Kohtla-Järve on loobumas ühistranspordi korraldamisest

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Kohtla-Järve linna lepingud praeguste vedajatega firmadega Ekspress Auto L ja Järve Bussipark lõpevad  31. detsembril 2012.
Kohtla-Järve linna lepingud praeguste vedajatega firmadega Ekspress Auto L ja Järve Bussipark lõpevad 31. detsembril 2012. Foto: Matti Kämärä

Kohtla-Järve võimud kavatsevad loobuda ühistranspordi korraldamisest toetudes juba kümme aastat tagasi tehtud kohtuotsusele, mille kohaselt tohib linnavalitsus korraldada ainult nende bussiliinide hankeid, mis kulgevad täielikult vaid linna territooriumil.

Hanke korraldamisest loobumist hakkab Kohtla-Järve linnavolikogu arutama järgmisel nädalal, 30. novembril. Otsuse eelnõus seisab, et praegu Kohtla-Järve linnaliinideks peetavad liinid seda ei ole, sest need ei kulge vaid ühe linna territooriumil. Need liinid läbivad veel kuut omavalitsust: Jõhvi, Kohtla, Kohtla-Nõmme, Vaivara ja Toila valda ning Sillamäe linna.

Linna eripärast ja tema laialipillatud linnaosadest tingitult ei hakka need liinid ka edaspidi üksnes Kohtla-Järvega piirduma. Seepärast peab linnavolikogu võimatuks läbi viia ühistranspordihankeid ja korraldada liinivedu. See kuulub maavalitsuse pädevusse, kes peabki neid avalikke liine tellima, leitakse volikogu eelnõus.

Vana teema

See teema tõstatati juba 10 aasta eest ja seda on arutatud isegi kohtus. Juba siis leidis Jõhvi halduskohus, et linnaliin saab olla seotud ainult ühe linna territooriumiga ja kuna kõik Kohtla-Järve bussiliinid läbivad ka teisi omavalitsusi, on konkursi korraldamine vaid maavalitsuse pädevuses.

Kuid vaatamata tollasele kohtusotsusele on Kohtla-Järve linnavalitsus jätkanud nende bussiliinide korraldamist kümme aastat.

Veel hiljaaegu küsis Põhjarannik, millal linn avalike liinide teenindamiseks uue hanke välja kuulutab. Aselinnapea Viktoria Tsventarnaja vastas toona, et Kohtla-Järve linnavalitsus on lõpetamas hankedokumentide ettevalmistamist rahvusvahelise konkursi väljakuulutamiseks, et leida ühistranspordiliine teenindav vedaja. Tema sõnul on selle väljakuulutamine kavas tõenäoliselt 2012. aasta esimeses kvartalis.

Küsimusele, miks otsustas linn nüüd oma kavasid muuta, vastas Kohtla-Järve linnapea Jevgeni Solovjov, et tegu oli Tsventarnaja isikliku arvamusega, kusjuures volikogu on teisel seisukohal. Leping praeguste vedajatega lõpeb 31. detsembril 2012. "Uue hankekonkursi läbiviimisest loobumine võetakse päevakorda, et maavalitsusel oleks piisavalt aega selleks valmistuda," märkis linnapea.

Mis saab soodustustest?

Kui praegused, nime poolest Kohtla-Järve avalikud liinid muutuvad maakondlikeks, võivad paljud sõitjad ilma jääda sooduspiletiga või tasuta sõidu õigusest. Nimelt ei ole maakonnaliinidel ette nähtud neid soodustusi, mida Kohtla-Järve hetkel pakub. Praegu saavad õpilased, tudengid ja 65-70aastased pensionärid osta linnabussides pileteid märksa soodsamalt, kusjuures pensionärid alates 70. eluaastast, Tšernobõli avarii likvideerimisest osavõtnud ning raske puudega inimeste saatjad võivad sõita tasuta.

Maavalitsuse arenguosakonna peaspetsialist Valentina Lunina ütles Põhjarannikule, et maakonnaliinidel on soodustused võimalikud ainult juhul, kui omavalitsusorganid eraldavad selleks vajalikud summad.

Jevgeni Solovjovi sõnul kulub ühistranspordi doteerimisele, sealhulgas soodustustele, igal aastal üle 7 miljoni krooni (üle 440 000 euro), suurema osa sellest on seni tasunud Kohtla-Järve linn. Samas kasutavad soodustusi kõik sõitjad, mitte ainult kohtlajärvelased. Linnapea kinnitas, et linn ei loobu oma elanike toetamisest, kuid ka soodustusi hakkab andma ainult neile.

Puudutab ka kommertsliine

Valentina Lunina märkis, et teade linnavalitsuses ettevalmistamisel oleva otsuse kohta oli talle ootamatu, sest maavalitsusega ei ole linn seda küsimust eelnevalt arutanud.

Lunina nentis, et kui Kohtla-Järve peab liine maakondlikeks, siis mille alusel antakse veolube kommertsliinidele, millest enamiku marsruudid langevad kokku avalike liinidega. See vähendab ühissõidukite piletitulu ja nõuab lisadotatsioone. Maavalitsus on linna tähelepanu sellele korduvalt juhtinud.

Kui tulevikus hakkab hanget läbi viima maavalitsus, kerkib küsimus, mida teha kommertsliinidega, millele antakse siiani lube välja viieks aastaks. Lubada, et need ühtiksid avalike liinidega, ei ole maavalitsusel kui riigiasutusel õigust. Kuid ka kehtivaid lube ei saa maavalitsus tühistada, sest need on välja andnud linn. Kui linnavolikogu otsustab hanke korraldamisest loobuda, tekib palju probleeme, mida peab hakkama lahendama koos linna ja teiste kohalike omavalitsustega. Kuigi korrektsem oleks teha seda enne, kui küsimus tuleb arutusele Kohtla-Järve linnavolikogus.

Praegu vastutab Kohtla-Järve kaheksa avaliku liini eest: nr 15, 29, 77, 7, 21, 17, 28 ja 31, mida teenindab kaks vedajat - Ekspress Auto L ja Järve Bussipark. Samuti on linn välja andnud load seitsmele kommertsliinile: nr 2, 3, 5, 10, 11, 12 ja 24.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles