:format(webp)/nginx/o/2025/06/02/16890591t1hfda2.jpg)
Pühapäeval startis Ida-Viru maakonna sündmuste veebiplatvorm idaviru.events. "See võiks olla number 1 koht, kust Ida-Viru elanik ja külastaja hakkab kultuuri- ja spordielamusi otsima ning kuhu korraldaja läheb oma üritust turundama," loodab üks keskkonna arendajatest, Toila valla kultuurijuht Kaisa Pukk.
Uuenduslikuks teeb platvormi idaviru.events see, et ta koosneb kahest osast. Üks osa on kinnine kalendersüsteem kultuuritöötajatele ja sündmuste korraldajatele, et oma igapäevatööd paremini planeerida. Igal üritusel on kolm staatust: mustand, mida näeb ainult oma meeskond, kinnitatud, mis on nähtav kõikidele süsteemi kasutajatele, ja avalik. Viimasel juhul ilmub sündmus lehele idaviru.events, kus saab elamusi otsida perioodi ja piirkonna järgi.
Teekond ühtse sündmuste platvormini algas aastaid tagasi.
"Umbes 7-8 aastat oleme maakonna kultuuritöötajatega püüdnud leida lahendust, kuidas saaks ühiselt sündmusi planeerida. Varem võis piltlikult öeldes juhtuda, et Stefan oli maakonnas ühe nädala jooksul viis korda esinemas. Igaüks tahaks teadlikult planeerida, et üritusega ei häviks," selgitas Kaisa Pukk.
/nginx/o/2025/06/02/16890595t1haf45.jpg)
Et tuurid ei läheks mööda
Teiseks lootis ta, et uus platvorm toetab sündmuste korraldajaid turunduses.
"Viimaste aastatega on ürituste turundus väga palju muutunud. Kunagi ehk piisas sellest, et printisid plakati välja ja panid üles, aga tänapäeval peavad olema digitaalsed oskused, mida kõigil ei ole. Siis võibki juhtuda, et kultuurikorraldajad teevad oma südameasju, aga saalid on vahel pooltühjad," kirjeldas Kaisa Pukk, lootes, et platvormi kaudu jõuavad üritused õigete sihtrühmadeni.
Idaviru.events ulatab abikäe ka erakorraldajatele mujalt Eestist, kes siinset publikut hästi ei tunne.
"Miks tuurid lähevad ikka Ida-Virumaast mööda? Sest multikultuurses kogukonnas on väga keeruline turundada. Korraldajad on jäänud natukene üksinda. Infokanaleid on palju ja pole ühtegi kindlat nippi, kus reklaamides tuleb rahvas kindlasti kohale. Idaviru.events võiks olla üks koht, mis aitab seda probleemi lahendada, et erakorraldajad julgeksid rohkem tulla."
Sündmuste platvormist sai Kaisa Puki kultuurikorralduse ja loovprojektide juhtimise magistritöö ning suurem pingutus selle kallal algas eelmise aasta septembris. Üks osa tööst olid ka küsitlused, millele vastas ligi viissada inimest. Nende seas olid nii eesti kui vene emakeelega kultuurikorraldajad ja -tarbijad, kes esindasid eri põlvkondi.
"Selgus, et inimesed otsivad sündmuste infot mitmekümnest kohast ja tihti saadakse üritusest teada siis, kui see on juba läbi. Küsitlusest tuli teravalt välja, et Ida-Virumaa inimene on väga hinnatundlik ja otsib teadlikult tasuta üritusi. Seetõttu oleme eraldi välja toonud tasuta üritused," rääkis Kaisa Pukk.
Tasuliste ürituste puhul tekib link "Osta pilet", mis suunab edasi piletimüügiplatvormile, mida korraldaja kasutab.
Üle saja avaliku sündmuse
Pilootaastal saab sündmusi sisestada tasuta. Mai viimase päeva seisuga oli süsteemi lisatud 350 sündmust (neist üle saja avaliku), 227 sündmuste toimumise kohta, 75 sündmuste korraldajat ja 72 süsteemi registreeritud kasutajat - sündmuste korraldajat.
Kaisa Pukk on tänulik kõikidele Ida-Virumaa kultuuritöötajatele, kes kogu arendusprotsessi jooksul on uskunud "hullu ideesse".
"Tänan ka kõiki maakonna kohalike omavalitsuste juhte, kes on andnud ideele rohelise tule ja mõistnud selle vajalikkust. Igaüks võib luua mõne tehnilise vidina, äpi, platvormi. Selle elushoidmiseks on vaja kasutajaid, kes sellesse usuvad ja kelle jaoks loob uus arendus väärtust. Edasine on nüüd kultuuritöötajate, sündmuste korraldajate ja külastajate kätes," ütles Kaisa Pukk.
/nginx/o/2025/06/02/16890594t1he233.jpg)
Miks oli uut keskkonda vaja?
Ida-Viru loomeklastri juht Piia Tamm:
"Me rääkisime sellise keskkonna vajadusest juba siis, kui maakond koos Narvaga kandideeris Euroopa kultuuripealinnaks. Mulle oli südameasi, et see tehtud saaks, sest king pigistas tükk aega.
Minu arvates on platvorm idaviru.events ühine maakondlik kultuurikorralduse valdkonna digihüpe. Kultuurikorraldajad on nagu hunt Kriimsilmad. Uus keskkond aitab nende aega ja tööd rohkem väärtustada.
See pole vajalik tööriist mitte ainult kultuurikorralduse valdkonnale, vaid seda on vaja ka selleks, et loov- ja turismiettevõtjad saaksid paremini infot vahetada ning koostööd teha. Siiani oli sidus osa puudu ja see on ka põhjus, miks loomeklaster sellega tegeleb.
Saime uue keskkonna teoks teha tänu maakonna arengustrateegia elluviimise toetusele. Seda toetasid ka kultuuriministeerium ja kohalikud omavalitsused. Tore, et tegime seda Kaisaga koos tandemina, sest üksi ei oleks jõudnud sellist asja vedada. Olen väga tänulik rahastajatele ja kõigile osapooltele koostöö eest.
Mulle tundub, et praegune lahendus on väga hea, aga on ka arenguvõimalusi, et veel paremaks teha. Üks edulugu on see, et maakonna kõik omavalitsused tulid kaasa. Ja mitte ainult kultuurikorraldajad, vaid ka spordivaldkond mõtleb praegu liitumise peale. Kui saame nii kultuuri- kui ka spordiinimesed keskkonda koos toimetama, siis see oleks oluline töövõit.
Meie ei tea, et üheski teises maakonnas oleks sündmuste planeerimise keskkond ja avalik keskkond niimoodi kokku pandud. Selline lahendus tekkis projekti arendamise käigus järk-järgult, sest alguses tegime ainult kultuurikorraldajate töökeskkonda. See kaks ühes on minu jaoks oluline digihüppe koht, sest selle rakendamisel me päriselt säästame raha ja aega.
Kui meil tekib juba paar aastat kasutajakogemust, siis ei välista, et see võiks laieneda ka teistesse maakondadesse. Aga esialgu keskendume oma maakonnale − see on rätsepaülikond, mis on tehtud meie maakonna järgi ja kuhu platvormi kasutajad on ise panustanud."