11. aprill 2018, 21:26
Tänavuse balletifestivali kavas on nii klassikat kui nüüdistantsu
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Jõhvi kontserdimajas 27. aprillist 5. maini toimuva XI Jõhvi balletifestivali korraldajad on pannud kokku mitmekesise kava, mis sisaldab nii klassikalist balletti kui moodsat tantsu.
Jõhvi balletinädal saab alguse Amadeuse kinosaalis: 27. ja 28. aprillil saab seal vaadata Aleksey Uchiteli kõmu tekitanud filmi "Matilda", mis jutustab Venemaa viimasest keisrist ja priimabaleriinist ning kirest, mis võinuks Venemaa ajalugu muuta.
Rahvusvaheline tantsupäev
Pühapäeval, 29. aprillil on rahvusvaheline tantsupäev. Jõhvis avatakse sel puhul kogu pere meisterdamise töötuba "Me armastame balletti!", kus kella 11st viivad meistriklasse läbi Tiina Tamberg, Tatjana Petšeritsa ja Tiina Kivil.
Esimest korda balletifestivali ajaloos avab etenduste ja kontsertide kava laste balletigala. Gala kunstiline juht on meie kaasmaalane Maria Goltsman, kellel on pealinnas oma tantsukool ja Goltsman Balleti nimeline tantsustuudio.
"Väga meeldiv, et korraldajad usaldasid selle huvitava töö mulle," ütles Goltsman. "Ehkki mulle on see uus kogemus, ei ole see suurt vaeva nõudnud, kuna tunnen hästi kõiki balletikoole ja oma kolleege. Peaaegu kõik on juba valmis. Laval saab kokku üle kahesaja balletilapse üheteistkümnest Tallinna, Tartu, Pärnu, Rakvere ja Soome koolist, kus kasvatatakse mitte ainult tulevasi professionaalseid tantsijaid, vaid ka lihtsalt tantsuhuvilisi − lapsed õpivad tantsukeelt mõistma. Galakontserdi teema on "Varjude mäng", iga kool valmistas ette oma etteasted, minul jäi vaid need läbi vaadata ja valik teha. Võin öelda, et võtsime kavasse peaaegu kõik tantsud, jättes osa välja mitte kvaliteedi pärast, vaid selle tõttu, et kehtib mõningane ajaline piirang. Kava tuli eriplaaniline − klassikast nüüdisballetini − ning tihe − kontsert toimub kahes jaos."
Kella 13-15 korraldab Peterburi Mihhailovski teatri esinäitleja Kirill Myasnikov meistriklassi, millest võivad osa võtta kõik huvilised.
Mood ja ballett käsikäes
Teisipäeval, 1. mail kell 16.30 toimub juba traditsiooniliseks saanud moesõu.
Embassy of Fashion on kolme moekunstniku ja ehtekunstnike ühisateljee, kus koos töötatakse ning üksteist täiendatakse. Moemaja toimib ka butiigina, kust on võimalik ülinaiselikke kleite kohe kandmiseks osta. Aldo Järvsoo, Riina Põldroos ja Ketlin Bachmann-Põldroos on Eesti moemaailmas tegutsenud juba üle kümne aasta ning igaüht on selle töö eest tunnustatud ka Eesti parima moekunstniku tiitliga Kuldnõel. Oksana Tandit esitleb moesõu raames oma uut kevadsuvist kollektsiooni "Desert Rose". Eesti omanäolisema käekirjaga moelooja värske kevadsuvine kollektsioon on saanud inspiratsiooni metsikust kõrberoosist, mis looduses esineb nii kaunist lilleõit meenutava struktuurse kivimi kui ka hapra roosina.
Moesõule on praeguseks müüdud juba ligi sada piletit, kuid kohti veel on.
Maailmatasemel staarid taas Jõhvis
Sama päeva õhtul esitab Peterburi Mihhailovski teater kolm Nacho Duato lühiballetti: "Sõnadeta", "Duende" ja "Metsas". Mihhailovski teatri balletitrupp ühes oma Valenciast pärit kunstilise juhi Nacho Duatoga oli 2012. aastal 5. Jõhvi balletifestivali peakülaline ja nüüd esitatavatest lühiballettidest kahte esimest on Jõhvis juba nähtud. Ning kuna toona tuli neile väga palju positiivset vastukaja, siis otsustati nüüdiskunsti austajaid veel kord rõõmustada. Etendust "Metsas" näeb Jõhvis esimest korda.
