Valaste joa kaldapealsel on värskem nägu

Külli Kriis
, ajakirjanik
Copy
Üle Valaste oja viib uhiuus sild.
Üle Valaste oja viib uhiuus sild. Foto: Matti Kämärä / Põhjarannik

Lagunenud paevikivimüüritis ja pingid tehti korda ning üle Valaste joa viib tuttuus sild.

Pärast seda, kui Valaste-Ontika matkarada koos uhkete treppidega ülemineval aastal valmis sai, tuli kaldapealse räsitud olek eriti ilmekalt esile.

Objekti terviklikkuseni, mida EAS sellele ettevõtmisele raha eraldades toonitas, esimeses etapis ei jõutud − raha ei piisanud.

Teise etapi jaoks küsis ja sai Toila vald toetust keskkonnainvesteeringute keskuselt. Nüüd on pool − see silmaga nähtavam pool − tööst tehtud.

"Kaldapealne on korras," kinnitas Toila vallavalitsuse arendusnõunik Mehis Luus. "Kaldaserva lagunenud müüritis laoti uuesti üles, pinkidele tehti uued puidust katted, inimeste sissetallatud ja vihmase ilmaga porised käigurajad said killustikkatte."

Üle Valaste oja ehitas töid teinud OÜ Nordpont päris uue silla, mille kummaski otsas on puittrepp. Lisaks ehitati teisel pool silda kaldapealsele piire, et veel üks ohtlik koht uudistajatele ohutuks muuta.

Tagasitee mugavaks

"Nüüd mõtleme, kuidas tagada külastajatele ohutu liiklemine läänepoolsest parklast idapoolsesse ehk matkaraja Ontika-poolsest otsast tagasi Valastele," rääkis Luus. "Auto jäetakse Valaste parklasse ja minnakse matkarajale, Ontikalt tagasi tuleb aga tulla jalgsi mööda maantee äärt."

Korda on tehtud nii paekivimüür kui pingid.
Korda on tehtud nii paekivimüür kui pingid. Foto: Matti Kämärä / Põhjarannik

Luus teab, et selle ebamugava tagasitulemise pärast paljud ei käigi matkarada lõpuni, vaid keeravad poole peal otsa ringi ja tulevad sama rada mööda tagasi.

"Mingi jalgtee võiks olla. Jalgsi liikumiseks piisaks killustikkattest, aga kui keegi hakkaks näiteks tõukerattalaenutust pakkuma, siis see eeldab juba teistmoodi teekatet. Hädapärast oleks abi sellestki, kui sellel teelõigul kiirust piirata ja tee servas kollase joonega jalakäijatele riba eraldada," lubas Mehis Luus Ontika maastikukaitseala valitseva keskkonnaametiga asja arutada.

Vundamendi varemed ikka kalda all

Tööde teine etapp koosnes tegelikult kahest osast, lisaks kaldapealse kordategemisele oli vaja vana vaateplatvormi vundament orust ära viia.

Selle töö hankega endale võitnud OÜ Mekon Ehitus pole asjaga veel isegi algust teinud. Kuigi töö (juba kord pikendatud) tähtaeg saab juunikuuga otsa.

"Meil polnud hankega lahendust ette antud, kuidas seda tööd teha; ehitaja pidi ise tehnoloogia välja mõtlema," rääkis vallavalitsuse ehitusspetsialist Hannes Lumiste.

Ehitaja esimese välja pakutud lahendusega polnud keskkonnaamet päri (rasked masinad kalda all töötada ei tohi); kolme nädala tagusel ühiskohtumisel käis ehitaja välja trosslõikamise mõtte. Ametlikult pole vallale sellekohast paberit esitatud ja kirjadele pole ehitaja vastanud.

"Eks ma proovin veel nendega ühendust saada," ei välista Lumiste, et leping tuleb lõpetada ja uut tegijat otsima hakata.

Murekohaks võib saada seegi, kas keskkonnainvesteeringute keskus toetuse kasutamise tähtaega pikendab. Keskkonnaamet on Lumiste sõnul küll lubanud valda selles toetada.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles