Auto proovisõit võib olla segadust tekitav hetk, kuna juht peab langetama olulise otsuse sõiduki ostmise kohta. Sellel hetkel on palju aspekte, mida tuleb kaaluda, kuid kuidas teha objektiivne ja tasakaalustatud valik, et hiljem seda mitte kahetseda? Kuigi auto valik algab selle visuaalse hindamisega, on meie eksperdid koostanud mitmeid praktilisi soovitusi, mis aitavad teil proovisõidu ajal mitte segadusse sattuda ning langetada lõpliku otsuse.
5 nõuannet: mida arvestada uue või veidi kasutatud auto proovisõidu ajal?
1. "Ära hinda raamatut selle kaane järgi"
Kahtlemata tuleb esimene mulje autost siis, kui näete seda, hinnates värvi, väliskuju, kuid sageli unustatakse, et auto visuaalne välimus ei pruugi olla see, mis lahendab juhi igapäevaseid praktilisi vajadusi.
Mõnikord võivad interjööri värv või pagasiruumi maht olla otsustavad aspektid. Teisisõnu, kuigi auto välimus võib ostja maitset rahuldada, tuleb uurida ka auto sisemust, selle mahutavust, sellesse integreeritud osi ja nende vastavust individuaalsetele igapäevastele vajadustele. Üks auto sisekvaliteedi näitajaid on vaibad, s.o kui need ei sobi interjööri kumerustega ja neil on halb lõhn, siis pole need kindlasti tootja originaalvaibad, vaid odavad järelturu vaibad. Proovisõidu ajal tasub näiteks kontrollida juhi istme mugavust ja reguleeritavust, juhtpaneeli sobivust ja mugavust, rooli ja peeglite reguleeritavust jne. Tuleks kontrollida isegi kliimaseadme tööd, jälgides, kui kiiresti see õhku soojendab või jahutab. Samuti on oluline ausalt vastata küsimusele, kas suudaksite heledat salongi pika aja jooksul hooldada.
Tähelepanu tuleks pöörata ka pagasiruumi inspekteerimisele, hindamaks näiteks, kas pagasiruum vajab automaatset ja nn käed-vabad-avamissüsteemi, mis on eriti populaarne lastega perede seas. Kui vajate iga päev avarat pagasiruumi, soovitavad eksperdid teil seda kontrollida, võttes kaasa lapseistmed, lapsevankri, suusad ja muud esemed, mida kavatsete proovisõidul transportida, et veenduda, et kõik vajalikud asjad mahuvad ära.
Eksperdid ütlevad, et tõde peitub sageli detailides, eriti kasutatud auto ostu puhul, seega on oluline pöörata tähelepanu auto plastosadele ja nende kvaliteedile. Erinevate detailide monteerimise kvaliteet annab aimu auto seisukorrast, näiteks kui täpselt on autodetailid kokku pandud, kas nendevahelised vahemaad on samad ja kas nende jooned on ühtlased jne. Üks viis autoosade ja nende monteerimise kvaliteedi kontrollimiseks on lihtsalt käetoe stabiilsuse kontrollimine, liigutades seda paremale ja vasakule. Kui see nihkub isegi pisut kõrvale, on tõenäoline, et ka teised auto osad on halvasti monteeritud.
2. Auto manööverdusvõimet ja juhitavust tuleks testida ka erineva teekattega käänulistel teedel.
Eksperdid väidavad, et tiir ümber kvartali või otse edasimüüja asukoha lähedal ei ole täisväärtuslik proovisõit. Selleks, et olla kindel auto võimekuses, on kõige parem planeerida proovisõit erineva kattega teedel, sealhulgas asfaltteedel ja näiteks killustikuga ja sillutatud teedel jne.
Samuti aitab sõit, mis hõlmab mitmeid pöördeid, ringristmikke, tõuse jne, hinnata auto juhitavust, roolimist ja manööverdamisvõimet. Kuigi võib tunduda, et selline mitmekesine marsruut peaks olema ette võetud ainult veidi kasutatud auto ostmisel, mille võimed vajavad rohkem usaldust, ei tohiks seda vältida uue auto proovisõidu ajal. Selles mõttes on auto samasugune kui maja ostmine: mida rohkem uurite ja mida hoolikamalt veendute, et see vastab tõesti kõigile teie igapäevastele vajadustele, seda tõenäolisem on, et te ei kahtle sõiduki ostmises.
Tõsi on see, et kuigi proovisõidu ajal on suur soov testida auto võimekust kõrge kiirusega sõites, ei tohi unustada, et ükski autosõit ei tühista liiklusreeglite ja ohutusmeetmete järgimist teel.
3. Tuleks alati kasutada kõiki juhiabiseadmete võimalusi
Tänapäeval on nii uued kui ka veidi kasutatud autod varustatud erinevate juhiabiseadmetega. Kõige klassikalisemad neist on näiteks navigatsiooniseade, kiirusehoidik, parkimist hõlbustavad andurid jne. Samal ajal on kaasaegsematel mudelitel süsteemid, mis võimaldavad autol parkida autonoomselt, püsida maanteel joonte vahel, tuvastada liiklusmärke ja reguleerida auto kiirust vastavalt neile, pidurdada automaatselt või tuvastada objekte pimedas nurgas jne.
Enne proovisõidule minekut on oluline teada saada, milliste süsteemidega on soovitud sõiduk varustatud, kuna see aitab planeerida ka aega, milliseid süsteeme erinevatel proovisõidu etappidel kasutada. Kasulik on teada, kuidas need süsteemid autos sisse ja välja lülitada. Süsteemide juhuslik katsetamine teel ei anna teile nende võimete täielikku pilti ja muudab sõidu ebameeldivaks. Mida paremini on juht ettevalmistatud, seda sujuvam ja informatiivsem on proovisõit.
4. Eritähelepanu tuleks pöörata käigukastile, kiirendusele ja pidurisüsteemi toimimisele
Nagu teame, on igal autol omad eripärad, kuid juht saab neid tunda ainult siis, kui hakkab autoga sõitma. Neil, kes eelistavad endiselt manuaalkäigukastiga autosid, tuleks pöörata tähelepanu siduripedaali toimimisele ja sellele, kui lihtne ja täpne on käiguvahetus. Lõppude lõpuks tunneb isegi kogenud juht end oma autoga ebamugavalt, kui ta ei saa auto konkreetse siduripedaaliga harjuda ja teeb pidevalt vigu käikude vahetamisel.
Kiirendus määrab, kui kaua võtab autol aega kiiruse saavutamiseks 0 km/h-st 100 km/h-ni. Kuigi erinevus selles, kui kiiresti üks automudel võrreldes teisega kiirendab, võib olla vaid mõned sekundid, tunneb juht, kes on harjunud kiirenduskiirusega 11 sekundit, erinevust, kui uus auto suudab selle teha 7 sekundiga. Seetõttu soovitavad eksperdid proovisõidu ajal küsida endalt, kas soovitud auto on teie isiklike sõiduoskuste jaoks "liiga aeglane" või vastupidi, "liiga kiire". Sellega seoses tuleb meeles pidada, et ohutus on alati prioriteet.
Efektiivsed pidurid on auto ohutuse kõige olulisem aspekt. Kuid need erinevad iga auto puhul veidi ja just erinevusi saame kindlaks teha ainult tunnete tasandil. Proovisõidule minnes peab juht ise vastama küsimusele, kas auto pidurdades tunneb ta end kindlalt pidurisüsteemi toimimises; kas auto suudab kiiresti pidurdada; kas piduripedaal tundub lihtsasti vajutatav jne. See annab lisakindlustust teie enda ja teie kaassõitjate ohutusele, kui lõplik valik langeb kindla auto ostmise kasuks.
5. Auto parkimine võimaldab sõiduki mõõtmeid paremini tajuda
Auto mõõtmeid saab kindlasti "tunda" kitsastel teedel sõites, eriti kui kõrval on parkinud teisi autosid. Kui plaanite osta auto, mis erineb märkimisväärselt eelmisest sõidukist mõõtmete poolest, peaksite olema kindel oma kohanemisvõimes. See kehtib eriti juhtide kohta, kes plaanivad väiksemalt autolt üle minna suuremale. Meie eksperdid soovitavad proovisõidu ajal mitte ainult kitsastel tänavatel sõita, vaid ka auto parkida, mõeldes sellele, kas suur auto pole liiga kiirustatud valik.
Astu läbi Viru Moller Auto esindusest ja leiame just sulle kõige sobivama kasutatud auto!
Soovime teile edukaid ja nauditavaid proovisõite!
Kasutatud autode ost ja müük
Narva mnt 143, Jõhvi
+ 372 5680 7463
aavo.renser@moller.ee