Salakaubavedu jätkub piiride sulgemisest hoolimata

Fotolavastus: ebaseaduslikud on mis tahes manipulatsioonid, mida tehakse Venemaalt sisse veetud kütusega selle eest aktsiisi tasumata. Foto: Ilja Smirnov / Põhjarannik
Copy

Pärast eriolukorra kehtestamist ja riigipiiride sulgemist on Eestis mustal turul salakaubana müüdava Venemaa odava bensiiniga kitsas käes, veokitest väljapumbatavat diislikütust aga saab garaažides endiselt, nagu ka salasigarette.

Seda, et "bensiiniga kitsas käes on", rääkis üks Ida-Virumaa arvukatest salakaubana sisseveetava kütuse müüjatest. See-eest on endiselt müügil nii odav diislikütus kui ka odavad sigaretid. 

Müügiks pakutakse eelkõige Valgevene aktsiisimärkidega tuntud kaubamärkide sigarette. See tähendab, et tarned käivad lõunapiiri kaudu, kus tollikontroll pole niivõrd range nagu Eesti-Venemaa piiril.

Eelnimetatud äritseja püsikunde rääkis anonüümseks jääda soovides Põhjarannikule, et selle kuu aja jooksul, mil piirid kinni on olnud, pole saladiisli ostmise võimalused kahanenud. Liitri hind on endine: 0,9-1 eurot.

Ants Kutti: "Praegu liiguvad üle piiri vaid veoautod ning kogu kontrollijõud on suunatud neile."

"Ma helistan ette ning ütlen, mida mul vaja on, näiteks sada liitrit. Järgmisel päeval lähen garaaži kohale ning saan oma sada liitrit kätte," tutvustas ta vana tuntud skeemi. "Veel kunagi pole mulle öeldud, et täna ei ole ja et tule nädala pärast tagasi."

Teadaolevalt tegid Eesti tollitöötajad internetis salakauba müügikuulutuste avaldamisele lõpu peale juba mitu aastat tagasi, selgitades asjakohaste veebilehtede omanikele, mida säärase info levitamine endaga kaasa võib tuua. Informeeritud ostja teadis rääkida, et sellest ajast peale jagatakse salakauba müüjate telefoninumbreid vaid väga usaldusväärsetele isikutele. "Kõik kardavad väga."

Kontrollijõud suunatud veokitele

Maksu- ja tolliameti tolliosakonna juhataja Ants Kutti kinnitas, et salakütus ja teised aktsiisikaubad jõuavad Eestisse eri suundadest, mitte ainult ida poolt. Kuna praegu liiguvad üle piiri vaid veokid, siis on kõik kontrollijõud suunatud sinna.

Narva piiripunkt: eriolukorra tingimustes lastakse läbi vaid veokeid, seepärast on kõik kontrollijõud suunatud just sinna.
Narva piiripunkt: eriolukorra tingimustes lastakse läbi vaid veokeid, seepärast on kõik kontrollijõud suunatud just sinna. Foto: Ilja Smirnov / Põhjarannik

"Teeme Eestisse sissesõidul üsna põhjaliku kontrolli, et pärast kontrollida ka riigist lahkumisel," sõnas Kutti, selgitades, et võrreldakse masinate läbisõidumõõdikute näite, keskmisi kütusekulu näitajaid ja veoste marsruute, et teha kindlaks, ega kütust paakidest välja ole pumbatud.

Vedude vähenedes on ka avastatud rikkumiste hulk vähemaks jäänud: Kutti hinnangul umbes 40 protsendi võrra.

"Avastatud rikkumised ei ole siiski üksikjuhtumid ning võib öelda, et alustame iga nädala uusi menetlusi ja kellelgi tuleb maksta," rääkis Kutti. "Meil on piisavalt ressurssi: töötavad röntgeniseadmed ning koerad otsivad narkootikume ja tubakat."

Toll on tabanud mitmeid seaduserikkujaid

Virgo Treinbuk.
Virgo Treinbuk. Foto: Peeter Lilleväli / Põhjarannik

Maksu- ja tolliameti Ida tollipunkti juhataja VIRGO TREINBUK:

Rikkumisi on Narva maantee piiripunktis oluliselt vähem, ent üksikuid juhtumeid tuleb endiselt ette. Näiteks ajavahemikul 6.-15. aprillini alustati seitset väärteomenetlust, mille tulemusena on kinni peetud 1064 sigaretti, 0,75 liitrit alkoholi ja üks tsiviilkäibes keelatud külmrelv.

Mõned näited juhtumitest:

31. märtsil avastati veoauto kabiinist intellektuaalse omandi rikkumise kahtlusega (kaubamärgid Armani, Boss, Hilfiger) 112 riietuseset; kaup on kinni peetud, kaubamärgi õiguste valdajatele edastatud päring hinnangu saamiseks;

4. aprillil avastati veoautolt kütusesüsteemiga ühendamata kütusepaak, mistõttu maksustati seal asunud kütus koguses 500 liitrit (maksusumma 362 eurot).

Piiril avastatakse veokite kabiinidest kaubapartiisid, mis tihtilugu juhtidele endile ei kuulugi, vaid mida tuuakse üle piiri kellegi palvel. Samuti leidub seal lubatust rohkem sigarette, mida peidetakse nii kabiinidesse kui ka tööriistakastidesse.

Kahtlastel eesmärkidel sisseveetavat diislikütust avastatakse kütusesüsteemiga ühendamata kütusepaakidest.

Ebaseaduslik kütuseäri

Lisaks piiril toimuvale kontrollile tegutsevad riigis ka maksu- ja tolliameti uurimisosakonna mobiilsed rühmad. 

"Hiljuti sulgesime Harjumaal üsna suure ebaseadusliku diislikütuse lao. Seal pumbati kütust saabuvatest veokitest välja ning müüdi hiljem eraisikutele edasi," rääkis Ants Kutti.

Tollitöötajatele teadaolevalt pumbatakse diislikütust veokitest välja nii müügi eesmärgil kui ka selleks, et sellega oma sisemarsruutidel kulgevate veokite paake täita. Ent ebaseaduslikud on mis tahes manipulatsioonid, mida tehakse masinate kütusesüsteemides sisse veetud kütusega, mille eest on aktsiis tasumata.

Mis puudutab samuti odavat Venemaa bensiini, siis seda, kuidas see karantiini tingimustes Eesti territooriumile jõuda võiks, Kutti oma tunnistust mööda ette ei kujuta, kuna piiri ületavate sõiduautode arv on praegu nullilähedane.

Varasemast on teada skeemid, kuidas veetakse sisse ja realiseeritakse nn kütuselaadset toodet, mis paberite kohaselt aktsiisikaup veel ei ole.

"Via Baltica magistraalil püüdsime sellise kaubaga tsisterne, mis saadeti siia Poolast," rääkis Kutti. "Teoreetiliselt on see võimalik ka praegu, ent kontrolli on nii palju tugevdatud, et risk vahele jääda on varasemast tunduvalt suurem."

Ivangorodi enam ei pääse

Piiride sulgemine tavakodanikele jättis piirilinna elanikud ilma võimalusest Ivangorodis ja Kingissepa linnas odavaid kaupu soetamas käia. Üle poolteise korra odavam Venemaa bensiin on Eesti sõiduautode paakidest praeguseks juba peaaegu aurustunud.

Narva piiripunkti juht Üllar Kustala rääkis, et iga päev saabub piirile Eesti elanikke, kes tahaksid sõita või minna Narvast Ivangorodi sisseoste tegema. "Ent tavaliselt jätavad nad pärast seda, kui neile on eriolukorra ajal kehtivat piiriületuse korda selgitatud, oma plaani sinnapaika," märkis ta.

Mida aga tähendab piiride sulgemine näiteks sadadele Narva taksojuhtidele? Nagu selgus, siis nende puhul ei mängi see olulist rolli.

"On üldteada, et Venemaa kütus on lahjendatud ning kohaliku kütusega sõidad pikema maa maha kui Venemaa omaga. Väga harva, kui meil keegi seal käis − hakka veel selle peale aega raiskama..." rääkis Põhjarannikule Narva vanima taksofirma Seti Takso juht Valeri Fedjušin, kes on nüüd olnud sunnitud paljud taksojuhid puhkusele saatma.

Sedasama kinnitas kogenud eraettevõtjast taksojuht Aleksandr Nikolajev, kes püüab oma kolleege ühendada Narva linna taksojuhtide liidu kaudu. Ta ütles, et ehkki tal on olemas viieaastane Venemaa viisa, käis ta Ivangorodis tankimas harva.

"Mulle ei meeldi, kuidas Venemaa piiril inimestesse suhtutakse − nagu oleksid sa seal kellelegi midagi võlgu. Seepärast tangin ma siin, Narvas," selgitas taksojuht.

Piiripunkt on peaaegu inimtühi 

Politsei- ja piirivalveametis toodi näiteks mõned arvud, mis ilmestavad, kui kõvasti on piiriületuste arv ülemaailmse karantiini tingimustes vähenenud. Kui möödunud aasta 8. aprillil ületas Narva-1 piiripunkti kaudu piiri 9041 inimest, 1186 sõiduautot, 265 veokit ja 70 bussi, siis aasta hiljem − esmaspäeval, 13. aprillil − tuli üle piiri vaid 183 inimest, 151 veokit ja üks sõiduauto.

"Peamiselt ületavad piiri rahvusvahelisi veoseid tegevad isikud," kinnitas Üllar Kustala.

Põhjarannik uuris, kas eriolukorra ajal on Narva jõel sagenenud ebaseaduslike piiriületuste katsed.

"Ebaseaduslikke piiriületusi ei ole eriolukorra ajal olnud," vastas Ida prefektuuri piirivalvebüroo juht Indrek Püvi. Ta on veendunud, et seejuures on abiks politsei aktiivne tegevus. "Alates eriolukorra kehtestamisest on tugevdatud nii avaliku korra valvet kui ka piirikontrolli."

Püvi lisas, et eriolukorra tingimustes vähendab ebaseaduslike piiriületuste riski ka asjaolu, et välismaalastel on seaduslik õigus Eestisse siseneda − et siitkaudu koju sõita.

Tagasi üles