Statistikaameti veaparandus päästis Ida-Viru turismiaasta

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Tõenäoliselt Nooruse spaahotelli valesti kodeerimine ja kajastumine statistika andmebaasis teise maakonna majutusettevõttena mõjutas märkimisväärselt Ida-Virumaa turismistatistikat, mis on pärast veaparandust oluliselt positiivsem.
Tõenäoliselt Nooruse spaahotelli valesti kodeerimine ja kajastumine statistika andmebaasis teise maakonna majutusettevõttena mõjutas märkimisväärselt Ida-Virumaa turismistatistikat, mis on pärast veaparandust oluliselt positiivsem. Foto: Ilja Smirnov

Kui siiani teadsid Ida-Viru turismiedendajad, et idanaabrite ööbimisi on jäänud tänavu vähemaks umbes 40 protsenti, siis pärast statistikaameti vea avastust on langus tagasihoidlikum  25 protsenti. Eesti turistide ööbimiste arv pööras aga miinusest plussi.

Viga tuli välja, kui Ida-Viru turismikoordinaator Kadri Jalonen hakkas analüüsima Eesti kampaania "Ida-Viru üllatab" tulemusi.

Statistika ei vastanud kuuldule

"Kohtusin turismiklastri partneritega, kes rääkisid, et Eesti turistide osas on kõik väga hästi. Kui hakkasin vaatama numbreid, siis statistika ei vastanud kuuldule. Kõnelesin statistikaameti töötajaga, kellel see jäi kripeldama. Ta kontrollis ja tuligi välja, et viga on sees."

Statistikaameti ettevõtlus- ja põllumajandusstatistika osakonna juhtivstatistik Helga Laurmaa selgitas Põhjarannikule, et tegemist oli kodeerimisveaga.

"Üks Ida-Virumaa majutusettevõte polnud kodeeritud Ida-Viru maakonna koodiga. Andmed muutusid, sest majutusettevõte on Ida-Viru kontekstis oluline tegija. Sellele vaatamata on Venemaa turistide arv Eestis, sealhulgas Ida-Virumaal, vähenenud."

Põhjaranniku küsimusele, kas tegemist oli eelmisel suvel Narva-Jõesuus avatud spaahotelliga Noorus, mis võis algusest peale minna vale koodiga ja asetab paremasse valgusesse ka Ida-Virumaa mulluse turismistatistika, vastas Laurmaa selliselt, et oletus paistab olevat õige: "Statistikaamet ei tohi anda välja üksikettevõtete andmeid ning seega väidet kinnitada. 2014. aasta andmeid pole muudetud, kuigi ettevõte oli tegutsemise algusest peale kodeeritud valesti."

Jalonen märkis, et kui lähtuda ametlikust statistika andmebaasist, parandasid selle aasta muudetud andmed kõige rohkem Venemaa ja Eesti turistide näitajaid.

Venemaa turu puhul elati siiani teadmises, et kukkumine on olnud ligi 40 protsenti, võrreldes sama perioodiga aasta tagasi. Nüüd näitab statistika andmebaas, et jaanuarist oktoobrini on idanaabrid teinud Ida-Virumaal 64 217 ööbimist, mida on aastataguse sama perioodiga võrreldes 25 protsenti vähem.

"Kui viimati vaatasin siseturistide ööbimiste statistikat, oli miinus 11 protsenti. Muudetud andmete järgi on selle aasta kümne kuuga ööbinud Eesti inimesed meie majutusasutustes 176 179 korda, mida on 11 protsenti rohkem kui mullu samal ajal," rääkis Jalonen.

Suurepärane tulemus

Tema sõnul on Venemaa turu langus õnnestunud asendada Soome ja siseturistidega − mõlemad on kümne kuuga tõusnud 11 protsenti. "Kokku on turistide ööbimiste miinus vaid 3 protsenti, mis on suurepärane tulemus, arvestades, et 2013. aastal oli Vene turu osakaal Ida-Viru turistidest väga suur − 30 protsenti."

Iseäranis rõõmus on Jalonen siseturistide hulga kasvu üle. Kui Vene rubla kukkumist ja seetõttu vähenenud reisimist ei saa turismiklaster mõjutada, on võimalik muutunud oludele reageerida. Nii on tänavu kõige rohkem panustatud Eesti turule.

"Ühelt poolt on lisandunud maakonda suur uus spaa Noorus, mis on toonud siia puhkajaid juurde. Teisalt on Ida-Viru turismiettevõtted pingutanud Vene turule asendust otsides. Ida-Viru turismiklaster viis esimesena Eestis läbi siseturistidele suunatud sihtkoha kampaania "Ida-Viru üllatab!", mille põhiperiood oli veebruaris-märtsis. See kasutas ära Jõhvi kontserdimajas toimunud presidendi vastuvõtust tuleneva lisatähelepanu," rääkis Jalonen.

Kampaania põhikanalid olid veebileht idaviru.ee, välireklaam mitmes Eesti linnas, videokonkurss ja telemängud.

Kampaaniat analüüsinud Eesti tunnustatud turundusekspert Anu-Mall Naarits märkis, et ka väikese eelarvega on võimalik saada head tulemust, kui turismiinimesed panustavad koos ning teevad seda suure pühendumise ja energiaga. "Kampaanial oli otsene mõju nii veebilehe külastatavusele kui ööbimiste arvule."

Naaritsa kinnitusel oli tegemist edulooga, mis võis tuua umbes 4000 lisaööbimist ja annab hea aluse edasiste plaanide tegemiseks.

"Turismiklaster ongi alustanud uuringut ning tootearendus- ja turundusplaani koostamist, et läbi murda Eesti ja Soome turul ning püsida pildil Venemaal. Valminud on ka bränd IDA/VIRU ja pildikeel ehk piirkonna uus nägu. Bränd rõhutab, et Eesti kõige erakordsemate seikluste kõrvalt leiab Ida-Virumaalt ka pikimad rannad ja tervet põhjarannikut hõlmava kuurordi," ütles Jalonen.

Tagasi üles