1. märts 2012, 22:54
Breiveli kahvel
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Ida-Viru maavanem Riho Breivel võttis enda peale paraja riskikoorma, kui kasutas ära viivu, mil selleks oli avanenud juriidiline aken, ja pani käe alla lepingule, mis annab niinimetatud kvoodibussid kaheksaks aastaks firma Sebe käsutusse.
Advokaatidele peaks Ida-Viru bussihange andma tööd veel aastateks. Sest üks osapooltest, Atko Gruppi kuuluv Harjumaa Liinid, kes jäi nüüd õiguskaitse taotlemisega ühe päeva hiljaks, on lubanud asuda nõudma kohtu kaudu selle lepingu tühistamist.
Ent sel ajal kui paragrahvide hingeelu tundjad kohtutes vaidlevad, on vähemasti uued bussid idavirulaste teenistuses, mitte ei roosteta parkimisplatsil. Selle nimel tasus Breivelil kindlasti riske võtta. Kui hiljem peakski leping tühistatama, siis lähevad need bussid üle mõnele teisele firmale. Sõitja seisukohast on oluline, et saaks nende bussidega sõita.
Iseküsimus on, kui palju riik sellega raha võidab või kaotab. Nagu seegi, kas selliste juriidiliste piruettide tegemine, mil on omamoodi rehepapluse maik juures, on riigiasutusele sobilik. Kui vaadata ainult asja sisu, siis ütleb see kohtumäärus, mida Breivelil õnnestus oma allkirjaga napilt edestada, selgelt, et lepingu sõlmimine on seadusega vastuolus.
Paraku on kahvlis olles, kus häid valikuid laual pole, keerukas laitmatu paipoisi moel käituda. Et sellised punnseisud tekivad pahatihti suuremate riigihangete puhul, sunnib küsima, kuidas hangete süsteemi ennast täiustada.