9. aprill 2013, 23:10
Kävast läbisõit on muutunud kannatuste rajaks
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Ehitajate tänav Kohtla-Järvel Kävas on nii lagunenud, et augulappimine enam ei päästa, rohkemaks aga linnal raha ei ole.
Juba vanalinnas kehtima hakkav kiirusepiirang ei luba Kävat läbival Ehitajate tänaval sõita kiiremini kui 30 kilomeetrit tunnis. Ega seal tegelikult suuremat kiirust arendada saagi, kui roolisolija just enda ja oma sõiduriista peale väga vihane ei ole. Aasta-aastalt auklikumaks muutunud tänav on lõppeva talve järel lausa kohutavas seisus ning iga veeloigu all peitub suure tõenäosusega väiksem või suurem auk.
Liinibussid rohkem remondis
"Iga päev kirun seda teed," ütles Kävas elav Ain Kiviorg. "Auto on mul õnneks uus ja ega vanainimene ju kiiresti sõida, nii et remontida pole seda tee pärast seni vaja olnud."
Liinibussid, mis päevast päeva sel tänaval sõitma peavad, vajavad aga tavapärasest sagedamini remondimeeste abi. Sebe bussid on paremini vastu pidanud - eks need ole ju uuemad ka -, sestap teab Sebe Ida-Virumaa osakonna juhataja Žanna Junolainen kehvast tänavast üksnes bussijuhtide isekeskis räägitu põhjal. Järve Bussipargi juht Aleks Avikainen on aga selle tänava seisukorra pärast korduvalt linnavalitsusse helistanud ning eile koostas ta neile ametliku kirja.
"Eriti kehv on Käva raudteeülesõidukoht, aga kogu see tänav on väga halvas olukorras. Sellisel teel sõitmise mõjusid ei pruugi bussid kohe välja näidata, aga pikapeale annab see tunda kindlasti," väitis ta.
Linnal pole raha
Maanteeameti Ida regiooni Jõhvi esinduse hooldeosakonna peaspetsialist Ulvi Tõnurist on Ehitajate tänava probleemidega kursis. "Seal ei saagi enam auguremonti teha - eelmisel aastal oleks veel saanud -, seal pealmist kihti ei ole üldse. Ainuke lahendus on üles freesida."
Kohtla-Järve aselinnapea Viktoria Tsventarnaja ütles end väga hästi teadvat, kui viletsas seisus see tänav on, ent tunnistab, et sel aastal seal kindlasti midagi põhjalikku ette ei võeta. Auguremont, paremal juhul pisut põhjalikum, oleks kõik, mille linna rahakott välja kannataks.
Tsventarnaja sõnul on linna prioriteet tänavu Sõpruse tänav, mis tuleb igal juhul põhjalikult korda teha, ning sellele lisaks veel üks tänav ette võtta ei ole lihtsalt võimalik.
"Auklikud tänavad on probleemiks kogu Eestis," tõi maanteeameti avalike suhete oskonna peaspetsialist Allan Kasesalu näiteks viimasel ajal palju kõneainet pakkunud Tallinna tänavad.
Maanteeametil on tema sõnul tee seisundinõude tagamise järelevalve raames küll õigus kohalikule omavalitsusele kui tee omanikule ettekirjutus teha, ent linnale või vallale see ju raha juurde ei anna. "Uue prioriteedina kavatseme teede seisundinõuete tagamise järelevalvet tõhustada, aga esialgu on see ainult administratiivne meede ja kiireid tulemusi pole sellest loota," märkis ta.
Võiks VKG appi kutsuda
"Viimastel aastatel on siin liiklus tohutult kasvanud, väga palju sõidab isekallutajaid, need ongi selle tänava päriselt ära lõhkunud," rääkis Ain Kiviorg.
Iga päev Käva kaudu tööle ja koju sõitvate inimeste nimel Põhjaranniku poole pöördunud Madis Sala pakkus välja, et võib-olla peaks VKG selle teelõigu remonti toetama. "Selle firma raskeveokid lõhuvad seda teed iga päev; kuni Ojamaa kaevanduse lintkonveieri valmimiseni käis kogu põlevkivi vedu autodega Käva kaudu."
VKG juhatuse esimees Priit Rohumaa ütles, et põlevkivi Ojamaalt enam muidugi autodega ei veeta, küll aga aherainet ja killustikku allhankijatele. "Linn kehtestas meile üsna ranged piirangud, aga selge, et raskeveod igal juhul mõjutavad teid."
VKG-l on linnaga koostöös tee ehitamise kogemus Uus-Tehase tänava näol olemas - ja see kogemus on ettevõtte ettevaatlikuks muutnud. "Kuna osa ettevõtteid hüppas alt ära, siis läks see meile väga kalliks maksma," märkis Rohumaa.
Tema sõnul on VKG-l endagi teede korrashoidmisega probleeme. "Me aitaksime hea meelega, aga tee-ehitus on üks erakordselt kallis ettevõtmine. Lihtsalt uuesti katmisel pole mõtet, see lendab poole aastaga laiali. Seal on hästi vesine kant, et tee püsiks, tuleks see nullist uuesti ehitada, alates aluspõhja tihendamisest, et see seal all ei ujuks. Aga kui linnavalitsus meie poole pöördub, siis me loomulikult kuulame nad ära."