Euroopa komisjon nõuab Narva piirilt tasulise ooteala kaotamist

Erik Kalda
, ajakirjanik
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Enne piiripunkti jõudmist tuleb riigist väljuvatel autodel oodata oma järjekorda ootealal, kus võetakse teenustasu.
Enne piiripunkti jõudmist tuleb riigist väljuvatel autodel oodata oma järjekorda ootealal, kus võetakse teenustasu. Foto: Ilja Smirnov / Põhjarannik

 Euroopa Komisjon nõuab, et Eesti kaotaks idapiirilt sõidukite tasulise broneerimis- ja ootealasüsteemi, sest ükski riik ei tohiks nõuda Schengenist lahkujatelt rohkem, kui on paika pandud üleliidulistes eeskirjades, kirjutab ERR. See võib tähendada, et aastaid vaidlusi tekitatud Narva ootealal tuleb tasu võtmine lõpetada. 

Eesti idapiiril arendatakse juba aastaid nii-öelda nutikat broneerimissüsteemi. Ehk selle asemel, et tee ääres järjekorras seista, võivad autojuhid endale piiriületuseks aja broneerida ning valvega ootealal paari euro eest näiteks duši all käia. Euroopa Komisjoni mure on aga selles, et raha nõutakse ka niisama ootealal seismise ja järjekorranumbri eest.

Komisjon selgitab, et Schengeni piirieeskirjad on väga täpselt paika pandud. Ning muuhulgas öeldakse seal ammendavalt, missuguseid nõudeid võib seada neile, kes soovivad Schengenist lahkuda. Järjekorranumbri ega ooteala eest maksmist eeskirjades pole ja nii ei tohiks seda komisjoni hinnangul ka Eestis nõuda.

Niisuguse arvamuse saatis komisjon Eestile läinud nädalal, kusjuures arutelud meie broneerimissüsteemi üle on käinud juba aastaid.

Siseministeeriumi piirivalvepoliitika osakonna juhataja Janek Mägi loodab, et ehk õnnestub meil komisjonile ikkagi ära seletada, et Schengeni eeskirjadega meie broneeringusüsteemi siduda ei maksa.

"Meie leiame, et liikluskorralduslikud meetmed ei ole Schengeni piirieeskirja reguleerida, aga komisjon on seisukohal, et Schengeni piirieeskiri reguleerib kõike, sealhulgas ka siis liikluse korraldamist maanteel enne piiripunkte. Ehk meil on selline põhimõtteline erinev tõlgendamine," ütles Mägi.

Euroopa Komisjon ütleb, et kui autojuht broneeringu ja ooteala eest maksmata piiripunktini ei pääse, võib seda nimetada liikluskorralduseks, aga sisuliselt piiratakse ikkagi Schengenist lahkumist.

Aastas tasutakse broneeringusüsteemi ja ootealade eest 2,5 kuni 3 miljonit eurot. Kusjuures ühe piiriületuse kohta on summad küllalt väiksed. Sõiduauto piiribroneering maksab poolteist ja koht ootealal kolm eurot.

Sarnane broneeringusüsteem on veel Soomes ja Leedus ning neid komisjon Janek Mägi teada ei kimbuta. Soomes finantseeritakse seda riigieelarvest, Leedus aga on baasraha finantseeritud riigieelarvest ja lisaks võetakse täiendavat tasu ka piiriületajatelt.

Aastaid tagasi pööras ka õiguskantsler tähelepanu Narvas toimivale piiriületuskorrale, mille kohaselt võeti ootealal seismise eest tasu ning leidis, et see on ebaseaduslik. Õiguskantsleri sõnul on piiriületajatelt tasu võtmine inimeste vaba liikumist takistav tegur ja see on põhiseaduse vastane, kui autoga piiri ületajad ei pääse ilma maksmata riigist välja. Seejärel loodi uus elektrooniline broneeringusüsteem, kuid tasu võtmist jätkati põhjendusel, et see on tasu ootealal osutatavate teenuste ning broneerimise eest.  

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles