Kohtla-Järve piirkonna bussiliiklus ähvardab katkeda

Erik Gamzejev
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Kuni käesoleva aasta lõpuni teenindavad Kohtla-Järve bussiliine firmad Ekspress Auto L ja Järve Bussipark. Kes sõitjaid uuest aastast vedama hakkab, on praegu täiesti ebaselge, nagu seegi, kas need liinid üldse alles jäävad.
Kuni käesoleva aasta lõpuni teenindavad Kohtla-Järve bussiliine firmad Ekspress Auto L ja Järve Bussipark. Kes sõitjaid uuest aastast vedama hakkab, on praegu täiesti ebaselge, nagu seegi, kas need liinid üldse alles jäävad. Foto: Peeter Lilleväli

Järgmise aasta alguses võib bussiliiklus Kohtla-Järve ja selle ümbruskonna liinidel kõvasti hõreneda, sest linnavolikogu on otsustanud loobuda kaheksa bussiliini haldamisest ning praegu ei ole keegi huvitatud nende liinide jätkamiseks riigihanke korraldamisest.

Kohtla-Järve linnavolikogu otsustas eelmise aasta lõpus loobuda alates 2013. aastast kaheksa senise avaliku bussiliini töö korraldamisest. "Kuna need eri linnaosi ühendavad bussiliinid läbivad oma teekonnal suuremas osas teiste omavalitsuste territooriumi, siis peaks nende liinide vedaja leidmiseks hanke korraldama maavalitsus," ütles volikogu esimees Arne Berendsen.

Ta lisas, et Kohtla-Järve doteeriks riigi kõrval ka edaspidi oma eelarvest neid bussiliine, kuid senisest märksa väiksemas mahus. "Praegu maksame nende liinide toetuseks ligikaudu pool miljonit eurot aastas. Seda on ebaõiglaselt palju, võrreldes teiste omavalitsustega, kelle elanikud samuti neid liine kasutavad," sõnas ta.

Aeg tiksub kiiresti

Kui Kohtla-Järve otsus loobuda bussiliikluse korraldamisest teatavaks sai, saatis maanteeameti ühistranspordi osakonna nõunik Mika Männik Ida-Viru maavalitsusele kirja, milles palus selgitust, kuidas jätkata nende liinide tööd alates 2013. aastast. "Ilmselt on oluline põhimõttelised otsused langetada veebruarikuus, kuna vastasel korral ei jää meil piisavalt aega korraldada riigihanget vedaja leidmiseks nendele liinidele," märkis Männik.

Veebruaris mingeid otsuseid ei sündinud. Alles sel kolmapäeval toimus maavalitsuses nõupidamine, kus olid koos nii omavalitsuste, maavalitsuse kui maanteeameti esindajad, ent lahendust seal ei sündinud. Maanteeameti ühistranspordi osakonna juhataja Ingmar Roosi sõnul oli ainus kokkulepe, milleni jõuti, see, et kiiresti tuleb korraldada neid liine kasutavate sõitjate uuring. "Aastaid pole uuritud, milline tegelik sõiduvajadus nendel liinidel on ning millised on tegelikud sõitjate arvud. Alles sellise loenduse tulemuste põhjal saab asuda hanget ette valmistama," sõnas Roos.

Maavalitsuse peaspetsialist Valentina Lunina sõnas nõupidamisel, et põhjaliku uuringuga on vaja kindlaks teha, kui palju kasutatakse avalikke ja kui palju kommertsliine, mille kasutusload on Kohtla-Järve linn väljastanud. "Praegu puudub ülevaade, kuidas arvestatakse sõitjate arvu, sellest tulenevalt ei ole võimalik arvestada, kui suur peaks olema piletitulu," ütles ta.

Ainus kokkulepe lendas kohe põrmu

Suurt ebaselgust nende liinide tuleviku osas näitab ilmekalt seegi, et ainus asi, mis väidetavalt kolmapäevasel nõupidamisel kokku lepiti, tegelikult vett ei pea. Protokollis on kirjas, et sõitjate uuring viiakse 23.-29. aprillini läbi Kohtla-Järve linna poolt.

Ent nii Arne Berendsen kui Kohtla-Järve linnapea Jevgeni Solovjov kinnitasid Põhjarannikule, et Kohtla-Järve ei kavatse seda korraldada. "Meile pole mingit uuringut vaja. Seaduse järgi on nende liinide korraldamine maavalitsuse kaudu riigi kohustus. Las maavalitsus teeb selle uuringu, kui leiab, et seda on vaja," ütles Solovjov, lisades, et andis juba kaks aastat tagasi maavalitsusele teada, et pärast 2012. aastat ei hakka Kohtla-Järve linn nende liinide konkurssi enam korraldama. "Maavalitsusel on olnud piisavalt aega nii sõitjate uuringuid teha kui riigihanget ette valmistada."

Maanteeameti nõunik Mika Männik rääkis nõupidamisel, et kuna need kaheksa liini teenindavad valdavalt Kohtla-Järve linna elanikke, siis peaks riigihanke läbiviija olema ikkagi linnavalitsus, ent liinivõrgu rahastamismudel tuleks kokku leppida ümbruskonna omavalitsuste poolt. Ta rõhutas, et juhul kui liinivõrku ei viida vastavusse vajadustega ja korrektset hanget läbi ei viida ning jätkatakse taas olemasolevate lepingute pikendamisega, puudub riigil ka võimalus senisel moel linnavalitsusele toetust eraldada. "Seda eelkõige seetõttu, et pole võimalik hinnata, milline on tegelik teenuse turuhind ja kui palju selle teenuse osutamiseks omavalitsustele eelarvelisi vahendeid puudu jääb," sõnas Männik.

Kohtla-Järve ei anna järele

Arne Berendsen tõdes, et surve Kohtla-Järve linnale on tugev. "Nad pressivad kõvasti, et need liinid meie hallata jääksid, aga me ei kavatse oma otsusest taganeda," sõnas ta.

Linnapea Jevgeni Solovjov ei pelga, et kui vastasseis jätkub ja linnavalitsus ega maavalitsus riigihanget lähiajal välja ei kuuluta, võib uuel aastal tekkida olukord, kus Kohtla-Järve elanikud enam ühest linnaosast teise ei pääse. "See on riigi ülesanne ja ma usun, et ta saab oma kohustustega hakkama," sõnas ta.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles