Põlevkividiisliga auto sõitis Jõhvi tänavatel

Erik Gamzejev
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Sandor Liive nuusutas põlevkivist valmistatud autokütust enne selle paaki valamist ja kinnitas, et see lõhnab samamoodi nagu tanklatest ostetud diislikütus.
Sandor Liive nuusutas põlevkivist valmistatud autokütust enne selle paaki valamist ja kinnitas, et see lõhnab samamoodi nagu tanklatest ostetud diislikütus. Foto: Peeter Lilleväli

Eesti Energia on saanud Ameerika laborist kätte esimese katsepartii põlevkiviõlist valmistatud diislikütust, mida 2017. aastal kavatsetakse hakata tootma mahus, mis kataks kogu riigi vajaduse.

Eesti Energia juhatuse esimees Sandor Liive ja kütuste valdkonna juht Harri Mikk kallasid eile Jõhvis kontserdimaja ees kanistritäie põlevkiviõlist valmistatud diislikütust energiakontserni kaubikusse, mis tegi väikese tiiru maakonnakeskuse tänavatel.

Autod ei turtsunud

Kaubiku roolis olnud Aleksei Kulp kinnitas, et sõiduki käitumises ja mootori hääles ei tuvastanud ta mingit erinevust, võrreldes tanklates tangitud kütusega.

Eesti Energia Narva Õlitööstuse juhatuse esimees Igor Kond on ameti-Volvoga sõitnud põlevkivist valmistatud diisliga juba nädal aega. "Auto on saanud selle kütusega päris hästi hakkama - ei ole olnud mingeid probleeme," kinnitas ta.

Kond selgitas, et esimene 600-liitrine katsepartii põlevkiviõlist tehtud diislikütust valmis USA laboris. Ta möönis, et põlevkiviõlist kui raskest kütteõlist autokütuse valmistamine ei ole sugugi lihtne. "Sellega on seotud teatud keemilised probleemid, kuid tehnoloogia arendajad leiavad testide käigus sobivad lahendused, mis sobivad sellise toorainega ja lõpptulemusena valmibki kõigile nõuetele vastav diislikütus," sõnas ta.

Igor Kond ei soovinud öelda, milliseks kujunes katsepartii ühe liitri hind. "See on loomulikult väga kõrge, sest esimeste liitrite kättesaamisel on arenduskulud suured. Ent kui tootmismahtu suurendada, muutub diisli tootmine tasuvaks," sõnas ta.

Narva Õlitööstuses on praegu käsil uue õlitehase rajamine. Kondi sõnul on sellele lisaks kavas teha veel kaks ning järeltöötlus. "Kui kõik läheb hästi, siis 2013. aastal hakkame ehitama ja hiljemalt 2017. aastaks on reaalne, et toodame autokütust 500 000 tonni aastas," sõnas Kond.

Põlevkivi lihvimine

Sandor Liive märkis eile Jõhvis toimunud põlevkivipäeval, et Eesti Energia viimase aasta investeerimisotsused mõjutavad tulevikku vähemalt järgneva poole sajandi jooksul. "Ehitades uuel, kaasaegsel tasemel põlevkivitööstust, on meil väga selge eesmärk väärtustada meie ainsat märkimisväärset maavara ja pakkuda Eestile energiajulgeolekut mitte ainult elektri, vaid ka vedelkütuste tootmises," sõnas ta.

Liive sõnul on põlevkivitööstusel kuulsusrikas minevik, kuid teda ootab ees veelgi suurem tulevik. "Kui meil Eestis on seda põlevkivikogemust viimasel paarikümnel aastal vahel ka pisut häbenetud, siis me lööme selle pisut tolmuse põlevkivi veel läikima. Kui see juba läigib nagu kullasära, siis tuleb kohe juurde ka neid inimesi, kes on seda sära nautimas," kinnitas ta.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles