Kavandatav karjäär ajendas Kose küla rahva tegutsema

Külli Kriis
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Esimesele külakoosolekule tuli küll üsna vähe koselasi, ent algus küla vaimu elluäratamiseks on tehtud.
Esimesele külakoosolekule tuli küll üsna vähe koselasi, ent algus küla vaimu elluäratamiseks on tehtud. Foto: Matti Kämärä

Jõhvi valda Kose külla kavandatav põlevkivikarjäär ajendas elanikke arutama, mida saaks küla arengu heaks ise ära teha.

Mullu novembris tekkis Kose külas vastasseis kavandatava põlevkivikarjääri töögrupi vastaste ja selles osalemise pooldajate vahel.

Vallavolikogu, kes augustis otsustas külaelanike enamuse survel kaevandajaga ühises töögrupis mitte osaleda, ei tõtanud vähemuse esitatud osalemist pooldavate allkirjade ajel otsust üle vaatama, vaid jättis asja küla enda otsustada.  Küla algatusgrupp oma algsest otsusest ei taganenud.

"Minu eesmärk oli, et külas midagi liikuma ja toimuma hakkaks," ütles töögupis osalemise pooldajate eestvedaja Rauno Oimandi.  "Sellepärast kutsusingi nüüd külakoosoleku kokku. Meil on palju asju, mida arutada; karjääri teema jätame päris lõppu, see ajab kired lõkkele."

Ühel või teisel põhjusel jõudis külakoosolekule kaasa rääkima vaid väike osa koselasi − kokku 20 inimest . Ametliku statistika järgi elab Kosel 141 inimest.

Sellegipoolest valiti külavanem − sellist ametimeest pole Kosel juba ammu olnud.  Priit Orav oli üsna vabatahtlikult valmis seda ametit enda kanda võtma ning külaelanike muresid vallavalitsusele ja valla seisukohti külarahvale vahendama.

Asju aetakse linnas

Muresid ja küsimusi on koselastel piisavalt.  Puudulik tänavavalgustus: mõnes kohas tuleks lambid vahetada, mõnda kohta valgusteid juurde panna.  Kiirust piiravate liiklusmärkide puudumine, mistõttu asulas sõidetakse kiirusega 90 kilomeetrit tunnis. Olematu kanalisatsioon, mida külale lubati juba siis, kui Jõhvi vald ja linn liitusid. Asulasiseste teede kehv olukord. Terav puudus Koset Jõhviga ühendavast kergliiklusteest. Kehvas seisus spordiplats. Võssa kasvanud vana õunaaed, mis kubiseb rästikutest.

"Kosel pole kümme-viisteist aastat midagi tehtud," tõdes Rauno Oimandi.

"Meie põhiprobleem on selles, et linn on liiga lähedal: saame kõik asjad seal aetud ja külas nagu ei peagi midagi tegema," arvas Priit Orav selle põhjuseks.

Kui valgustuse, kergliiklustee, kanalisatsiooni ja liiklusmärkide teemal tuleb vallavalitsusega asju ajada, siis mõndagi saavad külaelanikud ka ise ära teha. Näiteks spordiplatsi korda, õunaaia samuti.

"Õunaaed tuleks ära niita ja võsa maha võtta, keskele saaks lõkkeplatsi teha ja kiige ehitada," arutati. "Servadesse jätame puud alles, need varjavad ilusti.  Kevadel  võiksime seal talgud teha."

Küla vaim ellu äratada

Priit Orav on küll pikki aastaid rohkem Vaivara valla ja Sillamäega seotud olnud, ent Kosel on ta sündinud ja pikalt elanud ning seal praeguseni elava ema juurde sõidab igal nädalalõpul.

"Olen Kosel toimuvaga kogu aeg kursis olnud," ütles ta. "Küla asukoht on ju super − aga külas pole kaua olnud eestvedajat, puudub visioon.  Küla vaimu tuleb hakata uuesti ellu äratama. Kerge see pole, sest suur osa elanikest on pensionärid või eluheidikud, noori  hakkajaid ja tegusaid inimesi on vähe. Aga kui korraldada kokkusaamisi, hakata ühiselt mingeid töid tegema, loodan, et kaasalööjaid ja kaasamõtlejaid ikka leidub."

Koosolekul osalenud Jõhvi abivallavanem Vello Juhkov, kes  toonitas, et esindab seal üksnes iseennast, mitte vallavalitsust, soovitas järgmisena panna kokku küla arengukava. Või vähemalt panna kirja kõik need külale olulised asjad, mida lähiaastatel ära teha tahetakse.  Siis on vallavalitsusel ka lihtsam otsustada, kuidas üht või teist lahendust toetada saaks.

"Kergliiklusteed üksnes Jõhvist Kosele teha pole mõtet, see peaks jõudma Pannjärvele välja, mis tähendab, et tuleks teha koostööd Illuka vallaga. Kõigepealt tuleb aga selgeks saada, kui palju see tee kasutamist leiaks. Samamoodi tuleb teil endal näiteks spordiplatsi rajades arvestada, kui palju oleks selle kasutajaid − ja mida just sinna rajada tasuks," soovitas ta.

Karjäär on tabuteema

Kavandatava karjäärini seekord jutujärg õieti ei jõudnudki. Põgusalt teemat küll puudutati, ent see lõi kired nii lõkkele, et pärast mõningaid inetuid ütlemisi otsustati edasisest arutelust loobuda.

Nii Vello Juhkov kui Priit Orav ütlesid, et ei pea otsustamisest distantseerumist õigeks, pigem tuleks olla protsessis sees ja otsustamise juures.

Selgeks sai aga see, et ei külatänavate kordategemiseks ega tänavavalgustuse parandamiseks ole vaja võimalikule kaevandajale loota, vaid need mured saab koostöös vallaga kenasti lahendatud. Kui külal on eestvedaja, kes vallavalitsusele küla vajadusi piisavalt tihti meelde tuletab.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles