Külm kergitas tee kobrutama

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Sulamise ja külmetamise tõttu tekkinud teede lappimine saab läbi juuni alguseks, nagu ka eeltööd pindamise alustamiseks.
Sulamise ja külmetamise tõttu tekkinud teede lappimine saab läbi juuni alguseks, nagu ka eeltööd pindamise alustamiseks. Foto: Peeter Lilleväli

Selleaastane talv ning märtsikuised temperatuurikõikumised tekitasid teedele senisest rohkem külmakerkeid, mille tagajärjel ei teki mitte auk, vaid teekate hakkab murenema või vajub läbi. 

Selleaastane talv ei tekitanud teedele rohkem kahju kui varasemad talved, küll on sellel aastal varasemast enam külmakerkeid, mis lõhuvad nii kattega kui kruusateid. Kui tavaliselt tekivad külmakerked, kus vesi läheb katte alla, kergitab külmudes pinnast ning vajub siis sulades läbi, igal aastal samades kohtades, siis sellel aastal kerkisid teed ka seal, kus seda varem juhtunud pole.

Augulappimisele järgneb pindamine

"Ilmselt oli teealus tunduvalt sügavamalt jääs kui varasematel aastatel," põhjendas maanteeameti ida regiooni hooldeosakonna peaspetsialist Ulvi Tõnurist, miks teekate kohati kobrutab. Külmakerke kohale ei teki mitte auk, vaid asfalt hakkab seal kobrutama ning mureneb. Kerkimiskahjusid leiab laiguti mitmel pool, teetööde käigus freesitakse need kohad välja ja parandatakse.

Aukude lappimisega tegeleb maanteeamet aasta ringi. Talvel ajutiselt lapitud augud saavad endale kevadel püsiva sisu. Nende tööd peaks lõppema 15. maiks. Kõrvalmaanteede augud saavad korda 1. juuniks. "Tegelikult läheb veel umbes nädal, et korralikku pilti saada, sest teealus pole täielikult sulanud," tunnistas Tõnurist, et kruusateede kevadisi kaalupiiranguid esialgu maha võtta ei saa.

Peale augulappimise tehakse tasandustöid nendel lõikudel, mis sellel aastal pindamisele lähevad. Kõige pikemad pindamistööd tulevad Tallinna-Narva maanteel, kus pindamisele lähevad lõigud Jõhvi ja Sillamäe ning Purtse ja Kõrtsialuse vahel. Samuti on pindamistööd planeeritud Jõhvi-Tartu maanteel raudteeülesõidukohast Pagarini. Tehakse ka ribapindamist. Näiteks Lüganuse ja Varja vahelisel lõigul, kus raskeveokid sõidavad teed roopasse ning ribapindamine aitab seda probleemi lahendada.

Parandavad garantiikorras 

Püssi linn, kes kaks aastat tagasi sai valmis ühisprojektina sündinud tee Püssi ja Maidla vahel, on samuti hädas tee lagunemisega. "Pinnasevesi on pääsenud katte alla ning seda murendama hakanud," tunnistas Püssi linnapea Enno Mägar, et oma rolli lagunemises mängib märtsikuu suur temperatuuride vaheldumine, kus soojale päevale järgnesid väga külmad ööd. "Eelmisel aastal meil sama teega selliseid probleeme ei olnud, mistõttu võib arvata, et see on just selleaastase talve kahju," sõnas ta.

Ehkki ehitaja hinnangul on lagunemise põhjuseks kehv teehooldus, mille tõttu lükati kraavipervedesse suured vallid, mis takistasid vee äravoolu ning tekitasid muldkehas liigniiskust, on nad valmis garantiikorras tee parandama. Kokku on teel kolmeaastane garantii.

Mägari sõnul tekitas külm probleeme ka Viru tänaval, kus tee lihtsalt konarlikuks vajus. Nüüd, kui teealus on sulama hakanud, on olukord muutunud paremaks ning teemuhud on siledamaks tõmbunud. Viru tänava remonti Püssi sellel aastal ei planeeri, küll on see ühe prioriteetse investeeringuna sisse kirjutatud Lüganuse, Maidla ja Püssi ühinemisleppesse.

Tagasi üles