Mihhail Stalnuhhini abikaasa auto makstakse kinni maksumaksja rahaga

Ilja Smirnov
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Selle auto eest (keskel), mis on pidevalt Narva Pähklimäe gümnaasiumi juurde pargitud, maksavad Eesti maksumaksjad iga kuu 744 eurot.
Selle auto eest (keskel), mis on pidevalt Narva Pähklimäe gümnaasiumi juurde pargitud, maksavad Eesti maksumaksjad iga kuu 744 eurot. Foto: Ilja Smirnov

Eile meedias laineid löönud uudis selle kohta, et juhiloata Mihhail Stalnuhhin liisib kuluhüvitiste eest autot, millega sõidab hoopis tema naine, Stalnuhhinile endale vaevalt mingeid poliitilisi tagajärgi kaasa toob. Ka poliitiku kooliõpetajast abikaasa sõidab edaspidigi ringi maksumaksjate taskust kinni makstava autoga. Ent riigikogulaste kulude hüvitamise kord võib siiski muutuda.

Ida-Virumaalt juba viiendat korda riigikokku valitud Mihhail Stalnuhhin saab riigikogu kantseleilt iga kuu 744 eurot Honda liisingu maksmiseks, ehkki selle autoga sõidab ringi tema Narvas elav abikaasa ja Stalnuhhinil endal juhiluba üldse polegi. Näiteks eile oli auto taas pargitud Narva Pähklimäe gümnaasiumi juurde, kus Irina Stalnuhhina töötab matemaatikaõpetajana.

Riigikogu kantseleist öeldi Põhjarannikule, et ehkki kuluhüvitiste korra kohaselt tohib autot kasutada riigikogu liikme töösõitudeks, ei saa seda tegelikult kuidagi kontrollida.

"Auto rendi- või liisingukulude hüvitamisel tuleb eeldada, et sõidukit kasutatakse riigikogu liikme tööga seotud tegevusteks. Kui on esitatud kuludokument, ei ole riigikogu kantseleil võimalik kontrollida ega hinnata tehtud sõitude või kulutatud kütuse eesmärgipärasust. See on riigikogu liikme südametunnistuse küsimus. Kuluhüvitiste kasutamine ja nendega seotud dokumendid on avalikkusele kättesaadavad ning riigikogu liige peab olema valmis selleks, et avalikkus küsib vajaduse korral tema käest kulutuste kohta selgitusi," kommenteeris riigikogu kommunikatsioonijuht Urmas Seaver.

Mihhail Stalnuhhin ei varjanud, et tema ise selle autoga ei sõida, vaid abikaasa vahel lihtsalt sõidutab teda, ent ta kinnitas, et kõik on seaduslik. Küsimusele, kas ta kavatseb kuluhüvitiste asjus nüüd midagi muuta, vastas poliitik eitavalt.

"Ma ei kavatse midagi muuta, kuna ma pole midagi rikkunud. Kui ma 2011. aastal riigikogusse naasin, siis tutvusin kehtivate reeglitega väga põhjalikult ning kõikide nende aastate jooksul ei ole ma neid kordagi rikkunud," ütles ta.

Kui on lubatud Jupiterile, siis on lubatud ka härjale

Põhjaranniku otsesele küsimusele, kas see autolugu ei ole mitte korruptsiooniilming, vastas Stalnuhhin, et "on seadusi ja reegleid, millest võib jääda mulje, nagu oleks neid rikutud, isegi kui neid tegelikult rikutud ei ole".

"Nii näiteks rendib meie riik presidendi residentsi tema enda perelt. Riigikogu liikmetele on see keelatud, kuid see keeld ilmus alles 1999. aastal, kui avalikkus sai teada, et mitu riigikogu liiget üürib kortereid oma õdedelt või vanematelt, ega olnud sellega rahul. Presidendile aga ei ole sellist keeldu juba üheksa aastat ning midagi kriminaalset sellest otsida oleks mõttetu," märkis Stalnuhhin.

Presidendi Ärma taluga tõmbas paralleeli ka Keskerakonna Narva ringkonna esimees Andrus Tamm. "Kui seadus lubab, siis on asi korras," sõnas ta.

"Arvestades seda, et Stalnuhhin tegutseb riigikogus oluliste teemadega, alustades Narva aiandusühistutes seni keelatud maatükkide müügist kuni lesepensionini välja, siis tema autokasutamine võib varieeruda," ütles Tamm.

Samas arvab ka Mihhail Stalnuhhin ise, et kehtivaid reegleid tuleks muuta.

"Minu teada pidi sel neljapäeval kogunema parlamendi vanematekogu, et arutada nende reeglite muutmise võimalusi. Ent probleem osutus ilmselt keerulisemaks, kui riigikogu esimees Eiki Nestor arvas, ning see nõupidamine viidi üle 14. oktoobrile. Fraktsioonis [riigikogu keskfraktsioonis  toim.] arutasime me igasuguseid võimalusi ning minu seisukoht on, et esinduskulusid tuleks kaks korda vähendada ning üheselt sõnastada, kas riigikogu liige tohib neid kasutada autoliisingu maksmiseks − mida praegu teeb valdav enamik riigikogu liikmetest − või mitte," rääkis Stalnuhhin.

Igaüks annab oma hinnangu 

Narvas, kus tsentristid on juba aastaid võimul ja Stalnuhhin on kõige populaarsem Eesti poliitik, ei tahetud Stalnuhhini autoga seotud skandaali kommenteerida.

Nii näiteks ei tahtnud Narva Pähklimäe gümnaasiumi direktor Tatjana Zarutskihh eilsele skandaalile kommentaare anda, kuna sellesse on segatud talle alluv pedagoog. Zarutskihh ütles, et ta lihtsalt ei tea kõiki selle looga seotud detaile ning ei taha seepärast õpetaja autole kulutatavast maksumaksjate rahast rääkida.

Ka Narva linnavolikogu aseesimees Aleksandr Jefimov teatas, et ei tea asjast suurt midagi. "Ma ei ole esialgu valmis midagi kommenteerima," sõnas ta.

Isegi Narva linnavolikogu opositsionääride esindaja, SDE fraktsiooni esimees Ants Kutti arvas, et see lugu ei mõjuta Keskerakonna populaarsust mitte kuidagi. "Mitmed näited tõestavad, et inimesed keelduvad fakte uskumast," ütles Kutti.

Ta oletas, et jutt on JOKK-süsteemist ning rääkima peaks pigem eetikast.

"Ma ei arva, et härra Stalnuhhin midagi rikub. Ilmselt ei ole see süsteem päris korralikult läbi mõeldud, kuid see on juba kord selline, nagu ta on. Mis aga puudutab konkreetselt Stalnuhhini teguviisi, siis eks igaühel ole eetilistest piiridest oma arusaam. Ma ei hakka kommenteerima, kas ta käitus õigesti või mitte. Iga inimene annab sellele hinnangu olenevalt oma kasvatusest," ütles Kutti.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles