Saada vihje

Jõhvi soodustab Kohtla-Järve liinide asemel maakonna omi

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Üle 65aastased Jõhvi inimesed saavad alates 1. detsembrist uuesti võimaluse tasuta sõita. Küll tuleb sõitmiseks valida maakonnaliin, mitte kasutada Kohtla-Järve ühissõidukeid.
Üle 65aastased Jõhvi inimesed saavad alates 1. detsembrist uuesti võimaluse tasuta sõita. Küll tuleb sõitmiseks valida maakonnaliin, mitte kasutada Kohtla-Järve ühissõidukeid. Foto: Peeter Lilleväli

Ühistranspordi kaasrahastamise küsimustes Kohtla-Järvega kokkuleppele mitte saanud Jõhvi pakub alates detsembrist oma eakatele tasuta sõidu võimalust maakonnaliinidel. 

Augustist Kohtla-Järve linnaliinidel sõidusoodustusest ilma jäänud Jõhvi eakad saavad alates 1. detsembrist uuesti tasuta liikuda. Selle vahega, et üle 65aastaste tasuta sõidukaart kehtib bussiliinidel nr 105, 106, 107, 108, 114, 115 ja 43 ehk maakonnaliinidel, mida teenindab AS Sebe.

Raha otsustas 

"Kindlasti ei ole süsteem sama mugav kui endine sõidusoodustuskord ning tekitab seetõttu ka palju pahameelt, kuid kõik sõidud saavad siiski tehtud," ütles Jõhvi vallavalitsuse sotsiaalvaldkonna juht Sirli Tammiste. Maakonnaliine kasutades peaks saama tasuta sõita nii Purule kui Järve linnaossa.

Põhjus, miks Jõhvi lahendab soodussõidud maakonnaliinidega, mitte ei tee koostööd Kohtla-Järve linnaga, on rahas. Kohtla-Järve nõudis ühistranspordi kaasrahastamise lepinguga Jõhvilt aastas 100 000 eurot, kuid nende andmed ei suutnud tõestada, et Jõhvi inimesed Kohtla-Järve liinidel sellises osakaalus sõidusoodustust kasutavad.

Praegune süsteem tähendab, et Jõhvi peab soodussõitude eest tasuma täpselt sellises mahus, nagu neid tehtud on. Iga kuu alguses saab Jõhvi vald arve eelmise kuu sõitude eest ning nii saadakse ülevaade, kui palju inimesed tegelikult sõidavad ning millised summad tasuta sõidu peale kuluvad. Jõhvi kanda jääb ka sõidukaartide tellimine. Üks kaart läheb vallale maksma 5 eurot ning neid väljastatakse vallavalitsusest alates 17. novembrist üle 65aastastele elanikele dokumendi alusel tasuta.

Tammiku hädas väljumiste vähesusega 

Jõhvi eestvedamisel pandi käima liin 107, mis on sõitnud alates septembri keskpaigast ning mis peab ühendust Jõhvi kesklinna ja Puru haigla vahel. See on ka ainus liin, millega pääsevad tasuta liikuma Tammikus elavad eakad. Kui muidu on bussil kuus väljumist, siis Tammikust on neid poole vähem.

"Tegelikult tähendab see seda, et isegi kui inimesed saavad ühe otsa tasuta linna, tuleb neil ikka tulla tagasi bussiga nr 21, kus soodustused ei kehti," tunnistas üks Tammikus elav proua, et bussisõit on nende aleviku eakatele muutunud väga kulukaks ning nüüd pakutud lahendus väikese arvu väljumiste tõttu suurt kergendust ei too. Pealegi ei sõida uus liin nädalavahetusel üldse.

Ilma soodustuseta tuleb iga poeskäigu eest maksta üle 2 euro bussiraha − pensionäridel on aga rahaga niigi kitsas  ja sõidusoodustuste kadumine tähendab nendele senisest vähem liikumist ja väiksemat aktiivsust. Nii näiteks on mitmed Tammiku eakad loobunud Kohtla-Järvel eakate ülikoolis käimast − sõidukulud on lihtsalt liiga suured. "Meie soov oleks, et soodustus kehtiks samamoodi nagu varem või muutuks graafik mõistlikumaks," kinnitas naine.

Sisseelamisaeg

Sirli Tammiste sõnul on praegu õige aeg soodusliine puudutavate murede ja ettepanekutega välja tulla.

Nii näiteks on juba saanud selgeks, et Tammiku liinil tuleb teha muudatusi. Samuti on tulnud ettepanek lisada soodusbusside nimekirja Kuremäe liin, mis Kose külas peatuse teeb. Palju pahameelt on olnud sellesama 107. bussiliini liikumise üle Jõhvi linnas. Näiteks on jäänud peatustest välja kalmistu oma.

"Aga 1. detsembrini on veel aega ja me saame asju parandada," kinnitas ta, et mõistlikud ettepanekud koondatakse kokku ja koostöös Sebe ning maavalitsusega otsitakse lahendusi.

Detsember ja jaanuar on planeeritud testperioodiks, pärast seda andmeid analüüsitakse ja vaadatakse, kas süsteem toimib või vajab muudatusi. Seejärel on ka selge, kui suures mahus sõidusoodustusi kasutatakse.

Tagasi üles