Päevaga nabiti kinni 40 jänest

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Kontrolöride sõnul sõidavad mõned reisijad võltsitud kuukaartidega.
Kontrolöride sõnul sõidavad mõned reisijad võltsitud kuukaartidega. Foto: Peeter Lilleväli

Sõitjate ja piletita sõitjate arvu möödunud aastal ning tänavu võrrelnud kontrolöride andmeil on olukord Kohtla-Järve ühissõidukeis halvenenud.

MTÜ Liinibusside Kontroll, kellega maavalitsusel on sõlmitud ühissõidukite kontrollimise leping, avastas selle juhi Nikolai Maslovi sõnul septembris koostöös politseiga läbi viidud üheainsa reidi tulemusel ühissõidukeis 40 piletita sõitjat. Neist 28-le määrati trahv.

"Tavalist kontrolli, politseid kaasamata, teostame pidevalt. Ja meie tähelepanekud näitavad, et piletita sõitjate arv linnabussides kasvab," ütles Maslov.

Sõidudokumente võltsitakse

Kontrolörid avastavad sõitjatel üha sagedamini võltsitud kuukaarte. "Nii hästi on õpitud neid järele tegema, et esmapilgul on neil raske vahet teha," rääkis Nikolai Maslov. "Muidugi ei märka bussijuht, kui sõitja talle sisenemisel võltsitud kaarti näitab."

Tihtipeale sõidetakse sooduspiletiga, näiteks õpilase või pensionäri omaga. Kuid niisugust piletit näitaval sõitjal ei ole õigust sõidusoodustusele.

Rikkujaid on ka juhtide seas

Maslovi sõnul on rikkujaid ka bussijuhtide seas. Mitte väga tihti, kuid siiski avastatakse kontrollimiste käigus, et juht on andnud sõitjale vana pileti või selle üldse andmata jätnud, aga raha vastu võtnud. Juhtub ka seda, et juhid sätivad kassa meelega nii, et trükitud pilet tuleb hägune ning sõitja ei pane tähele, et seal on soodushind, kuigi ta maksis täishinna.

"Teatame sellistest juhtumitest vedaja juhtkonnale ja nemad otsustavad juhi karistamise," märkis Maslov. "Maakonnaliinidel on selle koha pealt kõik korras."

Maavalitsuse arenguosakonna peaspetsialist Valentina Lunina arvab, et kui linn on huvitatud piletitulu suurenemisest ja piletita sõitjate arvu vähenemisest, siis oleks parem sõlmida leping organisatsiooniga, kes teostaks bussides regulaarset kontrolli.

"Liinibusside Kontrolli kontrolörid töötavad kõikidel maakondlikel ühistranspordiliinidel, seepärast ei ole neil võimalik linnatransporti sageli kontrollida," nentis Lunina.

Valik linnabussi kahjuks

Nikolai Maslov, kes võrdles linnaliinibusside sõitjate voogu käesoleva ja möödunud aasta septembris, sõnas, et sõitjate arv on vähenenud 20 protsenti. Maslov peab selle peamiseks põhjuseks seda, et samadel liinidel sõidab palju liinitaksosid, mis liiguvad bussidest sagedamini. Sõitja, kel kuukaarti pole, teeb valiku nende kasuks - saab kiiremini ja ühe korra pilet on odavam.

Nii tekibki bussipeatustes enamasti olukord, et paar-kolm minutit enne bussi saabumist sõidavad üksteise järel ette liinitaksod ja rahvas läheb sinna. Sõiduplaanide optimeerimisest räägitakse linnas juba ammu, ent kõik on seni endistviisi.

Valentina Lunina arvates on sõitjate voo ja vastavalt ka piletitulu vähenemise põhjus see, et sõiduplaanid on koostatud mitte sõitjate nõudlusest, vaid vedajate võimalustest ja huvidest lähtuvalt.

Nõudlus on suur, kuid võimalusi vähe

"Tahaksime, et liinidel sõidaks rohkem linnaliinibusse, et need saabuksid peatustesse enne kommertsliinide liinitaksosid. Kuid selleks on vaja lisaraha, linna võimalused on aga piiratud," kommenteeris olukorda Kohtla-Järve aselinnapea Viktoria Tsventarnaja.

Ta juhtis tähelepanu sellele, et 50 protsenti linnaliinidest ei kulge mitte linna territooriumil, vaid teistes omavalitsustes, kes kaasfinantseerivad ühistranspordikulusid vabatahtlikkuse alusel ja väikeses ulatuses. Põhiline koormus langeb aga ikkagi Kohtla-Järve linnale.

"Lähtume sellest, mis on, aga võimaldamaks reisijatel kiiremini ära sõita, annamegi lube kommertsliinidele," ütles Tsventarnaja. "Ja igal liinil on omad sõitjad. Muidugi püüame liinitaksode tööd kontrollida, et nad oma sõiduplaanist kinni peaksid. Praegu nad aitavad ikkagi kaasa sellele, et inimestel oleks mugavam ja nad ei peaks kaua peatustes seisma."

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles