Lavastaja Helgard Haug: "Tunnen end Narvas otsekui taifuuni südames..."

Ilja Smirnov
Copy
"100% Narva" lavaproov Vaba Lava Narva teatrikeskuses.
"100% Narva" lavaproov Vaba Lava Narva teatrikeskuses. Foto: Vaba lava

Maailmakuulsa teatritrupi Rimini Protokoll lavastaja ja kaasasutaja Helgard Haug Saksamaalt andis Põhjarannikule intervjuu vahetult pärast seda, kui sajast narvalasest koosnev näiteseltskond "100% Narva" lavastuse proovis Ukraina sõja teemal tülli oli pööranud ja selle tagajärjel kahte leeri jagunenud. Haugi sõnul ongi tegemist üsna emotsionaalse ja keerulise lavastusega.

Helgard Haug.
Helgard Haug. Foto: Mara von Kummer

Kuidas teil õnnestub juhendada sadat täiesti erinevat inimest?

Pole probleemi! [Naerab.]

Tavaliselt töötangi mitteprofessionaalidega − see on meie meetod, meie kunstivorm. See meetod seisneb selles, et näitlejad ei korda mitte kellegi teise kirjutatud teksti, vaid leiavad seose oma elu ja tegelikkusega. Samas püüame projektis "100% City" mitte keskenduda inimeste isiklikele lugudele, vaid luua laiema panoraami linnast selle kajastumise kaudu inimestes endis.

Tegelikult on see muidugi äärmiselt raske, sest meil on tegemist täiesti erinevate inimestega. Neist igaühel on oma minevik ja sootuks erinevad maailmavaated.

Kas teie lavastuse eesmärk on leida ja puudutada ka kohalikele inimestele tundlikke teemasid? Provotseerida osalejaid ja vaatajaid dramaatilistele üleelamistele või konfliktidele?

Selle projekti puhul on normaalne arvamuste ja vaadete mitmekesisus. Tavaliselt elavad inimesed oma sotsiaalsetes mullides ja suhtlevad nendega, kellega nende arvamused ühtivad. Laval olles aga saavad nad näha ja tunda, mida mõtlevad ja tunnevad teised inimesed. Ja töö etenduses osalejate siiraste emotsioonidega võib olla väljakutse.

See lavastus on siiski ju midagi enamat kui lihtsalt statistika?

Jah, muidugi. Statistikast võtame ainult neli kategooriat: sugu, kodakondsus, vanus ja rahvus. Statistika on kõigest võti, ent just väljumine sotsiaalsest mullist, mis meist igaühel on oma, võib osutuda üsna valuliseks. "100% City" on mõnes mõttes statistikale vastandamine. Näiteks 55 protsenti Narva elanikkonnast moodustavad naised, kuid need on vaid arvud, laval aga näeme nägusid ja inimesi, kes nende arvude taga peidus on.

See on üsna emotsionaalne etendus. Vaataja jääb kindlasti jälgima mõnd kindlat inimesi, tema tegevust, märkama vastuolusid. Täiesti erinevad inimesed võivad laval üht või teist teemat arutades koonduda ootamatult kummalistesse rühmadesse ning vaatajagi ei jää seejuures passiivseks, vaid hakkab ka ise küsimustele vastuseid otsima ja arutlema, millisesse gruppi tema võiks kuuluda.

"100% NARVA"

Lavastuse "100% Narva" kaua oodatud esietendus Vaba Lava Narva teatrikeskuses on kavas sel reedel. Etendust saab Narvas vaadata vaid kolmel korral: 18., 19. ja 20. novembril.

Maailmakuulsa teatrikompanii Rimini Protokoll lavastus "100% Narva" on rohkem kui teatrietendus. See on uurimus, statistika, ühe linna portree. See on Narva peegeldus, lugu, mida autor ei ole toimetanud, keskmise linlase otsekõne. See on peegeldus Narvast täpselt nii, nagu linn praegu on. Lavale tuleb 100 narvakat, kes esindavad linna sellises läbilõikes, nagu statistika näitab. Üks inimene on 1% Narvast − vanuse, soo, kodakondsuse ja keele järgi. Iga kuiva statistilise arvu taga on aga elav inimene oma kire, eluloo, vaadete ja plaanidega.

Kui ametlik statistika võib anda vastuse küsimustele, mitu protsenti Narva elanikest on naised või kui suur osa narvakaid on Eesti kodanikud, siis kuidas saada teada, milline on linna kõige kaunim maja või kui palju on narvakate hulgas kassiarmastajaid ning mis võib saada Narvast lahkumise põhjuseks? "100% Narva" on just see koht, kust nendele ja paljudele teistelegi küsimustele vastuseid otsida.

Rimini Protokoll on Saksa-Šveitsi teatritrupp, mille asutasid 2000. aastal performance'i kunsti novaatorid Daniel Wetzel, Stefan Kaegi ja Helgard Haug. Nad loovad lavastusi, lavalisi installatsioone ja kuuldemänge. Paljusid nende töid iseloomustavad interaktiivsus ja tehnoloogiate mänguline kasutamine. Üheks mastaapsemaks ja globaalsemaks lavastuseks sai projekt "100% City". Saja linlase hääled on kõlanud juba Pariisis, Londonis, Hongkongis, São Paulos, Lissabonis, Voronežis ning kümnetes teistes linnades.

"100% Narva" on 95% vene keeles ja 5% eesti keeles − just nii, nagu piirilinnas tegelik suhe on. Etendusel on vene- ja eestikeelsed subtiitrid.

Etendus kestab 1 tund ja 45 minutit ilma vaheajata.

Allikas: Vaba Lava

Kas "100% City" on huvitav eelkõige kohalikele elanikele või pakub see huvi ka väljastpoolt Narvat pärit inimestele?

Nii ja naa. See on linna portree. Kui tegime "100% Voroneži", siis näitasime seda esmalt Voronežis endas ja seejärel "Kuldse maski" festivalil Moskvas. Või näiteks lavastust Lõuna-Koreas asuvast Gwangju linnast näitasime ka Soulis. Olen kindel, et kui näitaksime "100% Narvat" ka Tallinnas, oleks huvi samuti suur.

Tallinnas teavad inimesed ilmselt niigi, mida Narva endast kujutab.

Alati on küsimus, kui hästi te üht või teist linna tunnete. Mina arvasin ka, et tunnen Berliini, kus olin elanud üle kolmekümne aasta, aga kui me seal lavastust tegema hakkasime, siis olin saadud vastustest üllatunud. Ma usun, et tallinlased saaksid Narva kohta ka nii mõndagi põnevat teada. [Naerab.] Pealegi on alati parem rääkida lugusid koos inimestega, mitte ainult inimestest.

Kas lavastuse viimine pealinna on kallis?

Tehniliselt on seda võimalik teha, kuid see on suur töö: dekoratsioonide, sadade osaliste ja meeskonna transport... Kui meil oleks selline võimalus, siis teeksime seda hea meelega.

Kas pakute Narvas lavastuses osalejatele ja pealtvaatajatele etenduse ajal võimalust saalis omavahel ka suhelda?

Jah, see on osa etendusest.

Te ei pelga, et ühe küsimusena võidakse tõstatada narvalaste suhtumine Ukraina sõtta?

Me juba nägime, kui keeruline teema see siin on. Saime omast kogemusest teada, et see tekitab Narvas konflikte.

Kas tasub siis seda teemat teie projekti raames üldse puudutada?

Meil on lavastajate ja etenduses osalejatega mõningad kokkulepped ning mõningaid küsimusi me tegevuse käigus ei esita. Kuid publikut me mõjutada ei saa. Ehkki sellekski puhuks on olemas tööriistad, kuidas võimaliku põletava teemaga toime tulla. Ma tunnen end tõepoolest otsekui taifuuni südames − ja selle keskel on väga vaikne...

Teistes linnades on kindlasti ka sama tundlikke teemasid olnud... Või tundub Narva teile eriti keerulise kohana?

Tehes sellist lavastust näiteks Kopenhaagenis või Zürichis, kus tundub olema avatud, liberaalne ja probleemideta ühiskond, leiame kindlasti sealgi pingeid või mõne "kuuma kartuli", nagu me ise seda nimetame. Minule kui mujalt pärit inimesele pakub kõik Narva ühiskonnas toimuv tõesti väga suurt huvi: kes siin elab, kes siit lahkub ja kes siia tuleb, kes kuidas millessegi suhtub.

Kas suudate käigupealt üles lugeda kõik linnad, kus te "100% City" etendusi lavastanud olete, või ununevad need ajapikku, nagu ununeb kord ka Narva?

[Naerab.] Ma võin nad kõik üles lugeda ja Narvat ei unusta ma ka kunagi. Narva on meie neljakümnes linn. See on olnud pikk teekond: esimesena tegime 2008. aastal "100% Berliini". Igal etendusel on oma nägu. Oleme möödunud aastatega paljutki muutnud − õpime pidevalt. Me tuleme igasse linna oma standardse raamistiku ja kindlate šabloonidega, kuid alati tekivad uued küsimused lähtuvalt sellest, mida me selle linna kohta teada saame.

Kas on olnud ka ebaõnnestumisi?

Mõnes mõttes küll. Kuid sellise projekti ettevalmistamise puhul on see osa tööprotsessist.

Kas olete mõnes linnas ka pettunud või mõistnud, et üks või teine linn etenduse tegemiseks lihtsalt ei sobi?

Me ei võta oma tööd kui midagi kindlat ja püsivat. Kui tööprotsessis hakkab midagi valesti minema, siis teeme vigade paranduse. Tähtsad on kommunikatsioon ning ideede ja mõtete vahetus. "100% City" puhul on ebaõnnestumine see, kui inimene teatab, et läheb minema ega taha enam osaleda. Tahame, et inimene saaks meile öelda, mis probleem tal on, et me saaksime reageerida ja teda aidata.

Kas osalejate haigestumise puhuks on teil lava taga neile ka asendajad olemas või võib äärmisel juhul teha näiteks 98protsendilise linna?

Praegu meil ongi "99% Narva", sest üks näitleja jäi haigeks − selline see elu kord juba on. Loodame, et ta saab terveks, ja vaatame, mis meil välja tuleb.

Kas olete Narva pärast mures?

[Naerab.] Ma olen vaimustuses.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles