18. aprill 2016, 09:00
Sillamäelased koguvad allkirju liiklussõlme rekonstrueerimise vastu
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Maanteeameti otsus rekonstrueerida Sillamäe liiklussõlm ja rajada sinna autotunnel on esile kutsunud linnaelanike negatiivse reaktsiooni. Eriti pahased on Sillamäe aiapidajad.
Paljud sillamäelased on veendunud, et Tallinna-Narva maanteel tehtavad teetööd jätavad aianduskooperatiivid põhjaveeta, ning on hakanud selliste muudatuste vastu allkirju koguma. Kõige suuremat rahulolematust näitavad üles nende aiamaade omanikud, mille kõrval on kavas teetöid tegema hakata.
Kardavad veeta jääda
Sillamäelased on seda küsimust varem tõstatanud ka linnavalitsuse tasandil, kui arutati Tallinna-Narva maantee Sillamäe lõigu rekonstrueerimise projekti. Selle kohaselt on kavas piki aiandusühistut Sputnik kaevata paralleelselt Tallinna maanteega umbes 9 meetri sügavune kanal.
Aiandusühistu juhatuse liikmed kardavad, et kanalit kaevates võidakse riivata Sputniku kaeve ja puurauke veega varustavat põhjaveehorisonti ning see hävitada ning selle tagajärjel võivad aiandusühistu territooriumil olevad aialapid ja tuletõrje veevõtukoht veeta jääda.
Küsimus põhjavee taseme võimaliku languse kohta mõningate maantee läheduses asuvate aiandusühistute territooriumil on juba varem esitatud maanteeametile ja Eesti looduskaitse seltsi Sillamäe osakonnale.
"See on kahesaja meetri kaugusel kavandatavast tunnelist, mis jääb põhjavee tasemest madalamale. Ning seepärast läheb osa sellest veest tunnelisse ning Sõtke jõe ülemisse veehoidlasse," selgitas looduskaitse seltsi Sillamäe osakonna esimees Vladimir Mirotvortsev.
Raskendab linnast välja sõitmist
Linnaelanikud juhivad tähelepanu ka teisele probleemile, mis nende arvates maantee rekonstrueerimise tagajärjel tekkida võib. Nad märgivad, et Sillamäe linn projekteeriti ja ehitati selle arvestusega, et linna piiril asub ohtlik metallurgiaettevõte − Sillamäe keemiatehas. Praegu aga tegutseb linna piiril juba kaheksa kõrgeima ohutasemega (A-klass) ettevõtet ning kavas on luua ka 9. objekt − naftatöötlemistehas.
Kavas oleva rekonstrueerimise vastu allkirju koguvad aktivistid tuletavad meelde, et peaaegu 70 aastat tagasi, kui linnas oli vaid üks kahjulik ettevõte − Sillamäe keemiatehas −, kavandasid projekteerijad ja arhitektid linna üle kümne Tallinna-Narva maanteele viiva väljasõidutee koos võimalusega liikuda igas suunas. Praegu arutusel olev variant näeb aga ette väljasõiduteede vähendamist neljale. Seejuures on nendele neljale teele kavandatud keerulised teesõlmed, mis muudavad linnast välja sõitmise senisest tunduvalt keerulisemaks.
Linnaelanikud on arvamusel, et linnast välja viivate teede arvu vähendamisega luuakse tingimused, kus linnas tegutseb suurel hulgal tervist kahjustavaid ettevõtteid, kuid seejuures on raskendatud inimeste evakueerimine linnast juhul, kui miski peaks nende elu ja tervist ohustama. Eriolukorra tekkides on ka abijõudude saabumine naaberlinnadest Narvast, Jõhvist ja Kohtla-Järvelt raskendatud autode massilise linnast lahkumise tõttu.
Nõuavad planeeringu tunnistamist seadusevastaseks
Sillamäe linnavolikogu liige Oleg Kultajev sõnas, et kiri linnaelanike allkirjadega edastatakse maavanemale. Linnaelanikud on ka varem maavalitsusse kirjutanud. "Minu arvates rikutakse seadust ja protseduurireegleid ning peale selle ei võeta üldse arvesse linnaelanike arvamust, ja see teeb mind murelikuks," sõnas Kultajev.
Sillamäe aktivistid nõuavad linna planeeringu tunnistamist seadusevastaseks. Sellisel juhul tunnistataks seadusevastaseks ka nimetatud liiklussõlme ümberehitamise otsus.
Linnavalitsusest anti teada, et projekt on põhjalikult läbi mõeldud. Sillamäe linnapea Tõnis Kalberg ütles, et projektile ja selle reeglipärasusele peavad hinnangu andma selle koostajad, kes juhinduvad kindlatest normidest ja ekspertiiside tulemustest. Ta märkis, et üldiselt on see linna jaoks suur projekt, mille peamisi eesmärke on lahutada transiidi- ja linnasisesed liiklusvood. Ning muidugi tuleb kohalikel elanikel selle tõttu oma harjumusi muuta, ehkki see võib neile ebamugavusi tekitada.