Kohtla-Järve bussidesse tulevad elektroonilised piletisüsteemid

Põhjarannik
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Praeguse vedaja Ekspress Auto L vanad bussid on 1. septembrist  minevik.
Praeguse vedaja Ekspress Auto L vanad bussid on 1. septembrist minevik. Foto: Peeter Lilleväli

Kohtla-Järvel hakkab 1. septembrist bussisõitjaid vedama konkursi võitnud AS ATKO Liinid, kes kohustus ka e-piletite ja e-kaartide müüki korraldama ning paigaldama bussidesse nende kontrollimiseks puutevaba kiibisüsteemi.

Konkursi tingimuste kohaselt korraldab vedaja e-piletite ja e-kaartide müüki kõigis linnaosades. Selleks avatakse paiksed müügikohad: Ahtme ja Järve linnaosas vähemalt kolm, teistes linnaosades vähemalt üks. Peale selle saavad sõitjad e-kaarte soetada interneti ja mobiiltelefoni teel.

Plastkaardi ostnud sõitja võib selle oma soovil teha anonüümse või lasta identida. Esimesel juhul paneb ta kaardile kindla rahasumma ning bussi paigaldatud kaardilugeja ehk validaator võtab kaardilt maha sõidu täishinna.

Teisel juhul saab sõidu eest maksmisel kasutada soodustusi, mille Kohtla-Järve on kehtestanud pensionäridele, õpilastele ja tudengitele. Kaardil on triipkood, mis seotakse isikukoodiga. Süsteemil on automaatne ühendus kõigi registritega, mida on kaardi programmimiseks vaja: pensioni- ja õpilasregistriga ning registreeritud elukoha andmetega.

Sõidukaart kehtib aastaid, sellele tuleb vaid lisada üksikute sõitude või kuukaardi raha.

Tutvustavad uut süsteemi

Kohtla-Järve aselinnapea Viktoria Tsventarnaja sõnul valmistub vedaja praegu uut süsteemi juurutama. "Arvan, et juulis-augustis on uus vedaja valmis rääkima sõitjatele sellest, kuidas hakkab toimima puutevaba e-kaartide ja e-piletite kontrollimise süsteem," märkis ta. "Seega ei tasu sõitjatel murtseda, neid teavitatakse aegsasti."

Viktoria Tsventarnaja ei välista, et e-kaartide puutevaba kontrollimise süsteemi töös võib algul tõrkeid esineda, kuid see on vältimatu ja sellega tuleb harjuda, nii oli see ka Tallinna ühissõidukites.

Kiibisüsteem annab täielikku infot selle kohta, millal inimene bussi sisenes, kui palju oli sõitjaid mingil ajahetkel, milliseid soodustusi inimene kasutab, kui suur on piletitulu ja kas liinibuss sõiduplaanist kinni peab.

Vedaja soetab 15 uut bussi

Konkursi tingimuste kohaselt hakkab vedaja teenindama seitset linnaliini ning selleks plaanitakse liisida 15 uut bussi. Tellitud on standardsed M3 esimese kategooria madalad bussid, et saaksid siseneda ka puudega ja lapsevankriga sõitjad. Riigihanke tingimuste järgi on bussides 84 kohta, neist 25 istekohta.

Vedajafirma dispetšiteenistus peab töötama tööpäevadel kella 5-24 ning puhkepäevadel ja pühade ajal kella 5.30-24.

Kohtla-Järve linnavalitsuse ja ATKO Liinide vahel sõlmitud lepingus on nõudmisi, mida varem vedajafirmale üldiselt ei esitatud. Nüüd nõutakse juhtidelt vajaliku kategooria riigikeele oskust ning bussis sobiva temperatuuri hoidmist (külmal ajal mitte alla 10 kraadi, soojal ajal ei tohi ületada 25 kraadi).

Salong peab olema korralikult valgustatud, bussis peab olema vähemalt kaks elektroonilist tablood, millelt näeb marsruuti, samuti asukoha määramise ja reaalaja süsteem (GPS ja RIS). Igasugune reklaam salongis või mujal tuleb kooskõlastada linnavalitsusega.

Vedajafirma peab teenuse tellijale ehk siis linnavalitsusele esitama piletitulu ja nii tava- kui sooduspiletiga sõitjate arvu kohta aruande elektroonilisel kujul 48 tunni jooksul pärast linnaliini teenindamist.

Lepingus on kirjas ka sanktsioonid, mida võidakse kohaldada vedaja suhtes juhul, kui ta rikub või ei järgi mõnd lepingupunkti. Transpordifirmat võidakse karistada selle eest, et bussid ei pea kinni sõiduplaanist, inimesed sõidavad piletita, firma ei esita õigel ajal aruandeid jne.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles