Riiki ei vii edasi mitte ainult neljarealised põhiteed, vaid kohalik teedevõrk, mis vajab üleriigilisest veel rohkem ajakohastamist. Kohalike ja kõrvalteede suurele mahajäämusele juhtis värskelt tähelepanu ka TTÜ logistikaprofessor Dago Antov.
Riigi toetus kohalikele omavalitsustele kuuluvale taristule on väga madal ning pikemat aega käib kemplemine, kes teede eest vastutab. Praegu ei taha seda teha kumbki osapool. See tuleb selgeks rääkida, aga ka kohalikel omavalitsustel endil on võimalik palju ära teha.
Praegu plaanitud rahastuse maht ei luba isegi olemasolevaid teid säilitada ja remondivõlg suureneb veelgi, arendamisest rääkimata.
Kohalikel omavalitsustel on põhimõtteliselt kaks valikut. Kas investeerida taristusse, mis võimaldab inimestele ja ettevõtetele turvalist, kiiret ja mugavalt ligipääsu, või vaikselt hääbuda. Seda, mis juhtub, kui ligipääsud on viletsad, kirjeldas hiljuti Ramirendi juht, kes tahtis rajada Pärnumaale moodulmajade tehast. Kuna teed olid viletsad, siis jäi plaan soiku. Tehas koos uute töökohtadega küll valmis, aga... jälle Tallinna külje alla.
Riiklikud prioriteedid on neljarealised teed ja Rail Baltic, aga kui selle kõrval jäävad Eesti kohalikud teed järgmise kümnendi jooksul ehitamata ja lappimata, siis on sellest kodanikele vähe kasu. Tallinnast Vilniusesse jõuame, aga näiteks Raplast Tallinna endiselt läbi suurte raskuste.
Riik plaanib enda haldusalasse kuuluvate teede rahastust 2022. - 2025. aastal 113 miljoni euro võrra kärpida. Teede tehnokeskuse analüüsi kohaselt jõuab teedevõrgu arendusvõlg 2030. aastaks üle kahe miljardi euro. Teede remondivõlg on juba praegu üle 700 miljoni euro. Ning need summad isegi ei puuduta kohalikke teid, mis on kõige viletsamas seisus, vaid ainult riigile kuuluvaid teid.