Üheteistkümnes balletifestival tuleb senistest modernsem

9. Jõhvi balletifestivalil 2015 sai muu seas näha tantsu Eduard Tubina balletist "Kratt", mida tänavu näeb tervikuna. MATTI KÄMÄRÄ

FOTO: Põhjarannik

Tänavu juba üheteistkümnendat korda toimuv balletifestival − 27. aprillist kuni 5. maini − tuleb senistest modernsem ja sellel osaleb koguni kolm balletiteatrit: Peterburi Mihhailovski teater, Eesti rahvusballett ja Moskva balletiteater. Eesti Vabariigi 100. sünnipäeva valguses kõlab festivalil eriti sümboolselt Eesti esimese balleti "Kratt" esitus.

Lapsepuhkusel oleva Piia Tamme asemel Jõhvi kontserdimaja juhtiv Marika Pärk nimetab tänavuse balletifestivali kava formeerumist keeruliseks.

Järelkasv alustab 

"Esiteks on põhikorraldaja praegu tähtsamate ülesannetega eemal," muigab Pärk. Et Venemaal on teatrivallas ärevamad ajad − vahetatakse teatrite juhtkondi ja muudetakse seisukohti külalisetenduste suhtes −, jäi ära varem välja käidud plaan, mille kohaselt oleks 11. balletifestivali peaesineja olnud Samara akadeemiline ooperi- ja balletiteater. Isegi etendused olid kokku lepitud.

"Sügisel selgus, et Samara teatri juhtkond oli otsustanud, et nemad ei tule. Olime suhteliselt keerulises olukorras, sest aega oli vähe. Aga praegu kavale otsa vaadates tundub, et vahel, kui aega on väga napilt ja pinge suur, sünnivad isegi paremad asjad kui väga pikalt ette planeerides. Esimest korda on Jõhvi balletifestivalil etendustega esindatud kolm teatrit. Peaks olema võrdlusvõimalust, kuna ühiseks nimetajaks on kummardus tänapäeva tantsuteatri ees, mis ei tarvitse meeldida kõigile klassikalise muusika ja balleti austajatele," räägib Pärk.

11. Jõhvi balletifestivalil on kohal Peterburi Mihhailovski teater, Eesti rahvusballett ja Moskva balletiteater. Festival algab 29. aprillil kell 16 laste balletigalaga, kus saab laval kokku üle 200 Eesti balletilapse. Lastegala kunstiline juht on Maria Goltsman,

"Mõtlesime, et lastegalaga alustamine oleks õigem, sest kui lastegala jääb festivali lõppu, tundub vahel, et kogu aur on nii publikul kui korraldajatel kulunud nii-öelda suurte etenduste peale ära," ütleb Pärk. Traditsiooniliselt on lastegala päeval ka laste töötoad, kus meisterdamist ja mõnusat ajaveetmist jagub hommikul kella 11st alates.

Vana tuttav Nacho Duato 

1. mail kell 16.30 algab esinduslik moesõu, kus oma loomingut tutvustavad Embassy of Fashion (Aldo Järvsoo, Riina Põldroos, Ketlin Bachmann) ja Oksana Tandit.

Samal päeval kell 19 ongi käes aeg tulla vaatama Peterburi Mihhailovski teatrit, kes esitab kolm Nacho Duato lühiballetti: "Sõnadeta", "Duende" ja "Metsas". Mihhailovski teatri balletitrupp ühes oma Valenciast pärit kunstilise juhi Nacho Duatoga oli 2012. aastal 5. Jõhvi balletifestivali peakülaline ja nüüd esitatavatest lühiballettidest on kahte esimest Jõhvis juba nähtud.

"Etendust "Metsas" näeb Jõhvis esimest korda. Kuna meilt on ikka küsitud, millal Mihhailovski teater tuleb uuesti − Duato balletid olid eelmisel korral väga populaarsed −, me neid taas kutsudes ei kõhelnud," ütleb Pärk.

2. ja 3. mail on põhjust tulla kaema Eesti rahvusballetti. 3. mail kell 19 etenduv Eduard Tubina "Kratt" on kui kingitus Eesti riigi 100. sünnipäeva puhul. "Kratt" on esimene eesti ballett ja ühtlasi Eduard Tubina esimene töö muusikateatrile. Eesti mütoloogial põhinev lugu ihnele peremehele rikkusi kokku kandvast kratist ei jää Marina Kesleri tõlgenduses vaid ühe rahva pärimuseks.

Pealegi on krati kuju meie rahvusmütoloogias praegu aktuaalsem kui kunagi varem − Kiviräha romaanist ja "Novembri" filmist kuni krimiuudisteni välja. Kesleri lavastus on pälvinud igakülgset positiivset vastukaja.

"Equus" räägib ilu hinnast

5. mail kell 19 lõpetab Moskva balletiteater festivali ballettidega "Kreutzeri sonaat" ja "Equus". Esimene on silmapaistva noore koreograafi Robelt Binet' tänapäevane tantsulavastus Lev Tolstoi samanimelise jutustuse ainetel.

Pärk täpsustab, et samanimelisi teatreid on mitu − Jõhvi festivalil ei esine see, mida tihti näeb Nordea kontserdimajas. Jõhvi tulev on uus teater, kellel puudub oma statsionaarne lava. Valitakse välja lava − näiteks Moskvas − ja lavastus valmib just seda silmas pidades. Teatris on kaks truppi: nii klassikalise kui tänapäeva balleti tarvis. 2012. aastal korraldas kõnealune balletiteater koostöös teatriga Vanemuine balletigala. Ja Vanemuise teatrijuht Mare Tommingas on teinud Moskvas ühe nende lavastuse.

""Equus" on sümboolne lavastus, lõpetamaks festivali, sest paotab ust tantsumaailma varjatuma poole peale, et näidata, millise suure ja raske töö tulemusena see ilu, mida meie saalis naudime, sünnib," leiab Pärk koreograafide Anastassia Kadruleva ja Artjom Ignatjevi lavastuse kohta, mille muusika pärineb Aleksei Aigilt.

2. mail saab kontserdimaja kammersaalis osa kontserdist "Beebiballett", kuhu on oodatud koos oma vanematega kuni kolmeaastased väikelapsed, ja kavast "Balletilugu". "Balletiloo" esimeses osas õpitakse tundma balleti ajalugu ja vaadatakse balletinumbreid. Teises pooles saavad lapsed proovida balletiseelikuid ja varvaskingi ning õppida Eesti rahvusballeti tantsijate juhendamisel selgeks ühe tantsu. Kava valmib koostöös rahvusooperiga Estonia.

Balletifestivali puhul eksponeeritakse kontserdimajas samal ajal Rünno Lahesoo näitusi "Ja siis aeg peatus..." hetkedest, mis rahvusooper Estonia etendusest meelde jäävad, ja "Ruum, kus kasvada, areneda ja leida iseennast kunstis...", mis tutvustab Tallinna balletikooli kui artistiks kasvamise keskkonda.

"Ehkki algus tundus keeruline, sai selline mitmepalgeline festivalikava, kus peaks elamusi jaguma eri maitsetele. Klassikalise balleti najal on sündinud modernne − ei maksa arvata, et kui "Giselle'i" või "Luikede järve" pole, polegi põhjust balletifestivalile tulla," ütleb Pärk.

Pileteid festivaliüritustele ja muudele kontserdimaja üritustele tasub soetada just nüüd, sest 5. märtsini on need soodsama hinnaga.

Tagasi üles