Toila sadama arendamine jätkub

Sirle Sommer-Kalda
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toila sadamas käivad praegu ehitustööd, mille käigus laiendatakse sadamakaid.
Toila sadamas käivad praegu ehitustööd, mille käigus laiendatakse sadamakaid. Foto: Matti Kämärä

Toila vallavalitsus leidis teisel katsel ettevõtte, kes hakkab süvendama Toila sadama sissesõiduteed ja akvatooriumi. Paralleelselt laiendatakse sadamakaid ja ehitatakse uut administratsioonihoonet, mis parandab ka puhkajate olmetingimusi.

Vallavalitsus lükkas juuli lõpus tagasi kõik pakkumised, mis esitati Toila sadama sissesõidutee ja akvatooriumi süvendamise hankele. Pakkumisi oli kokku kolm. Kaks pakkujat ei kvalifitseerunud. Ainus, mis tingimustele vastas, ületas kordades tööde eeldatavat maksumust.

Sellega sattus Toila sadama rekonstrueerimisprojekt ohtu, sest sellel on EASi eelmise rahastusperioodi toetus ning kõik projektiga seotud tegevused, sh aruandlus, tuleb lõpetada hiljemalt käesoleva aasta oktoobri lõpuks.

Likvideeris maksuvõla

Sel esmaspäeval allkirjastas Toila vallavalitsuse hallatav asutus Toila Sadam lepingu OÜga Vesiehitus, kes tegi pakkumuse, mis on valla võimalustega kooskõlas. Esimesel hankel diskvalifitseeriti ettevõte maksuvõla tõttu, mis praeguseks on likvideeritud. Akvatooriumi süvendamistööd lähevad maksma ligikaudu 71 000 eurot, millest EAS katab 70 protsenti. "Tööd algavad esimesel võimalusel, sest projekti lõpptähtaeg on 31. oktoober," ütles vallavalitsuse arendusnõunik Mehis Luus.

Akvatooriumi süvendamist on tarvis selleks, et sadamasse pääseksid ka suuremat sorti alused. Pühajõe suudmes asuvat sadamat on küll varemgi süvendatud, ent aja jooksul on meri sinna liiva uhtunud ning sadamasse pääsevad alused, mille süvis pole praegu üle 1,5 meetri. "Ent tänapäeval vajavad suuremad purjejahid 2-2,5 meetrit," ütles Luus, lisades, et praegune süvendamise projekt näeb ette kogu sadama ning sissesõidu ja põhja süvendamist 2,5 meetrile.

Tualetid ja suveniiripood

Sama rekonstrueerimisprojekti raames laiendatakse sadamakaid ja ehitatakse uut sadamahoonet. Nimetatud tööd juba käivad − hanke võitis OÜ Sinear, kes on varem ehitanud Toila sadamasse kaipealse ja laohoone.

Sadamahoonesse, mis kerkib juba lammutatud nõukaaegse valvuriputka asemele, tulevad avalikud tualetid ja duširuumid, pesupesemisvõimalus ning sadamavalvurite tööruumid. Investeeringuga viiakse Toila sadam vastavusse külalissadama statuudiga.

Lisaks kavandatakse hoonesse kahte korrust läbiva klaasist fassaadiga müügipaviljoni. "Meil on olemas huvilised − noored loomeinimesed −, kes hakkavad seal kohalikku käsitööd müüma," ütles Luus.

Ka sadamahoone valmimise tähtaeg on 31. oktoober 2015.

"Hoonete koha pealt saab sadam siis korda, aga edaspidi on veel vaja sadamaala kas tänavakivide või asfaldiga tolmuvabaks muuta, kuna kalanduse seisukohalt on äärmiselt oluline tagada laevalt konteinerisse laadimise protsessi puhtus. Seda tahaks teha järgmisel aastal avaneva Euroopa kalandusfondi kaasfinantseerimisel. Siis peaks jõudma selleni, et sadam on nii kalasadamana hästi toimiv kui ka jahisadamana atraktiivne."

Sellest siiski Luusi kinnitusel ei piisa.

"Kõik kaikohad on hõivatud ja perspektiiv on minna üle jõe. Loodame saada piirkondliku konkurentsivõime tugevdamise programmist rahastuse eraldi jahisadama rajamiseks Pühajõe suudme parempoolsele kaldale, mis tooks juurde ligikaudu 50 uut kaikohta ning eraldaks kalasadama külalissadamast," rääkis arendusnõunik.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles