Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

Uikala prügila territooriumil hakati asfalti tootma

Valdas Sinkevičius, Vjatšeslav Stankevitš ja firma Uikala Prügila uus juht Eduard Rae on veendunud, et tänapäevase asfaldisegamistehase toodangu järele on nõudlus. FOTO: Peeter Lilleväli

Kolmapäeval avati Jõhvis pidulikult uus asfalditehas, mis suudab anda 240 tonni toodangut tunnis. Tänapäevast ja piirkonna võimsaimat seadet hooldab viis inimest.

Ratastel tehase on valmistanud Saksa ettevõte Benninghoven firma N&V tellimusel. Tehas pandi Uikala prügila territooriumil mõne päevaga püsti ja see on andnud juba oma esimese toodangu: prooviasfalt pandi maha ettevõtte territooriumile ja esitlusel osalejad said seda vähemalt visuaalselt hinnata. Uikala prügila juhi Eduard Rae sõnul jäid kõikvõimalikke segusid valmistada püüdnud töötajad kvaliteediga rahule. Proovid saadeti analüüsiks spetsiaalsetesse laboritesse ning juba järgmise nädala algul saab tehas täistööhoo sisse.

Keskpäevane ilutulestik

Avamise auks toimus viieminutiline ilutulestik, mida südapäeva valguses polnud peaaegu näha, kuid mille kõmin oli ilmselt ka Jõhvis kuulda.

"N&V tegeleb palju tee-ehituse ja -remondiga, seepärast oli vajadus sellise tööstuse järele juba ammu," rõhutas Rae. "Seni ostsime asfalti teistelt tootjatelt, nüüd on oma tööstus. Loodetavasti tõstab see ka ettevõtte konkurentsivõimet, sest konkursse selliste tööde tegemiseks korraldatakse pidevalt. Püsiasukohaks  jääb Uikala, kui aga firma saab suure tellimuse, umbes 300 000 ruutmeetrit, riigi teises otsas, siis võimaldab seadme mobiilsus see ükskõik kuhu ümber paigutada ning seda kiiresti − 7-10 päevaga."

Benninghoveni toodete edasimüüja Valgevenes ja Balti riikides firma Wirtgen Lietuva juht Valdas Sinkevičius andis N&V esindajale Vjatšeslav Stankevitšile üle sümboolse võtme ja ütles, et see tehas on omasuguste seas praegu Eestis kõige tänapäevasem.

"Eesti territooriumil on see juba viies tehas, kuid Jõhvi oma on uut tüüpi," rõhutas ta. "Tootmisvõimsus on 240 tonni tunnis, eeldoseerimine kümnes punkris on väga mugav töö jaoks eri retseptide ja materjalidega. Materjal jaguneb viieks fraktsiooniks, mis garanteerib toote kvaliteedi, sest iga retsepti jaoks on antud võrkkõver. Viie osaga kuumade materjalide ladu mahutab 30 tonni asfalti, seda on kaks korda rohkem kui varasemate põlvkondade mobiilsetel tehastel. Lihtne on retsepti ja tooteid vahetada ja pärast materjali segamist kolmetonnises segistis laaditakse värske asfalt 90tonnise mahutuvusega kogujapunkritesse. Erinevus on veel ka selles, et kokku saab hoida asfaldigranulaadi korduvkasutamisega, tehnoloogia võimaldab seda lisada kuni 25 protsenti. Kui arvestada, kui palju tuleb käibesse tagasi bituumenit, mida teemehed mustaks kullaks nimetavad, siis võib kindlalt väita, et asfalt saab teise elu."

Ei reosta keskkonda

Vestluskaaslaste kinnitust mööda on kogu süsteem keskkonnasõbralik ja varustatud tolmupüüdmissüsteemiga − filter püüab kinni kõik heitmed. Kohalolnud võisid selles isegi veenduda, kui seade tööle pandi.

Uut tehast juhib tallinlane Ago Timuska, kes on töötanud kolme samalaadse tehasega, ning ta oli meelsasti nõus oma kogemust kõige moodsamas tootmises jagama.

"Plaanime, et tehas töötaks püsivalt. Tehnoloogia võimaldab olla operatiivne, näiteks eri punkrite olemasolu võimaldab 20 minutiga teistsugustele segudele ümber lülituda. Peale selle on nad soojustatud ja võimaldavad kuuma asfalti pikka aega − 12-15 tundi − säilitada. Firmal on mitmes Ida-Virumaa linnas suured töömahud, kuid me oleme alati avatud ka partneritele, seda nii oma regioonis kui terves Eestis. Minu arvates on perspektiivid väga suured, toodangu kvaliteet on aga tagatud. Praakasfalti ei saa kunagi olema, sest meil on kõige rangem ja kompromissitum kontrolör − arvuti."

Uue seadme toodetud esimene asfalt läheb Rakvere tänava remondiks, ütles Eduard Rae.

Tagasi üles
Back