"Järjekordne kohtumine Peterburi Mihhailovski teatriga pakub kahtlemata rohkesti eredaid muljeid ja emotsioone, sest Мihhailovski teater on Peterburi vanemaid muusikateatreid," rõõmustab üks balletifestivali korraldajatest Ljudmilla Giljova. "Nad käisid meie juures 2012. aastal ning just meie seinte vahel kohtusid toona kaks staari: Nacho Duato ja kogu maailmas tuntud Eesti helilooja Arvo Pärt. Kuna kahte ühesugust etendust olemas ei ole − pealegi on viimasest kohtumisest möödas juba palju aega −, olen veendunud, et publik kogeb ka tänavu sama eredaid emotsioone nagu toona."
Peterburist oodatakse festivalile pooltsadat artisti, teiste seas idavirulastele juba tuttavat Mihhailovski teatri esitantsijat Marat Shemiunovit. Tänavu tuleb kohale ka teatri priimabaleriin Irina Perren, kes möödunud korral festivalil osaleda ei saanud.
Eesti rahvusballett
3. mail etendub Eesti rahvusballeti esituses Eduard Tubina "Kratt".
"Kratt" on esimene eesti ballett ja ühtlasi Eduard Tubina esimene töö muusikateatrile. Eesti mütoloogial põhinev lugu ahnele peremehele rikkusi kokku kandvast kratist ei jää Marina Kesleri tõlgenduses vaid ühe rahva pärimuseks. Tänapäeva varaahnes maailmas on kratt justkui hääl inimese peas, leidmaks mõjuvaid põhjusi, miks raha kunagi küllalt pole. Kuid raha ei tee kedagi õnnelikuks ja rahaahnuse palk on hukatus − väsides inimlikust aplusest, hävitab kratt oma looja ja hukkub ka ise. Kontrastina apla peremehe ja krati loole tõuseb esile peretütre ja sulase armastuslugu, millele peremees noormehe vaesuse tõttu kiivalt vastu seisab. Kesleri lavastus tõstatab küsimuse: mis on tänapäeva materiaalses ja kiirustavas maailmas oluline? Kas selles on kohta armastusele?
Aktuaalne tantsukeel
Võimsa punkti festivalikavale paneb laupäeval, 5. mail Venemaa tugevamaid koreograafilisi kollektiive − teater Ballett Moskva. Trupp on korduvalt osalenud mitmesugustel konkurssidel ja pälvinud mitmeid teatripreemiaid.
"Теater asutati 1989. aastal Moskva linnavalitsuse initsiatiivil ning töötab kahes iseseisvas jaos: nüüdisaegse balleti ja nüüdisaegse tantsu trupina," rääkis Ljudmilla Giljova. "Teatri loomepoliitikas ning töös on tugev rõhuasetus nüüdisaegse tantsu ja balleti professionaalsel arendamisel ning uue tantsukeele aktiivsel kasutamisel, mis on praegu aktuaalne ja tulevikus klassika. Eestimaalased võisid selle teatri artistidega kohtuda festivali "Kuldne mask Eestis" raames, möödunud aastal tõid nad endaga kaasa Sasha Pepeljajevi originaalse lavastuse "Café Idiot"."
Moskva balletiteatri esituses näeb ballette "Kreutzeri sonaat" ja "Equus". Neist esimene on silmapaistva noore koreograafi Robert Binet' tänapäevane tantsulavastus Lev Tolstoi samanimelise jutustuse ainetel. "Equus" (lad "hobune") on sümboolne lavastus, mis paotab ust tantsumaailma varjatumasse poolde, et näidata, millise suure ja raske töö tulemusena sünnib see ilu, mida meie saalis naudime. Lavastuse koreograafid on Anastassia Kadruleva ja Artjom Ignatjev, muusika pärineb Aleksei Aigilt.
Kõik on valmis, oodatakse publikut
"Eelolev festival seab rõhu tänapäeva balletikunstile," sõnas Giljova. "Püüame programme mitmekesistada, publikut millegi uuega üllatada. Teame, et meil on palju klassikalise balleti sõpru, kuid neile pakub huvi ka nüüdisballett."
Giljova sõnul on peaaegu kõik festivaliks valmis. Korraldusega mingeid probleeme ei ole − senine suur kogemus on abiks. Ka piletimüük läheb hästi: saalid veel välja müüdud ei ole, kuid mida lähemale festival jõuab, seda kiiremini kasvavad ka müüginumbrid.
"Peaaegu kõikidele etendustele on saalid poolenisti juba välja müüdud, meie kõige ustavamad vaatajad soetasid piletid juba aasta alguses, kohe kui piletimüük algas. Hiljem, nagu ikka, saabus mõneks ajaks vaikus, kuid aprilli keskpaigas hakkas piletimüük taas kasvama. Kaunis balletifestival toimub kindlasti."