Sõitjate saatuse otsustavad Kohtla-Järve ja Jõhvi

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Pooled reisijad sõidavad praegu linnabussides sooduspiletiga. Kas need soodustused ka kehtima jäävad, pole teada.
Pooled reisijad sõidavad praegu linnabussides sooduspiletiga. Kas need soodustused ka kehtima jäävad, pole teada. Foto: Peeter Lilleväli

Kohtla-Järve kaheksa linnaliini läbivad ka teiste omavalitsuste territooriumi. Nendel liinidel läbi viidud sõitjate voogude uuring näitas, et üle 74% sõitjaist on Kohtla-Järve, üle 22% Jõhvi ja üle 3% teiste valdade elanikud. Lähiajal tuleb otsustada, kes hakkab edaspidi nende sõitjate vedamise eest rahaliselt vastutama.

Sõitjate voogu uuriti kõikidel avalikel liinidel, mille teenindamiseks korraldab aastaid hankeid Kohtla-Järve linn. Need on liinid nr 7, 15, 17, 21, 28, 29, 31 ja 77. Ida-Viru maavalitsuse tellimusel korraldas uuringu MTÜ Linnabussiliinide Kontroll ning uuringust võtsid osa ka Kohtla-Järve linnavalitsuse, Jõhvi vallavalitsuse ja maavalitsuse spetsialistid.

19.-29. aprillini uuriti 16 000 sõitja liikumist 390 bussiliinil. Neist 74,07% olid Kohtla-Järve elanikud, 22,66% Jõhvi valla ja 3,27% teiste omavalitsuste elanikud.

Palju soodustustega sõitjaid

Maavalitsuse arenguosakonna peaspetsialisti Valentina Lunina sõnul näitas kontroll, et ühistransport töötab ebaefektiivselt. Busside kõrgest täitumusest hoolimata on piletitulu suhteliselt väike, sest enamikul sõitjaist on õigus soodustustele või tasuta sõidule. Soodustused on kehtestanud Kohtla-Järve linnavolikogu.

Lisaks võtavad palju sõitjaid peale liinitaksod, mille sõiduplaanid on koostatud nii, et need saabuvad peatusesse vahetult enne liinibusse. Mõne avaliku liini järele puudub üldse vajadus, näiteks näitas analüüs seda liini nr 77 puhul.

Mõnel liinil on sõiduplaanid koostatud mitte sõitjate huvidest lähtuvalt, vaid sõltuvalt vedaja tehnilistest võimalustest. Linnal kontroll tasuta sõidu üle puudub.

Soovitatakse kokku leppida

Sõitjate voo uuringu tulemusi arutati 10. mail avalike liinide edasist korraldamist puudutaval omavalitsuste, maavalitsuse ja maanteeameti esindajate nõupidamisel.

Tuletame meelde, et Kohtla-Järve linnavalitsus loobus kaheksa ühistranspordiliini töö korraldamisest. Selgituseks märgiti, et eri linnaosi ühendavad bussiliinid kulgevad suuremalt jaolt teiste omavalitsuste territooriumil ja seega peaks nende liinide operaatorit otsima maavalitsus.

Kohtla-Järve linn maksab praegu nendele liinidele aastas umbes pool miljonit eurot dotatsiooni. Linn leiab, et seda on ülekohtuselt palju, võrreldes teiste omavalitsustega, kelle elanikud samuti neid liine kasutavad.

Nõupidamisel kõlas lahendusena kaks võimalikku varianti. Esimese puhul lepivad Jõhvi ja Kohtla-Järve kokku olemasolevate avalike liinide ühises rahastamises ning riigihankeid korraldab koostöös maavalitsuse ja maanteeametiga endiselt Kohtla-Järve linn. See võimaldab säilitada sõitjatele soodustused, millest nad võivad ilma jääda, kui finantsvastutus läheb üle maavalitsusele.

"Maavalitsusel ei ole kohalike omavalitsuste sarnast eelarvet sõitjate sooduspiletite või tasuta sõidu doteerimiseks," märkis Valentina Lunina.

On ka teine võimalus

"Kui Jõhvi ja Kohtla-Järve kaasrahastamises kokkuleppele ei jõua ning Kohtla-Järve linnavolikogu keeldub endiselt ühistranspordi korraldamisest, on maavalitsusel välja pakkuda teine variant. Kiiremas korras muudetakse olemasolevaid maakondlikke bussiliine nii, et Oru, Sirgala, Viivikonna, Tammiku ja Sompa elanikel oleks võimalus sõita maakonnakeskusesse tööle, kooli, lasteaeda ja haiglasse ning koju tagasi," ütles Lunina. "Kuid see on võimalik üksnes riigieelarvest eraldatud 160 000 euro piires aastas."

Ahtme ja Järve linnaosa elanikud võivad kasutada maakonnaliine nr 43, 105 ja 114 ning kommertsliine. Kui neid ei jätku, peab probleemi lahendama kohalik omavalitsus, kellele see ülesanne on seadusega pandud.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles