Pakane ründab

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Karvkattest hoolimata kardavad ka neljajalgsed käredat pakast ja otsivad sooja kohta. Eile päeval olid kitsed endale küttekolde leidnud Kukruse mäel, mille sisemus jätkuvalt põleb.
Karvkattest hoolimata kardavad ka neljajalgsed käredat pakast ja otsivad sooja kohta. Eile päeval olid kitsed endale küttekolde leidnud Kukruse mäel, mille sisemus jätkuvalt põleb. Foto: Matti Kämärä

Kui veetorud on ikka veel kindlalt soojustamata, tuleks kevadeni veeta jäämise vältimiseks kraanid tilkuma jätta.

"Alanud nädal tuleb pakaseline. Alates 1. veebruarist langeb minimaalne õhutemperatuur -25...-30 kraadini, nädala teisel poolel võib kohati -32 kraadini langeda," hoiatas eile EMHI valvesünoptik.

"Varasemate pakaseperioodidega oleme paljud nõrgad kohad teada saanud ja seal külmumisohu kõrvaldanud," rääkis OÜ Järve Biopuhastus tootmisdirektor Andra Pärnamäe.

Pumbamaju külm tema sõnul ei ohusta - maa seest tulev vesi on igal juhul soojem kui välistemperatuur ja et vesi liigub üsna kiiresti, pole külmumist karta. Ainsad ohtlikud kohad on seal, kus ehitustööd käimas ja seetõttu ajutised ühendused rajatud. Neil hoitakse eriliselt silma peal ja vajaduse korral paigaldatakse lisasoojustust.

Päästab ainult kiire abi

Kui elanikel veega probleeme tekib, tuleks kohe helistada Järve Biopuhastuse valvetelefonile.

"Kohe," toonitas Pärnamäe, et kui miski on juba külmunud, siis see ala laieneb väga kiiresti. Mida rutem asjaga tegelema asuda, seda suurem on tõenäosus probleem lahendada.

"Kui meile helistatakse, siis appi läheme igal juhul," lubas ta. "Iseasi, kas me alati suudame vee tagasi anda, sest mingit kallist erivarustust meil ei ole. Kindlasti oskame aga soovitada, kuhu hädasolija võiks edasi abi järele pöörduda. Paraku on nii, et kui torustik on jõudnud põhjalikult külmuda, siis enne kevadet seda lahti ei saagi."

Sarnaselt Järve Biopuhastusega on eelmiste karmide talvede kogemustele tuginedes nõrgad kohad korda teinud kindlasti ka paljud korteriühistud ja eramuomanikud.

"Ega praegu enam midagi teha annagi, et torusid külmumast hoida," tõdes Andra Pärnamäe. "Kõige lihtsam trikk on külmumise kartuses vesi kraanist tilkuma jätta. Oluline on, et vesi torustikus pidevalt liiguks, ja see tilkumine täiesti töötab."

Puhastusseadmetel ohtu pole

Kuus aastat tagasi tekitas käre pakane avariiolukorra Kohtla-Järve puhastusseadmetel: basseinides jäi aeratsioonisüsteem seisma ja jahutusvee torustik külmus.

"Nüüd, uute seadmetega, pole seal enam seda kohtagi. Mõnda kohta oleme lisapuhureid pannud, aga üldiselt ei tohiks midagi hullu juhtuda," rääkis Pärnamäe. "See probleem muidugi on, et veekogused on talvel väikesed ja kui külm kestab pikalt, võivad ülevoolud jäätuma hakata. Samas päästab meid see, et sooja tööstusvee osakaal on suur ja see hoiab kogu vee temperatuuri kõrgemal."

Juba praegu ei tööta puhastusseadmetel külma tõttu biofilter, mis kokku kogutavat õhku peaks puhastama. Õnneks pole külmaga haisust erilist probleemi ja reovee puhastusprotsessi see filter kuidagi ei mõjuta.

Autoabil kiire aeg ees

"Esialgu pole veel kõva külma olnud; tavaliselt hakkavad probleemid autodega siis, kui külma on üle 20 kraadi," rääkis Autoabi tehnik Raul Saart. "Kuigi mõnel korral oleme juba käivitusabi andnud, on need üksikjuhtumid. Eelmiste pakaseliste talvede kogemus näitab, et kui nüüd öised temperatuurid langevad 25-30 miinuskraadini, tuleb tööd hüppeliselt juurde. Eks siis tuleb käivitusabi kauem oodata ja hakkavad tekkima probleemid ka diiselautode kütuse tahkumisega, mida kohapeal ei saa enamasti lahendada ja tuleb kasutada puksiiri abi töökotta sõiduks."

Akusid on ostetud pisitasa terve sügise ja talve jooksul ning need, mis on päris läbi, on juba varem selekteerunud, öeldi Agdeck-Autost. "Laupäeval kasvas aga uute akude müük järsult - öösel oli Virumaal esimest korda sel talvel üle kahekümne kraadi külma ja nüüd lähevad vahetusse need akud, mis muidu suutsid autosid käivitada," ütles Agdeck-Auto juhataja Toivo Loide.

Märksõnad

Tagasi üles