Kütuse ja sigarettide jaoks muutub piirivärav veelgi kitsamaks

Ilja Smirnov
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Eelmine salatubakavastane kampaania andis positiivse märguande: müüja või tarbija on sageli oma valiku juba teinud, kuid sellega ei ole rahul ümbritsevad inimesed. Detsembrist rakendub uus eeskiri - sel puhul algab uus salatubakavastane kampaania "Isegi üks on liiga palju".
Eelmine salatubakavastane kampaania andis positiivse märguande: müüja või tarbija on sageli oma valiku juba teinud, kuid sellega ei ole rahul ümbritsevad inimesed. Detsembrist rakendub uus eeskiri - sel puhul algab uus salatubakavastane kampaania "Isegi üks on liiga palju". Foto: Ilja Smirnov

Eesti-Vene piiril karmistuvad detsembrist aktsiisiga maksustatud kauba - tubaka- ja alkoholitoodete ning kütuse Eestisse toomise tingimused. Väikest kogust tohib maksuvabalt üle piiri tuua senisest veelgi harvemini. 

Väljastpoolt Euroopa Liitu Eestisse toodava aktsiisiga maksustatava kauba maksuvabad kogused detsembrist ei muutu - kaks pakki sigarette, paagitäis bensiini mittekaubanduslikul eesmärgil jne -, ent seadusega on nüüdsest lubatud kaupa tuua poole harvem: alkoholi ja kütust ainult üks kord kuus, tubakatooteid kaks korda kuus.

Öised tankimisreisid jäävad ära

Narva piirijärjekorras ootavaid autosid teenindava munitsipaalaktsiaseltsi Transservis-N juht Vladimir Mižui ütles kütusega seotud uuenduste kohta, et pärast seda, kui kehtestati esialgu veel kehtiv piirang, millega tohib Eestisse kaks korda kalendrikuus aktsiisivabalt kaasa tuua mootorsõiduki paagi täis kütust, ei jäänud järjekordadesse enam peaaegu üldse neid, kes vedasid kütust edasimüümise eesmärgil.

Nüüd sõidavad - peamiselt öösiti - narvalased, kes tangivad Ivangorodis autosid oma tarbeks. Pärast tollieeskirja karmistamist detsembris võivad aga nemadki sõitudest loobuda.

"Me oleme mures selle pärast, et öösel ei pruugi meil autosid olla," räägib Mižui. "Päeval, ma arvan, täitub piir peterburilastest, kui nad saavad teada, et võib saabuda Eestisse, teha sisseoste ning rahus minema sõita; päevase aja pärast me südant ei valuta…"

Praegu sõidab öö jooksul Narvast Ivangorodi 250-270 autot, ülejäänud ööpäeva jooksul veel umbes 300. Öiste reisijate kaotus vähendab Transservis-N-i tulusid märgatavalt, sest igalt piirile suunduvalt sõiduautolt ja väikebussilt võetakse kohustuslikus korras 3 eurot.

"Meie praegune hind on nii kehtestatud ja ministeeriumis kinnitatud, et kasum oleks alla 5 protsendi." Mižui arvab, et Ivangorodi sõitvate autode voo vähenemine - kui see peaks aset leidma - kujuneb piiriäärsele munitsipaalärile löögiks.

Salakaubitsejate ohjeldamine

Odavate Vene sigarettide Eestisse toomise seaduslike võimaluste vähenemine tuleb kõigi eelduste põhjal kasuks salakaubavedajatele ja ebaseaduslike sigarettide edasimüüjatele Eestis. Näiteks salasigaretiäri on  organiseeritud kuritegevuse tuluallikas, mitte ei püsi käputäiel memmedel, kes hõlma all sigaretipakke üle piiri toovad.

Juba käesoleva aasta algul oli maksu- ja tolliametile teada, et iga teine Ida-Virumaa linnades ära tõmmatud sigaret oli jõudnud Eestisse ebaseaduslikult. Kusjuures Kohtla-Järvel on selliste sigarettide arv isegi suurem kui piirilinnas Narvas (vastavalt 57,3 ja 48,5 protsenti).

Nüüd alustab maksu- ja tolliamet koostöös tubakatootjatega taas salatubakavastast kampaaniat, mis seekord kannab nime "Isegi üks on liiga palju".

Venemaa alkoholi puhul, mida Eestis ebaseaduslikult müüakse, esialgu mingitest võimudepoolsetest vastumeetmetest teada ei anta.

"Politsei- ja piirivalveamet on muudatustest teadlik ja nende rakendumiseks valmis. Salakaubavastane võitlus on koostöös maksu- ja tolliametiga meie igapäevane tegevus ning selles mingeid muutusi ei ole," kommenteeris detsembrist hoogu koguvat võitlust rikkujatega politsei- ja piirivalveameti pressiesindaja Olja Kivistik.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles