Kuumad ilmad panid bussifirmad ja sõitjad proovile

Külli Kriis
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Jõhvi-Toila liinil sõitsid bussid kuumadel päevadel paarikaupa.

PEETER LILLEVÄLI
Jõhvi-Toila liinil sõitsid bussid kuumadel päevadel paarikaupa. PEETER LILLEVÄLI Foto: Põhjarannik

Tasuta bussisõidu esimesed viljad on ülerahvastatud bussid, juhtidele nähvavad sõitjad ja juba ka vandaalitsemine; sügis toob uued muutused ja väljakutsed.

Jõhvi-Toila bussid sõitsid viimasel nädalal kahekaupa ja olid ikka pilgeni rahvast täis. Kui palju lisas sõitjaid kuum ilm, millise osa andis juurde tasuta sõidu võimalus, on keeruline eristada.

"Rannailmade ajal on Toila liinile alati lisabusse saadetud, aga mulle tundub küll, et tasuta sõit on rahvast veel juurde toonud," ütles bussijuht.

Sama meelt oli ASi Sebe dispetšer Inna Sokolova: "Kindlasti on neis bussides eelmiste aastatega võrreldes rohkem noorukeid, aga ka lapsi, kes varem omapead ei sõitnud."

Sokolova sõnul trügivad paljud inimesed bussiuksest sisse saades kohe istekohta vallutama, maldamata piletit ära oodata. Samuti ei kuulata bussijuhti, kui see palub aknaid ja katuseluuke mitte avada, et konditsioneer sisse lülitada − ikka teab mõni sõitja enda arvates paremini, kuidas õige on, ja lükkab luugi lahti.

"Inimesi on kõigis bussides rohkem ja tehnika muidugi kannatab,"  tõdes ta, et juba on bussides − mitte üksnes Toila liinil − märke vandalismist.

Rand rahvast täis

Toila rand oli neil päevil inimesi tulvil ja loomulikult tekkis ka rohkem prahti, mida lisaks pandud prügikastidele ja -tünnidele vaatamata ikka lihtsalt maha visati.

Toila vallavanem Eve East seda tasuta ühistranspordiga ei seosta − tõenäoliselt satub tänu sellele Toilasse küll ka selliseid inimesi, kes sinna tasulise bussiga ei tuleks, ent välja see kuidagi ei paista.

Samuti ei olnud ta kuulnud skate-pargi lähikonnas asjatavatest noortekampadest ega mänguväljaku kõrval piknikku pidavate linlaste maja jäetud lagast, millest rääkis üks pahane Toilas elav lapsevanem. Seda viimast juttu ei kinnitanud ka teised Toila elanikud, kellelt selle kohta küsisime.

Kohalikele inimestele muutus bussisõit neil päevil keeruliseks just päevasel ajal: linna pääses kenasti, aga tagasi tuli sõita ülerahvastatud bussis.

Kaks kaugliini vähem

Iisaku elanikele muutus ühistranspordiga liiklemine keerulisemaks alates jaanipäevast, kui OÜ Ekspress Auto L sulges kaks Iisakut läbinud kaugliini: Narva-Tartu-Otepää ja Narva-Mustvee-Tartu.

"Busse Iisaku ja Jõhvi vahel ju käib, aga intervallid… Kui inimesel on vaja linna arsti juurde tulla, tuleb tagasi pääsemiseks vahel tunde oodata," rääkis Iisakus elav Pille. "Osa busse sõidab ainult mõnedel päevadel, nii et linnaskäiku plaanides peavad sõiduplaanid alati ees olema. Samuti ei pääse nüüd Tartust enam õhtul hiljem siiapoole − viimane bussi väljub sealt poole kuue paiku, varem tuli kell seitse."

Pille hinnangul olid käigust ära võetud bussid alati rahvast täis, eriti agaralt kasutasid neid tudengid.

Bussifirma omanik Anatoli Listov oli teist meelt: "Need liinid olid ebarentaablid, me ei saa heategevust teha. Nägime ka ette, et tasuta maakonnaliinid võtavad sealt sõitjaid veel vähemaks."

Valla tellitavaid liine vähemaks

Alutaguse vallavalitsuse liige Andrus Toss peab tasuta bussisõiduga seoses suure valla plussiks, et elanikke on seal suhteliselt vähe.

"Kahe kaugliini kadumine on muidugi mõju avaldanud. Meil on plaanis sõidugraafikuid natuke muuta − mitte busse lisaks panna, vaid kellaaegu muuta. Meie vaatame ajavahemikku  1. septembrist 21. juunini. Lähtume õpilaste ja tööl käivate inimeste vajadustest, pensionärid ja puhkajad peaksid enda tegemisi nende järgi seadma," rääkis ta.

Tossu sõnul tahetakse kaotada valla tellitavad liinid, mis tasuta ühistransporti dubleerivad. Mis tähendab paraku probleemi tellimussõite tegevatele firmadele.

"Kui mõnes kaugemas kohas tahab sõita üks kuni kolm inimest, võtame seda kui sotsiaaltransporti ja sellega tegelevad sotsiaaltöötajad. Kui sõita tahtjaid on rohkem, tellime bussi vastavalt arvule.  Koostame praegu uusi sõidugraafikuid, ootame ka vallaelanike arvamusi ja ettepanekuid."

Toss ütles, et praegu on suvitajad busside koormust oluliselt tõstnud, selgem pilt tasuta busside täituvusest tekib septembris-oktoobris.

Löök kohalikele bussifirmadele

Iisaku firma OÜ Tõnu Tours omanik Tõnu Jaanipere ütles, et tasuta sõidu võimalus pole bussidesse väga palju uusi inimesi toonud, küll on aga muutunud osa sõitjate suhtumine bussijuhtidesse.

"Inimesed on läinud ülbemaks, bussijuhte vaadatakse nagu orje. Kui küsida, kuhu inimene sõita soovib − me peame seda statistika jaoks küsima −, käratab mõni vastu: "Mis see sinu asi on?"  Bussijuht ei ole enam mitte keegi, talle võib kõike öelda.  Samuti on bussides juba näha asotsiaale, narkomaane ja joodikuid; me ei tohi ju keelduda kedagi peale võtmast. Usun, et see asi süveneb veelgi," rääkis ta.

Vallavalitsuse tellimusvedudest loobumise plaanist kuuldes ütles Jaanipere, et eks siis tuleb tal hakata siinkandis otsi kokku tõmbama.

"Tegutsen juba praegu ka Tallinnas, seal on tööd küll," nentis ta.

Sõidunõudlus pidevas muutumises

Bussifirmade Sebe ja Lux Express omanik Hugo Osula ütles, et praegused liinivõrgud on samal kujul toiminud aastakümneid ning tasuta maakonnaliinide tulek on esimene suurem muudatus.

"Sõidunõudlus hakkab olema hoopis dünaamilisem kui siiani, liikluse mahtu ja loogikat on ühistranspordikeskustel palju keerulisem ette näha, planeerida ja tellida. Ka bussifirmadel on keerulisem nende muutustega kaasa minna."

Osula hinnangul on Sebe Ida-Virumaal siinset keerulist logistikat arvestades väga hästi toime tulnud.

"Sebe teeb kõik endast oleneva, et teenus oleks kvaliteetne − meil on Ida-Virumaal parimad bussijuhid. Meie sõnum on, et me saame hakkama. Võib-olla tekib sellest segadusest uus kvaliteet."

Kuidas tasuta maakonnaliinid kaugliine mõjutavad, hakkab Osula sõnul ilmnema sügisel. Enim muutusi tuleb ilmselt Jõhvi-Sillamäe-Narva suunal.

Tasuta maakonnatranspordi mõtte algatajate juttu, et see paneb inimesed autode asemel bussiga sõitma, Osula tõsiselt ei võta.

"Ainuke asi, mis inimesi autost bussi tõstab, on revolutsiooniline teenuse kvaliteedi paranemine, seda nii sõiduaja, informatsiooni, kommunikatsiooni kui ka emotsiooni tasemel."

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles