Konkurentsiamet: omavalitsused lubavad jäätmeveo hinna tõusu liiga kergelt

Põhjarannik
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Eelmisel aastal alustas peamiselt Ida-Virumaal tegutsev OÜ Ekovir hinnarallit mitmes siinses omavalitsuses, taotledes jäätmeteveo hinna suurt tõusu.PEETER LILLEVÄLI
Eelmisel aastal alustas peamiselt Ida-Virumaal tegutsev OÜ Ekovir hinnarallit mitmes siinses omavalitsuses, taotledes jäätmeteveo hinna suurt tõusu.PEETER LILLEVÄLI Foto: Põhjarannik

Konkurentsiameti sõnul ei tohiks kohalikud omavalitsused (KOV) lubada jäätmevedajatel hankeperioodi jooksul kergel käel hindu tõsta.

Amet uuris jäätmeveo hinna kujundust ning leidis, et viimastel aastatel on hindade tõstmine hankeperioodi jooksul levinud üle Eesti. Selline praktika sillutab ameti hinnangul teed pakkujatele, kes teadlikult ei näita kõiki oma ettenähtavaid kulusid riigihankel, vaid esitavad need pärast hanke võitmist omavalitsusele eraldi taotlusena, teatas konkurentsiamet.

Konkurentsiameti peadirektori Märt Otsa arvates ei ole seega hankel konkureerivatel ettevõtjatel tegelikult isegi mõistlik pakkuda realistlikku hinda, kui olulisi äririske saab maandada pärast hanke võitmist hinnatõusu taotlust esitades.

"Seeläbi kaotab konkurss oma mõtte. Kahju väljendub ühelt poolt hinnatõusus tarbijale ning teiselt poolt konkurentide tõrjumises, kes pakutud kõrgema hinna tõttu võitjaks ei osutunud," märkis Ots.

Konkurentsiameti peadirektor sõnul ei tohiks tarbijahinnaindeksi ja palgakulude suurenemine kolme kuni viie aasta lõikes üllatada ühtegi ettevõtjat. Ametile teadaolevalt on viimastel aastatel toimunud aga suured kõikumised jäätmete äraandmise kuludes.

See ei tähenda ameti hinnangul seda, et kohalik omavalitsus peaks kõigil säärastel juhtudel vedajale vastu tulema. Kulude kasvu ja soodsamate alternatiivide puudumist peab tõendama vedaja, kes hinnatõusu taotleb.

Hankedokumentides ja jäätmehoolduseeskirjas tuleb ameti teatel võimalikult täpselt kirjeldada, millised kulud on ettevõtja seisukohalt juhitavad ja millised mitte. Kohalik omavalitsus ei pea seega hanke võitnud ettevõtjat tema äririskist kergel käel vabastama.

Konkurentsiamet saatis möödunud nädala reedel kohalikele omavalitsustele soovituse tagada läbipaistvus jäätmeveohankel pakutud hindade tagantjärele muutmisel.

Soovitus puudutab praktikat, kus tegelik veohind ei kujune mitte hankel, vaid pärast hankelepingu sõlmimist, kui vedaja esitab kohalikule omavalitsusele hinnatõusutaotluse. Kohalikud omavalitsused ei tohiks tagantjärele hinnatõusu lubada, kui selle taotlemise tingimused ei olnud hankel osalejatele üheselt ja arusaadavalt ette nähtud.

Eelmisel aastal alustas peamiselt Ida-Virumaal tegutsev OÜ Ekovir hinnarallit mitmes siinses omavalitsuses, taotledes jäätmeteveo hinna suurt tõusu. Jõhvis näiteks 75,9%. Praegu on poolsada Kohtla-Järve korteriühistut tõstnud protesti jäätmeveo hinna järsu tõusu vastu. 1. novembrist tõusis prügiveo hind 81,1 protsenti. Linnavalitsus kiitis hinnatõusu heaks, leides, et see on põhjendatud, ning lükkas tagasi ühistute vaide. Ekovir oli üks neljast jäätmevedajast, kelle tegevust konkurentsiamet uuris.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles