Praegu räägitakse avalikus poliitilises diskussioonis sellest, et riik ei suuda nii kiiresti eestikeelsele õppele üleminekut ellu viia, sest õpetajaid pole kusagilt võtta. Aga teie jutust saan aru, et plaan on olemas ja see on realistlik?
Absoluutselt. Plaan on olemas ning käies Ida-Virumaal ja suheldes siinsete haridusjuhtidega, räägime kõigi nende inimestega sellest, kuidas saab. Ma ei pea rääkima sellest, kas saab. Kõik mõtlevad ühes suunas.
Jah, eestikeelsele õppele üleminek tundub esmalt suure tükina, aga kui me võtame ühe keskmise kooli, kus on kaks paralleelklassi − kaks esimest ja kaks neljandat klassi −, siis need peavad ühes venekeelses koolis muutuma eestikeelseks õppeaastal 2024/2025. Meil on poolteist aastat aega, et selle kooli seest valmistada nende klasside õpetamiseks ette neli klassiõpetajat. Kui nii mõelda, siis kindlasti paljudes vene koolides on kaks, kolm või neli eestikeelset õpetajat juba olemas. Nüüd on vaja lihtsalt mõelda, kas nad vajavad täienduskoolitust ja mis neil puudu on.
Kui üleminek niimoodi süsteemselt osadeks jagada, siis kindlasti tundub see saavutatavam kui mõelda nii, et seitsme aasta pärast peab kogu kool olema eestikeelne. Üleminek jõuab ju 7.-8. klassi keemia-, bioloogia- ja füüsikaõpetajateni tänasest alates umbes viie aasta pärast.
Kas olete Ida-Virumaal käies kohanud omavalitsustes või koolides negatiivset suhtumist üleminekusse?
Ei. Kusagil pole kohanud sellist suhtumist, et see pole võimalik.
Ida-Virumaal on ka näiteks keskmisest suuremaid venekeelseid põhikoole, kes on võtnud eesmärgiks, et nemad lähevad esimesel aastal eestikeelsele õppele üle kohe kuue klassiga, mitte ei jää riigi kavasse kinni.