Kohtla-Järve tõstab bussisõidu hinda

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Hinnatõusu põhjendatakse kütuse ja elektri kallinemise ning sellega, et piletitulu ei kata kulusid. Viimase põhjuseks on osalt ka arvukad soodustused.
Hinnatõusu põhjendatakse kütuse ja elektri kallinemise ning sellega, et piletitulu ei kata kulusid. Viimase põhjuseks on osalt ka arvukad soodustused. Foto: Peeter Lilleväli

Kohtla-Järve valmistab ette riigihanget 2013. aasta 1. jaanuarist avalike liinide operaatori leidmiseks, kuid otsustas juba praegu sõiduhinda tõsta. Seejuures laieneb nende pensionäride ring, kes saavad teatud ajavahemikul tasuta sõita.

Viimati tõsteti Kohtla-Järve ühissõidukite piletihinda 2011. aasta 1. jaanuaril. Järjekordse hinnatõusu põhjuseks on Kohtla-Järve aselinnapea Viktoria Tsventarnaja sõnul eelkõige kütuse ja elektri kallinemine. Pealegi ei kata piletitulu vedaja kulusid, kuna väga paljudel sõitjatel on soodustused.

Uued hinnad määras linn koos maavalitsuse, Jõhvi valla ja maanteeameti esindajatega, kes kuuluvad ühtlasi riigihankekomisjoni koosseisu. Enne otsustamist arutasid hindu saadikukomisjonid. "Lähtusime sellest, et linnaliinid peavad suutma konkureerida kommertsliinidega, hoida sõiduhinda madalal tööl- ja kooliskäijatele ning jaotada sõitjate voog tipptundidelt muule ajale ümber," selgitas Tsventarnaja.

Pensionäridel sõidusoodustus ainult päeval

Tipptundide koormust otsustati leevendada nende arvelt, kes ei pea sel ajal kooli või tööle ja õhtul tagasi koju sõitma. 70aastased ja vanemad inimesed saavad praegu linnabussis tasuta sõita igal ajal. Sõitjate voo uuring näitas, et tihtilugu sõidavad nad just tipptundidel, kui bussid on niigi täis.

Uuest aastast saavad vanemad inimesed tasuta sõita ainult kella 10-15. Samas saab seda õigust kasutada senisest märksa rohkem pensionäre - alates 65. eluaastast. Praegu maksavad 65-70aastased inimesed pileti eest 50 senti ja kuukaardi eest 10 eurot.

2013. aasta 1. jaanuarist peavad 65aastased ja vanemad enne kella 10 ja pärast kella 15 maksma sõidu eest 70 senti. "Samas jätame alles nende odava kuukaardi, mis on 11 eurot, nii et töötavad pensionärid kannatada ei saa," leiab aselinnapea.

Kuukaarti kasutavad ligi pooled sõitjad

Aprillikuine sõitjate voo uuring näitas, et kuukaarti kasutab 46% sõitjaist. Kuukaardi täishind on praegu 16 eurot, õpilastele ja tudengitele 8 eurot. Uuest aastat maksab kuukaart vastavalt 20 ja 10 eurot.

Isegi 4 ja 2 euro võrra kallim kuukaart on pidevalt sõitvale inimesele kasulikum kui sõit liinitaksoga, kus pole kuukaarti ja ühekordne pilet maksab 80 senti.

Vallad peaksid ise oma elanikele mõtlema

Kohtla-Järve linnavolikogu otsuses märgitakse, et kõik soodustused, ka tasuta sõidu õigus, kehtivad ainult nende omavalitsuste elanikele, kes osalevad koos Kohtla-Järvega ühistranspordi doteerimises.

Sõitjate voo uuringu andmeil olid Kohtla-Järve ühissõidukite kasutajaist 74,07% Kohtla-Järve elanikud, 22,66% Jõhvi ja 3,27% maakonna teiste omavalitsuste elanikud. Samas vahekorras peaks toimuma ka kulude kaasrahastamine, leiab Kohtla-Järve, kes toetab avalikke liine umbes poole miljoni euroga aastas ja kannab peaaegu kõik kulud.

"Omavalitsustel, eriti Jõhvi vallal, kelle elanikud moodustavad sõitjaist suure osa, on aeg oma elanike soodustustele mõelda," märkis Viktoria Tsventarnaja. "Riigihanke tingimustes nõuame vedajalt piletimüügikohtade varustamist sõitja elukohta tuvastava kiibilugejaga ning sõitjate, sealhulgas soodustustega sõitjate üldarvu arvestamist."

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles