Kohtla-Nõmme ei taha raskeveokeid alevit läbima

Külli Kriis
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Aidu karjääri tee avamine avalikuks kasutamiseks annab Kohtla-Nõmmele juurde küll väga vajaliku väljapääsu, ent oluliselt suurenev autode voog toob kaasa palju probleeme.
Aidu karjääri tee avamine avalikuks kasutamiseks annab Kohtla-Nõmmele juurde küll väga vajaliku väljapääsu, ent oluliselt suurenev autode voog toob kaasa palju probleeme. Foto: Matti Kämärä

Aidu karjääri sulgemise järel avalikuks kasutamiseks avatav otsetee Kohtla-Nõmmelt Maidlasse tähendab liiklustiheduse olulist kasvu, sealhulgas hulga raskeveokite lisandumist väikse asula kitsukesele peatänavale.

Aasta jooksul pärast karjääri sulgemist peab AS Eesti Energia Kaevandused avama kaevandusmuuseumi juurest Maidlasse kulgeva otsetee avalikuks kasutamiseks.

"Oleme seda kaua oodanud," tunnistab Kohtla-Nõmme vallavanem Illart Jool, et praegu on pisike vald väljapääsuvõimaluste puudumise tõttu ummikus ega suuda areneda.

"Nõukogude ajal oli tõsiselt päevakorral otsetee rajamine Kohtla-Nõmmelt Tallinna-Narva maanteele. See projekt jäi seisma, sest kohalik rahvas oli väga vastu - kardeti, et asula muutub läbisõiduhooviks," räägib Jool, et tollase vastuseisu tulemused on vallale valusalt tunda andnud.

Maidlaga ühendav otsetee annab ühe arvestatava väljapääsu juurde. Aga...

Suur koormus kitsale tänavale

Otsetee avamine tähendab, et 1100 elanikuga Kohtla-Nõmmelt hakkab läbi sõitma väga palju rohkem autosid. Ühest küljest tore - mida rohkem inimesi asulasse satub, seda avaramad on kohalikud arenguvõimalused. Teisalt on läbi asula kaevandusmuuseumini kulgev Jaama tänav nii kitsuke ja elumajad sellele nii lähedal, et eriti just suurte veokite seegamist ei taha keegi seal isegi ette kujutada.

Loomulikult ei taha suurt liiklust endale ka Kohtla valla Vitsiku küla elanikud, mistap nende palve Eesti Energia Kaevandustele on külast Maidla suunas kulgev teejupp kordategemise asemel hoopis sulgeda.

"Kui karjääritee on lahti, hakkab ka rekkade vool läbi Kohtla-Nõmme käima," tõdes abivallavanem Jaak Rooden kolmapäeval toimunud Vanaküla karjääri sulgemisprojekti avalikul arutelul. "Kindlasti toob see kaasa vallaelanike pahameele - olime samasuguse probleemiga hädas siis, kui killustikku läbi asula veeti."

Rooden pakkus välja otsetee rajamise üle karjäärivälja, kas siis praegust põlevkivi väljaveoteed jätkates või hoopis uut teed ehitades. "Eelkõige rasketranspordi jaoks, aga ka väiksed autod ei peaks siis Kohtla-Nõmmelt läbi sõitma, kui nad seda ei taha. Kogu Vitsiku ja Kohtla-Nõmme vahele jääv ala on nagunii ära rikutud ning üles songitud, sinna uus tee teha ei tohiks probleem olla."

Kaevandusettevõtte arendusjuht Kalmer Sokman kinnitas, et nemad seda tööd kindlasti enda kanda ei võta: "See pole meie kohustus ja meil pole selleks ka võimalusi. Selline tee võiks tulla kõne alla kahe valla ühisprojektina, kaasates maavalitsuse, maanteeameti ja RMK."

Kohtla vallavanem Etti Kagarov haaras ideest kinni ja lubas maavanemaga läbi rääkida, et kõik asjaosalised peatselt ühise laua taha kutsuda.

Tee porine, aiad samuti

Sel sügisel on Jaama tänava ääres elavad ja seda teed jalgsi liikuvad kohtlanõmmelased hädas poriga. Pika ja vesise sügise tõttu toovad karjääri vahet sõitvad tööliste bussid ja OÜ Orica Eesti veokid ratastega karjääriteelt ohtralt soppa kaasa, mis asula vahel tänavale maha jääb. Kohati teele pudenenud porikamakatest sõidavad järgmised autod hooga üle, nii et poriplögased on kõik teeäärsete elamute piirdeaiad. Porised jäljed ulatuvad Vanakülani välja.

"Eelmistel aastatel on lumi varem maha tulnud," ei mäleta Illart Jool, et varem niisugust probleemi oleks olnud. "Karjääritee lõpus peaks olema mingi vann, kust asula poole suunduvad autod ja bussid peaksid läbi sõitma, et pori maha saada."

Kalmer Sokman kinnitas, et probleemile otsitakse lahendust, ent enne kevadet vaevalt midagi muutub. "Rataste pesemine ei ole niisama lihtne - kusagilt peaks selleks vett saama ja kusagile tuleks see pesuvesi hiljem juhtida. Kuna karjäär juba tuleval aastal suletakse, siis midagi suurt pole mõtet enam rajama hakata. Loodame, et ilm läheb külmaks ja siis enam pori ei teki."

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles