädatarvilikku remonti ja territooriumi hooldust, vaadata üle rendi- ja kommunaalkulud, pikendada veelgi varalisi liisingu- ja rendilepinguid, müüa maha mittevajalik vara maha ja vähendada tööjõukulutusi vähemalt viie töökoha koondamisega.

Kolmandaks tuleb suurendada vedude tulusust. Nimelt tahab ettevõte maavalitsuselt taotleda vedude liinikilomeetri dotatsiooni tõstmist 68 eurosendilt 72 sendini, kusjuures tagasiulatuvalt tänavu 1. jaanuarist. Kommertsvedude koha pealt tehakse ettepanek vaadata üle olemasolevad lepingud ning alustada läbirääkimisi maksumäära tõstmiseks, vastasel korral võidakse lepingud ka lõpetada.

Piletite müügist saadav tulu võib juhatuse arvates tõusta nii Narva linna- kui ka maakonnaliinidel kuni 5 protsenti. Tuleb võtta arvesse sõitjate voogu ja bussiliinide logistikat.

Peale kõige muu märkis Narva Bussivedude juhatuse liige sedagi, et maanteeameti ja Narva kokkuleppe kohaselt saab ettevõte mais-juunis enda kasutusse viis gaasi jõul sõitvat bussi. See tõstab väidetavalt vara likviidsust ning võimaldab vanadest ja mittesäästlikest sõidukitest loobuda.

Lisaks kõigele loodab AS Narva Bussiveod oma aktsiakapitali suurenemist - see tähendab rahavoolu linnaeelarvest. Või siis linna makstavate dotatsioonide suurenemist.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles